ثبت ملی آثار در گستره استان اردبیل انجام می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: ثبت ملی آثار محدود به جغرافیای خاصی از استان نبوده و در گستره اردبیل با نام اردبیل انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل با اعلام این خبر گفت: هر چند در ثبت ملی برخی آثار به نام منطقه خاصی اشاره می شود اما در مجموع تمامی ثبت ها به نام استان بوده و محدود به منطقه خاص نیست.

وی افزود: به عنوان مثال ثبت ملی بال- قیماغ مطرح شده که به نام استان اردبیل به ثبت رسیده و به هیچ عنوان انحصار در جغرافیای خاص مطرح نیست.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: به منظور تسریع ثبت ملی آثار استان اردبیل، طی روزهای اخیر همایش ثبت میراث ناملموس کشور به میزبانی سرعین برگزار شد.

فلاحی افزود: به برکت این همایش 9 اثر میراث ناملموس استان اردبیل به ثبت ملی رسید که شامل مهارت پخت خورشت پیچاق قیمه، ساخت سوپاند شهرستان بیله سوار و  پخت هدیک آشی عشایر شاهسون است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: همچنین مهارت پخت فطیر استان اردبیل، تهیه قوروت استان اردبیل، تزئین بایرام یومورتاسی، ساخت عروسک گلین بالا، قلم زنی اردبیل و شیوه مداحی و مناجات خوانی استاد سلیم موذن زاده اردبیلی است.

فلاحی اظهار کرد: در روزهای برگزاری همایش ثبت، همچنین خانه تاریخی خاندان موذن زاده اردبیلی نیز به ثبت رسید تا در ادامه به موزه نمایش آثار به جامانده از این خاندان تبدیل شود.

وی ثبت ملی آثار کمک موثری به معرفی در سطح ملی و جهانی داشته و مانع از تخریب و مخدوش شدن یک اثر می شود و علاوه بر این فرصت مطلوبی جهت صیانت از اثر فراهم خواهد ساخت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: زمانی که اثری به ثبت می رسد از سرقت معنوی آن توسط سایر مناطق ممانعت می شود و به همین دلیل ثبت آثار از اهمیت ویژه برخوردار است.

انتهای پیام/ع

ثبت آثار تاریخی اردبیل در فهرست ملی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.