معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف:

برگزاری جشن‌های دهه کرامت در ۲ هزار امامزاده/ اجرای طرح ملی سلام بر امام رضا(ع)

حجت الاسلام عادل گفت: امسال برنامه‌ها و جشن‌های دهه کرامت در ۲ هزار امامزاده کشور برگزار می‌شود.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شورای هماهنگی دهه کرامت عصر امروز سه شنبه ۱۱ تیرماه ‌‌با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد و اعضای ۳۴ دستگاه اجرایی عضو این شورا در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد در این نشست اظهارداشت: شورای هماهنگی دهه کرامت امسال با ۶ کارگروه به منظور چابک‌سازی فعالیت خود را آغاز کرد که شامل کارگروه تشکل‌های مردمی با محوریت آستان قدس رضوی، کارگروه فرهنگی و محتوایی با محوریت آستان حضرت معصومه(س)، کارگروه هنری با محوریت بنیاد امام رضا(ع)، کارگروه ارتباطات و فضای مجازی با محوریت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، کارگروه دانشگاهیان با محوریت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، کارگروه اقوام، ادیان و ملل با محوریت سازمان مجمع جهانی تقریب مذاهب و هیأت اندیشه ورز با محوریت حوزه‌های علمیه است.

وی افزود: هیأت اندیشه ورز این شورا بنا دارد برنامه ۵ ساله و افق چشم انداز برنامه‌ها را به زودی ارائه کند.

حجت الاسلام ارزانی گفت: اعضای این شورا ۷ جلسه با تولیت‌های آستان‌های مقدس شهرهای مشهد، قم، شیراز و تهران و نمایندگان ولی فقیه استان‌های قم، خراسان رضوی و فارس برگزار کرده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد گفت: امسال باتوجه به سیل اخیر، کاروان کرامت در استان لرستان به منظور کمک به مردم این مناطق و همچنین افزایش روحیه آنان حضور خواهد یافت.

ترویج فرهنگ شیعی با بهره‌گیری از ظرفیت دهه کرامت

حجت‌الاسلام طیب حسینی مسئول هیأت اندیشه‌ورز شورای بزرگداشت دهه کرامت نیز در این نشست اظهار داشت: در دستورالعمل‌های امسال تأکید شده است که مراسم‌ها به دور از غلو و افراط برگزار و تلاش شود تا در اجرای برنامه‌ها جوان‌گرایی صورت گیرد و مردم مجری برنامه‌ها باشند.

وی با بیان اینکه بنا داریم با استفاده از ظرفیت معنوی دهه کرامت در زمینه گسترش فرهنگ شیعی گام برداریم، گفت: استفاده از ظرفیت‌های بین‌الملل در دهه کرامت بسیار مورد تأکید است.

بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) در تقویم رسمی کشور درج شود

حجت‌الاسلام سلامی، نماینده آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) نیز در این نشست اظهارداشت: شورای دهه کرامت استان فارس با همکاری اداره ارشاد استان به صورت کمیته‌ای با حضور ۳۴ ارگان برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت داده است و در مجموع ۸ کمیته در این شورا تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه در مجموع ۱۰۰۰ عنوان برنامه در دهه کرامت در استان فارس برگزار می‌شود، تصریح کرد: فضای برنامه‌های دهه کرامت استان براساس شعار «خدمت کریمانه، مهربانی به رسم اهل بیت(ع)» برنامه‌ریزی شده است.

حجت الاسلام سلامی با اشاره به برخی از برنامه‌های پیش بینی شده گفت: جشن ازدواج ۳۰۰ زوج محروم در حرم احمدی و تقبل بخشی از هزینه جهیزیه آنان، همایش پیاده‌روی بانوان احمدی از مقبره ام احمد مادر حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع) تا حرم مطهر، برگزاری اردوهای جهادی در مناطق محروم، برپایی ایستگاه سلامت، برگزاری جشن تکلیف و حضور در بیمارستان‌های استان از جمله برنامه‌های پیش بینی شده در این دهه است.

نماینده آستان حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) با بیان اینکه برنامه کوچ عاشقان در شب بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) برگزار می‌شود، تصریح کرد: هرساله ۵ هزار نفر با پای پیاده خود را به حرم مطهر می‌رسانند که گاهی برخی از آنان یک هفته در مسیر هستند.

وی افزود: مراسم بزرگداشت حضرت احمد بن موسی الکاظم(ع) امسال با سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین گلپایگانی مسئول دفتر مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

حجت الاسلام سلامی تصریح‌کرد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست داریم تا موضوع درج تاریخ بزرگداشت و شهادت حضرت شاهچراغ(ع) در تقویم رسمی کشور را دنبال کنند تا بتوانیم از این ظرفیت برای معرفی این امامزاده استفاده کنیم.

برگزاری ۶۰ ویژه‌ برنامه در آستان عبدالعظیم حسنی طی دهه کرامت

شمس‌نیا نماینده آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز در این نشست از برگزاری ۶۰ برنامه از سوی این آستان در دهه کرامت خبر داد و تصریح کرد: آئین افتتاحیه دهه کرامت استان تهران امسال در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی در روز میلاد حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.

وی افزود: نمایشگاه عکس رضوی به همت بنیاد کرامت در آستان برگزار می شود.

۲ هزار امامزاده و بقعه متبرکه مجری جشن‌های دهه کرامت

حجت‌الاسلام عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در این نشست اظهارداشت: امسال برنامه‌ها و جشن‌های دهه کرامت در ۲ هزار امامزاده کشور برگزار می‌شود که در هر کدام از بقاع به تناسب ظرفیت، برنامه‌های ویژه‌ای برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه کاروان زیر سایه خورشید امسال در بقاع متبرکه شاخص هر استان حضور پیدا می‌کنند، افزود: اختتامیه جشنواره وقف چشمه همیشه جاری با موضوع عکس در دهه کرامت در استان فارس برگزار می‌شود و از فراخوان سه کنگره ملی و بین‌المللی بزرگداشت دانیال نبی، امامزاده بهلول خوی و امامزاده یحیی بن زید نیز رونمایی خواهد شد.

عادل افزود: افتتاح ۱۱۰ مرکز افق در بقاع متبرکه مهم‌ترین برنامه دهه کرامت سازمان اوقاف است که این مراکز خدمات فرهنگی، اجتماعی و قرآنی را با هدف رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و تحت پوشش قرار دادن مسائل اجتماعی زائران و مجاورین بقاع متبرکه ارائه خواهند کرد.

برگزاری نشست شهرداران شیعی و فارسی‌زبان در مشهد

زارعی معاون فرهنگی شهرداری مشهد طی این نشست اظهارداشت: نشست شهردارای شیعی شهرهای نجف، کربلا و کاظمین و شهرهای فارسی زبان هرات و دوشنبه بناست طی روزهای ۲۰ تا ۲۳ تیرماه با عنوان «مشهد شهر گفت‌وگو» در مشهد مقدس برگزار شود.

وی با بیان اینکه اکران آثار رضوی در ۸ شهر شیعی جهان در دستور کار است، افزود: ۱۲۹۲ گردهمایی آئین سنتی مرشدان زورخانه‌ای بناست به مناسبت سالروز ولادت امام رضا(ع) برگزار شود.

زارعی افزود: جشن‌های بزرگ شهری با همکاری بنیاد امام رضا(ع)، جشن روز دختر در بوستان ریحانه و آذین‌بندی بوستان‌ها و خیابان‌ها از دیگر برنامه‌های این شهرداری است.

معرفی ۶ دختر موفق از سوی معاونت امور زنان ریاست جمهوری

حجازی نماینده معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این نشست اظهارداشت: جشن روز دختر، پنجشنبه ۱۳ تیرماه همزمان با میلاد حضرت معصومه (س) در ایوان شمس با معرفی ۶ دختر موفق برگزار خواهد شد.

وی افزود: پویش تار و پود زندگی در راستای حمایت از کارآفرینی دختران با محوریت استان سیستان و بلوچستان برگزار خواهد شد.

اجرای طرح ملی سلام بر امام رضا(ع) در هر چهارشنبه هفته

حجت‌الاسلام دریاکناری نماینده سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست اظهارداشت: این سازمان در دهه کرامت در ۱۰ محور به اجرای برنامه خواهد پرداخت که در محور اول ۵۰ هزار مراسم جشن برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: ۱۲۵۰ مسابقه مختلف فرهنگی مانند قرآن و عترت، مسابقات هنری مانند مقاله‌نویسی و فضای‌مجازی در دستور کار است و بناست بیش از ۲۵ هزار مبلغ و مبلغه نیز از ستاد و استان‌ها اعزام شوند.

حجت الاسلام دریاکناری با بیان اینکه انجام تبلیغات در فضای محیطی در دستور کار است، تصریح کرد: انجام سخنرانی در ۲۹ موضوع در دهه کرامت مدنظر است و برگزاری بیش از ۱۰۰ گفتمان دینی و ۷۰ نشست علمی نیز در دستور کار است.

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی از طراحی ۱۵۰۰ فعالیت در عرصه فضای مجازی با همکاری حوزه هنری خبرداد و افزود: ۳۲۰۰ ایستگاه صلواتی طی این ایام برپا خواهد شد.

وی با بیان اینکه بناست طرح ملی سلام بر امام رضا(ع) با قرائت دعای امین الله هر چهارشنبه در کشور اجرایی شود، افزود: این طرح در ایام دهه کرامت هرروزه برگزار خواهد شد که به این منظور ۱۰ مداح برتر کشور به مشهد دعوت خواهند شد تا با قرائت زیارت امین‌الله بستر اجرای این طرح را فراهم کنند.

برگزاری جشن‌های دهه کرامت فراتر از مرزهای ایران

حجت‌الاسلام تسخیری نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این نشست اظهارداشت: ۱۰۰۰ مبلغ بومی مقیم در کشورهای خارجی حضور دارند و ۸۰۰ مبلغ نیز از ماه رمضان اعزام شده‌اند که تا دوماه بعد از رمضان نیز حضور خواهند داشت که در مجموع این افراد برگزاری جشن‌های دهه کرامت را در این کشورها برعهده خواهند داشت.

وی با بیان اینکه هیأت‌های مذهبی در سراسر جهان تشکیل شده است، گفت: به طور مثال در شهر مونیخ، ۵ هیأت مذهبی و مرکز اسلامی تشکیل شده است که ایرانیان، عراقی‌ها، پاکستانی‌ها و افغانستانی‌های حاضر در این شهر در مراسم‌های مذهبی در این مراکز حضور پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام تسخیری با بیان اینکه ۲۰۰ مرکز اسلامی در اروپا، آسیا میانه، جنوب آسیا و آفریقا وجود دارد، افزود: در اروپا سه حوزه علمیه وجود دارد که اعزام مبلغ از این طریق نیز صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار