معاون رئیس جمهوری:

محصولی از پژوهش بدون حضور بخش خصوصی خارج نمی شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اصل اول در پژوهش است، گفت: از پژوهش بدون حضور بخش خصوصی، محصولی خارج نمی‌شود و اگر هم خارج شود قابل رقابت نبوده و قیمت درستی ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در پنجمین جلسه اقتصاد مقاومتی زنجان با اشاره به این که یکی از بحث‌های اصلی هر زیست بومی همدلی جوامع است گفت:استان زنجان پتانسیل مطلوبی در زمینه‌های کشاورزی، معدنی و گردشگری دارد. 

وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید بدانند با اتکا به منابع دولتی، سقف آرزوهایشان محدود خواهد بود، یادآورشد: مراکز علمی و دانشگاهی باید عدد قابل توجهی از درآمد را از محل فروش تکنولوژی، قراردادهای ارتباط با صنعت و فروش محصولات شرکت‌های زیرمجموعه خود تامین کنند.

ستاری استان زنجان را دارای زیرساخت‌های فوق‌العاده‌ای دانست و گفت: باید بر اساس این زیرساخت‌ها تصمیم‌گیری و اقدام و به صورت صحیح به مفاهیم توسعه نگریسته شود.

وی با بیان اینکه در اقتصاد دانش‌بنیان از توسعه‌ای صحبت می‌شود که طبیعت، محیط زیست و نیروی انسانی درگیر اشتباهات نشوند، اظهار داشت: چون مفاهیم آموزشی ما وارداتی بوده نتوانسته‌ایم زیست بوم را در آموزش پیاده‌سازی کنیم و برای پیاده‌سازی آن باید به اکوسیستم توجه کنیم و به دنبال اکوسیستمی هستیم که بخش خصوصی در پژوهش و تربیت نیروی انسانی، سرمایه‌گذاری کند.

ستاری بحث بعدی در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان را زیرساختی که این شرکت‌ها ایجاد می‌کنند عنوان کرد و یادآورشد: قیمت فروش یک بشکه نفت خام ۵۰ دلار است در حالی که یک عطر چند صدم لیتری را به قیمت ۱۰۰ دلار می‌خریم. محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان نیز مانند عطر بوده و ارزش دانش خود را بر روی مواد اولیه گذاشته و آن را به ارزش افزوده تبدیل می‌کنند.

وی تاکید کرد: خام‌فروشی به هر شکلی باعث ارزش افزوده نمی‌شود و این دانش است که سبب تبدیل مواد اولیه به ارزش افزوده و ثروت می‌شود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری گفت: در اکوسیستم دانش‌بنیان بیش از ۱۳۰ عنوان خدمت به این شرکت‌ها ارائه می‌شود که معافیت مالیاتی، بیمه و تسهیلات ارزان‌قیمت بخشی از این خدمات است.

ستاری افزود: چهار هزار و ۴۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور وجود دارد و شرکت‌های خلاق هم که اخیراً تعریف شده‌اند در مجموع به ۶ هزار استارت‌آپ می‌رسد.

وی به حضور اساتید باتجربه و کار آزموده در استان هم اشاره کرد و افزود: استان زنجان در حوزه آی تی در کشور سر آمد است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ادامه خاطر نشان کرد:باید کارآفرینی در استان به یک ارزش تبدیل شود.

ستاری به حضور بخش خصوصی در پژوهش تاکید کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید از فروش تکنولوژی‌های خود درآمد داشته باشند  و به دنبال بودجه‌ی محدود دولت نباشند.

وی افزود: توجه به خلافیت و نوآوری جوانان یک ارزش محسوب می‌شود و اکنون جوانان با حضور در پارک‌های علم و فناوری در تلاش هستند تا دانش و علم خود را عملی کنند و مسئولین نیز وظیفه دارند تا از این جوانان حمایت کنند.

وی در ادامه قول داد که به پارک علم و فناوری استان و جوانان حاضر در این پارک کمک کند تا موانع پیش روی تولید و کار‌های علمی آنان برداشته شود.

حقیقی استانداری زنجان نیز در این جلسه با اشاره به این که در سه ماهه اول سال ۹۸ حفظ آرامش و ارتقاء ارامش جامعه، حفظ و ثبات اشتغال از جمله اولویت‌های استانداری بوده است گفت: از اول سال تا کنون مجوزی برای تعطیلی هیچ کارخانه در زنجان صادر نکرده ایم.

وی افزود: کارخانه‌های نیمه راکد و راکد استان نیز به چرخه تولید برگشته اند.

حقیقی توجه به جوانان را نیز از عوامل پیشرفت و ترقی جامعه اعلام کرد و گفت: پارک علم و فناوری برای ارج نهادن به علم و ایده‌ی جوانان در شهر‌ها و روستا‌ها گام موثری است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: زنجان در حوزه آی تی حرف اول را می‌زند.

استاندار زنجان از تشکیل شورای جوانان نیز خبر داد و گفت: در این شورا جوانان زیر ۳۰ سال استان حضور دارند.

رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی استان تاکید کرد که فرمانداران هر شهرستان مکانی را برای احداث پارک علم و فناوری در همان شهرستان در اختیار پارک استان قرار دهند تا همه جوانان  شهرستان‌های استان بتوانند در این پارک‌ها فعالیت کنند.

استاندار زنجان همچنین گفت: با پیگیری و دستور معاون اول رئیس جمهور پرواز حجاج زنجانی به سرزمین وحی از زنجان انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام / ک/پ

 

سفر معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به زنجان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.