کارشناس مسائل سیاسی گفت:در سایه کاهش تعهدات ایران بازگشت تحریم‌های بین المللی به تفسیر اروپایی ها امکان پذیر است.

در حال تکمیل////به گزارش  خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  به کشور‌های باقی مانده در برجام ۶۰ روز فرصت داده شد تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشور‌های مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تامین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

در هر زمان که خواسته‌های ما تامین شوند، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت، اما در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله اجرای تعهدات دیگر را متوقف خواهد کرد.

سید صادق کوشکی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد:گام دوم ایران بعد از ۶۰ روز، بازگشت به فناوری سابق تاسیسات اراک است، به عبارت دیگر آن عملیاتی که بر اساس خواست اروپا و آمریکا در برجام متوقف و  تخریب کردیم، به روال گذشته خود بر می‌گردد، همچنین سقف غنی سازی برداشته می‌شود.

وی افزود: در گذشته تا سقف۲۰ % برای رفع نیاز‌های درمانی خود غنی سازی داشتیم، بنابراین بعد از تاریخ ۱۶ تیر غنی سازی خود را گسترش می دهیم، و فناوری آن را هم در اختیار داریم.

کوشکی در پاسخ به این سوال که در صورت کاهش تعهدات ایران نقض برجام صورت می گیرد، مطرح کرد:در حقیقت اروپا و آمریکا متن برجام را به گونه‌ای طراحی کرده اند که حتی در گام قبلی تهران هم به روایت انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها برجام نقض شده است، یعنی همان گام بسیار مختصر اولیه‌ای که در اردیبهشت ماه توسط ایران برداشته شد، را نقض برجام می‌دانند، بنابراین در حال حاضر هم می‌توانند ادعای نقض برجام کنند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: یکی از نکات منفی برجام تفسیر پذیر بودن آن است، چراکه  بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، ۶ قطعنامه‌ای که حامیان برجام ادعای از بین رفتن آن را می‌کردند، می تواند برگردد، در حقیقت اگر کشور ما قاطعانه در این مسیر وارد شود، اروپا و آمریکا امکان اجرایی کردن مکانیسم ماشه را که ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ طراحی شده است را ندارند.

وی با اشاره به این موضوع که آیا در صورت اجرایی نشدن تعهدات اروپا، ایران به سمت نقض برجام پیش می‌رود یا خیر، تصریح کرد: برجام از روز نخست تا به  امروز نقض شده است، بنابراین متنی که همه طرفین به غیر از ایران آن را نقض کرده باشند،  قابل اعتماد و پایبندی نیست.

کوشکی با بیان اینکه در سایه کاهش تعهدات ایران بازگشت تحریم‌های بین المللی از تفسیر اروپایی‌ها امکان پذیر است، خاطر نشان کرد: در حقیقت تمام ۶ قطعنامه‌ای که شورای امنیت علیه ایران تصویب کرده بود را طی ۴۵ روز برگردانند، ولی اکنون این موضوع که اراده این کار را داشته باشند، به میزان قاطعیت کشور ما بستگی دارد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به رویکرد جدید نظام، مبنی بر اینکه به همان میزان که اروپا تهعدات خود را عملی کند، ایران هم اجرایی کند، تاکید کرد: این موضوع خلاء جدی بود که در تذکرات ۹ گانه رهبری نیز وجود داشت و منتقدین برجام هم به کرات این موضوع را تاکید کردند، بنابراین پایبندی به برجام باید دوطرفه باشد و یا اینکه در کل نباشد، در نتیجه عملیاتی شدن این موضوع گام جدی و مهمی در جهت تامین منافع و امنیت ملی کشور است.

وی افزود: اروپایی ها مایل به انجام تعهدات خود نیستند، بنابراین به گونه‌ای رفتار می کنند که ایران را ناقض برجام و خودشان وفادار به برجام جلوه کنند، به همین خاطر  تاکید دارند که در حال تلاش برای عمل به تعهدات خود هستند، در حقیقت اروپا نمی‌خواهد مانند آمریکا از برجام خارج شوند تا لکه ننگ نقض برجام به گردن آن‌ها نیوفتد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۲:۰۹ ۱۵ تير ۱۳۹۸
اروپایی با جرزنی به جایی نمی رسند.
آخرین اخبار