باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

پای درد دل نویسندگان در روز قلم/ گلایه‌های دنباله‌دار از گرانی کاغذ و صنعت نشری که فلج شده!

قلم تا حدی اهمیت دارد که خداوند در قرآن به آن قسم خورده است؛ اما امروز حال و روز نویسندگان و ناشران کشورمان خوب نیست.

///////////////////////// در حال تکمیل

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، «نون و القلم»؛ قلم تا حدی اهمیت دارد که خداوند در قرآن به آن قسم خورده است. امام صادق ( ع ) هم در یکی از احادیث خود به اهمیت قلم اشاره می کنند و می فرمایند «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء»؛ یعنی «قلم دانشمندان از خون شهدا برتر و والاتر است».

14 تیرماه هم در تقویم رسمی کشور به نام روز قلم نامگذاری شده است. به همین مناسبت با دو تن از نویسندگان گفتگو کردیم تا از دغدغه هایشان آگاه شویم.

گرانی کاغذ گریبان نویسندگان را گرفته است

مهدی رضایی، نویسنده و مدرس داستان نویسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص مهمترین مشکلی که نویسندگان با آن مواجه هستند، گفت: الان مهمترین مشکل نویسندگانمان گرانی کاغذ است. هرچقدر هم قلم بزنیم تا زمانی که کاغذ گران باشد، راه به جایی نمی بریم.

تولید کتاب متوقف شده است

وی افزود: آثار خیلی خوبی داریم که نوشته شدند و باید منتشر شوند؛ اما به دلیل مشکل گرانی کاغذ هنوز منتشر نشده اند. زمانی مشکلمان این بود که مردم کتاب های منتشر شده را  کم می خواندند، الان مشکلمان این است که کتابی تولید نمی شود تا بخوانیم. از سوی دیگر جلوی قاچاق کتاب گرفته نمی شود؛ هر روز که از خیابان انقلاب رد می شوم، دستفروش هایی رامی بینم که کتاب های غیرقانونی و قاچاق را به طور علنی می فروشند و کسی هم با آن ها برخوردی نمی کند.

چه زمان سایه سنگین قاچاق کتاب از سر بازار نشر برداشته می شود؟

این نویسنده با اشاره به اینکه چند وقت پیش یکی از بزرگترین تولیدکنندگان کتاب قاچاق را گرفتند اما نتیجه این اقدام چه شد، بیان کرد: مسئولان ما موظف هستند به مردم درباره نتیجه برخوردی که با قاچاقچیان کتاب داشتند، گزارش بدهند. فردی که دستگیر شد یکی از قاچاقچیان کتاب بود. تعداد زیادی قاچاقچی کتاب هم در کشور فعالیت می کنند. چه زمانی این مشکل برطرف می شود؟ ما تا کی باید منتظر بمانیم تا برای قاچاق کتاب کیفری درنظر بگیرند.

رضایی با اشاره به اینکه  امروزه همه کارها به سمت الکترونیکی شدن پیش می رود، اظهار داشت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران برای انتشار الکترونیک کتاب هایشان کمک کند. با توجه به اینکه قرار است امسال، سال تولید ملی باشد با یک حرکت می توان رونق را در تولید کتاب ایجاد کرد. اگر یک مقدار تسهیلات برای اعطای مجوز  انتشار برای کتاب های الکترونیک درنظر بگیرند تا ناشران  از تولید کتاب کاغذی به سمت کتاب های الکترونیک بروند، خوب است. هم اکنون از کتاب های ایبوک یا صوتی که منتشر می شود، به خوبی استقبال می شود.

گرانی کاغذ بازار نشر را فلج کرد

همچنین؛ ابراهیم حسن بیگی نویسنده، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مهمترین مشکلی که نویسندگان دارند، گفت: قطعا یکی از مشکلات اساسی که همه نویسندگان و اهالی قلم با آن مواجهند، مسئله نشر، چاپ و فروش کتاب هایشان است؛ مردم ما کتابخوان نیستند و تیراژ کتاب در کشور پایین است و روز به روز پایین تر می آید. در یک سال اخیر مشکل گرانی کاغذ هم برمشکلات دیگر افزوده شد و باعث شد نشر ما فلج شود. در شرایط کنونی که مردم مشکل اقتصادی دارند، کتاب از سبد خرید مردم خارج شده است. دود این مسئله در وهله اول به چشم نویسنده ای می رود که اثری را خلق کرده است. پس از آن دودش به چشم ناشران و کتابفروشان می رود.

بسیاری از نویسندگانمان بی انگیزه شدند

وی افزود: اگر فکری به حال صنعت نشر نکنند، این تیراژ‌های ۵۰۰ تایی کتاب کاهش می‌یابد و به ۱۰۰ جلد کتاب می‌رسد. چرخه صنعت نشر یک چرخه بهم پیوسته است. باید بازار را در نظر بگیریم. اگر ناشر کتابش را با تیراژ ۱۰ هزار جلد چاپ کند، با این تعداد کتابفروشی که داریم کتاب‌ها را کجا عرضه کند و چه کسی بخرد؟ مردمی که در شرایط بد اقتصادی برای تهیه مایحتاج خود مشکل دارند؟! این یک معضل اجتماعی و اقتصادی است که دامن صنعت نشر را گرفته است. نوعی بلاتکلیفی و اینکه چه خواهد شد، گریبان نویسندگان ما را گرفته است. بسیاری از نویسندگان ما انگیزه شان را برای نوشتن از دست داده اند.

این نویسنده با اشاره به شرایطی که نویسندگان در گذشته تجربه می‌کردند، تصریح کرد: نویسندگان ما شرایطی را تجربه کردند که ناشران مختلف به وی زنگ می‌زدند و از وی کتاب در دست نگارشش را می‌خواستند. الان وقتی نویسندگان به سراغ ناشران می‌روند، به آن‌ها می‌گویند کاغذ یا سرمایه نداریم. در برخی موارد ناشران می‌گویند کارهایشان را متوقف کردند و فعلا نتوانستند کتاب‌های تجدید چاپ را منتشر کنند. این بلاتکلیفی برای ناشران ما وجود دارد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.