اردبیل رتبه دوم کشور را در نرخ ازدواج دارد

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: استان اردبیل در نرخ ازدواج رتبه دوم کشور را دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شفیع شفیعی در نشست با اعضای شورای اسلامی استان اردبیل گفت: حوزه کاری ما وسیع، پیچیده و در عین حال پراکنده است به طوری که ما در بخش فعالیت سازمان‌های مردم نهاد براساس سیاست و رویکرد دولت حمایت از مشارکت‌های مردمی و فعالیت مجموعه‌ها را هدفگذاری کردیم.

وی یکی از ابزار‌های توسعه جامعه مدنی را گستردگی فعالیت سازمان‌های مردم نهاد اعلام و افزود: هر چند قانونی در این حوزه وجود ندارد، اما براساس آخرین اصلاحیه آئین‌نامه‌ها فعالیت سازمان‌های مردم نهاد را در استان اردبیل با پنج مرجع صدور مجوز شاهد هستیم که استانداری، ورزش و جوانان، نیروی انتظامی، بهزیستی و ارشاد اسلامی در این زمینه اقدام به صدور مجوز می‌کند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل با بیان اینکه ۹۹ درصد صدور مجوز‌های خیریه‌ها توسط نیروی انتظامی انجام می‌شود، گفت: بهزیستی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و امور خیریه، ارشاد در حوزه فرهنگی و هنری و ورزش و جوانان در بخش‌های مختلف اقدام به صدور مجوز می‌کنند تا این تشکل‌ها به شکل غیرانتفاعی، غیرتجاری، غیراقتصادی و غیردولتی فعالیت خود را انجام دهند.

شفیعی با بیان اینکه به هیچ وجه این تشکل‌ها حق ورود به عرصه انتخابات، مسایل سیاسی و مباحث درآمدزایی را ندارند، تصریح کرد: در حالی که قبل از دولت تدبیر و امید ۱۱۰ سازمان مردم نهاد در استان اردبیل فعالیت می‌کرد این تعداد هم اکنون به ۳۰۰ تشکل مردم نهاد رسیده است.

وی ادامه داد: استانداری ۸۶ مجوز تشکل مردم نهاد صادر کرده و مابقی این مجوز‌ها نیز از طریق چهار مرجع دیگر صادر شده که البته کمیته امداد در حوزه فعال کردن مراکز نیکوکاری و برخی از دستگاه‌ها نیز به صورت مجموعه‌های داخلی فعالیت‌هایی را به صورت گروهی انجام می‌دهند.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل به فعالیت متنوع تشکل‌های مردم‌نهاد از حوزه خیریه گرفته تا ورزش و جوانان و پاکبانان محرم تا کمپینگ‌های سینمایی و فعالیت‌های حوزه بهداشتی و سلامت اشاره کرد و گفت: در حقیقت این سازمان‌ها رابط مردم و دولت هستند و قطعا بر فعالیت دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته و حتی توان پاسخگو کردن مدیران را در برابر وظایف محوله و اقدامات انجام شده دارند.

شفیعی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در صدور مجوز برای این تشکل‌ها در کارکرد‌های اجتماعی و داوطلبانه وجود ندارد، تصریح کرد: متاسفانه برخی از دستگاه‌ها سمن‌ها را رقیب خود می‌دانند و حتی در برابر آن‌ها جبهه‌گیری می‌کنند در حالی که باید اولویت کار‌ها با جلب مشارکت مردمی و سازمان‌های مردم نهاد باشد.

وی از ارسال لایحه قانون تشکل‌های مردم‌نهاد به مجلس شورای اسلامی خبر داد و افزود: در صورت تصویب تنها وزارت کشور مجوز صدور برای فعالیت این تشکل‌ها را صادر خواهد کرد و جلوی برخی از موانع و مشکلات پیش روی آن‌ها گرفته خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اردبیل گفت: شهرداری‌ها قبل از اینکه یک نهاد اجرایی باشند دارای مسئولیت اجتماعی و فرهنگی هستند و باید در راستای ایجاد فضای آرام همراه با آسایش برای شهروندان تلاش کرده و تنها به شکل کالبدی شهر‌ها توجه نکنند بلکه در راستای تقویت نشاط، امید و سلامت اجتماعی تلاشی جدی انجام دهند.

شفیعی اظهار کرد: متاسفانه در حوزه اجتماعی و فرهنگی امکان ارائه عملکرد به صورت مشهود امکانپذیر نیست و ما خروجی کار را به مفهوم ساده نمی‌توانیم همچون حوزه عمرانی نشان دهیم در حالی که باید تمام پروژه‌های عمرانی و اقتصادی پیوست فرهنگی داشته باشند.

وی به مکاتبه و رایزنی با شهرداران برای الزامی شدن پروژه‌های عمرانی با پیوست فرهنگی اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ یک از شهرداران در این زمینه پاسخی به مکاتبات ما ندادند.

انتهای پیام/ع

وجود ۳۰۰ تشکل مردم نهاد در استان اردبیل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.