شریعتمداری مطرح کرد؛

ضرورت ورود بخش تعاون به استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوبنیان

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: ضرورت دارد تا تعاونی‌ها در حوزه استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوبنیان وارد شوند.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمدعلی شیریعتمداری، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در صبحانه کاری رئیس اتاق تعاون که امروز ۱۵ تیرماه در اتاق تعاون برگزار شد، گفت: ضرورت دارد تا تعاونی‌ها در حوزه استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوبنیان وارد شوند.


بیشتر بخوانید: پیگیری اجرای قوانین در بخش تعاون/ هنوز برای رسیدن به اهداف خود، فاصله داریم 


وی با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی کار (ILO) اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مباحثی که در آن اجلاس مطرح شد، درباره آینده جهانی کار بود، اگر کشورها خودشان را آماده برای آن تحولات نکنند با مشکلات جدی روبه‌رو می شوند.

شیریعتمداری با بیان اینکه یکی از برنامه های این اجلاس استقلال نظام کارشایسته است، تصریح کرد: بیش از این در اجلاس جهانی کار،کار پژوهشی را دنبال کردیم که هدف آن اجرای کار شایسته بود. در جلسه هیئت وزیران استقرار کار شایسته را تأکید کردیم و امروز سند کار شایسته تصویب و آماده اجرا است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بخش تعاون در ابتدای انقلاب با قوت فراوان وارد شد و در بسیاری موارد موفق عمل کرد. نگاه امام خمینی(ره) نسبت به مسائل کشور به تعاون و همدلی بود. اگر اکنون در بخش هایی دچار مشکل هستیم، دلیل آن این است که از نگاه اول انقلاب فاصله گرفته ایم. در یک آسیب شناسی می توان به این موضوع رسید که فاصله گرفتن از نگاه اولیه انقلاب باعث بروز این مشکلات شده است.

شریعتمداری در ادامه از واگذاری بنگاه‌های زیر مجموعه شستا خبر داد و افزود: با اولویت فروش به بخش تعاون کار واگذاری توسعه پیدا می‌کند و یا سهمی از واگذاری به بخش تعاون محول می‌شود.

وی ادامه داد: مجموعه شستا و همه صندوق‌ها بر اساس دستور صادره حرکت به سمت نظام غیر بنگاه‌دار را آغاز کرده‌اند؛ بخشی از واحد‌های در اختیار ضرورتاً منحل می‌شوند و بخشی از واحد‌هایی که با ادغام شرایط بهتری برای واگذاری پیدا می‌کنند ادغام می‌شوند.

شریعتمداری تصریح کرد: توصیه ما این است که استانداران، وزارت امور اقتصاد و دارایی و سازمان خصوصی‌سازی به قوانین مربوطه در جهت واگذاری به بخش تعاون اولویت بیشتری بدهند و شرایطی فراهم کنند که در این واگذاری‌ها تعاونی‌های دارای سهم عمده‌تری شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش قیمت ویلچر برای معلولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه برنامه‌ای دارد تا با حمایت از آنها این کالا با قیمت مناسب‌تری به دست این قشر برسد، اظهار کرد: با توجه به تغییر نرخ ارز قیمت ویلچر در واحد‌های تولید داخل و وارداتی آن افزایش یافته بنابر این در تلاش هستیم تا یارانه‌ای برای فروش این دستگاه‌ها تعیین شود.

شریعتمداری گفت: البته تنها قیمت ویلچر افزایش نیافته بلکه قیمت سمعک و پروتز هم افزایش یافته و در واقع در تلاش هستیم تا با سازمان برنامه و بودجه به نتیجه برسیم تا به صورت سوبسید سهمی برای این بخش دریافت و اختصاص دهیم.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به مشکلات معیشتی که در اثر افزایش قیمت‌ها برای کارگران به وجود آمده وزارت تعاون چه برنامه حمایتی دارد، افزود: شرایط تورم در ماه‌های اولیه بروز بحرانی که توسط نظام سلطه در کشورمان تحمیل شده بود طوری بود که در برخی ماه‌ها با ۶ درصد تورم موجه بودیم، اما اکنون در آن شرایط نیستیم با این وجود سازمان تمام تلاش خود را انجام داده تا با کمک نهاد‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌های کلان جلوی سرعت رشد قیمت مواد اولیه و محصولات نهایی را بگیرند و در کنار آن مجموعه اتاق تعاون اعلام آمادگی کرده تا در سیستم‌های توزیع کالا‌های سوبسیددار در خدمت بخش توزیع کشور باشد تا محصول نهایی با قیمت مطلوب‌تری به دست کارگران برسد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه تقویت بخشی، تعاونی‌های کارگری به‌ویژه تعاون امکان، از مهم‎ترین بخش‌های تعاونی کشور است افزود: از طریق تأمین مالی سیستم بانکی، بانک توسعه کارگران و بانک رفاه کارگران برای نیازمندی‌های آن و هم از طریق پیگیری تخصیص منابع ارزی برای نیازمندی‌هایی که این مرکز بزرگ در اختیار دارد از برنامه‌هایی است که با همکاری بین معاونت تعاون و اتاق تعاون و اتحادیه توزیع امکان شکل پیدا خواهد کرد و شرایط پیش خواهد آمد کالا‌ها با قیمت مطلوب‌تری به دست نیازمندان برسد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه چه پیگیری‌هایی برای خبرنگاران صدا و سیما انجام شده تا جزو مشاغل سخت به حساب آید، گفت: این موضوع در دستور کار شورای عالی فنی مطرح است و در حال پیگیری هستیم، زیرا خبرنگاران با هم فرقی ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار