تشخیص بیماری‌های چشمی با استفاده از آینه‌های تلسکوپ فضایی

یکی از ویژگی‌های آینه‌های تلسکوپ فضایی جیمزوب استفاده از نوعی فناوری است که مزیت تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، تلسکوپ فضایی جیمز وب یکی از گران قیمت‌ترین پروژه‌های فضایی است که قرار است درحدود سال ۲۰۲۱ به فضا پرتاب شود.
 
در ساخت این تلسکوپ که جانشین تلسکوپ فضایی هابل خواهد بود ازپیشرفته‌ترین فناوری‌ها استفاده شده است.
 

یکی از ویژگی‌های منحصربه فرد این پروژه فضایی استفاده از نوعی فناوری در آن است که دارای مزایای تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی در انسان است.
 
فناوری نوری که در تلسکوپ به کار می‌رود اکنون به وسیله متخصصان چشم پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
تلسکوپ فضایی جیمزوب دارای یک آینه اصلی است که می‌تواند به جمع آوری نورمادون قرمز بپردازد. برای جمع آوری نورمادون قرمز تلسکوپ دانشمندان نوعی فناوری به نام Infrared Scanning Shack Hartmann System ابداع کرده‌اند.
 
این فناوری به محققان اجازه می‌دهد تا تصاویری دقیق از سطح آینه به دست آورند و به تجزیه تحلیل آن بپردازند، این تجزیه و تحلیل از هریک از ۱۹ قطعه آینه تلسکوپ به دست می‌آید که در نهایت آینه اصلی ۶.۵ متری تلسکوپ را تشکیل می‌دهد.
 

اکنون این فناوری به گونه‌ای مشابه با نام iDESIGN در اختیار چشم پزشکان برای بررسی دقیق چشم بیماران و انجام جراحی لیزیک LASIK مورد استفاده قرار گرفته است.
 
فناوری iDESIGN نوعی نقشه با جزئیات بسیاربالا از چشم فرد در اختیارپزشک قرار می‌دهد تا بتواند از پرتو نور لیزر برای دگرگون کردن قرنیه چشم برای درمان مشکل‌هایی، چون دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم استفاده کند.
 

به گفته پزشکان سیستم جدید ۵ برابر دقیق‌تر از سیستم‌های مشابه و پیشین است و به این ترتیب آن‌ها بهتر می‌توانند اختلال‌های چشمی بیماران را مشاهده کنند.
 
پزشکان اعلام کرده‌اند این فناوری پیشرفته سبب افزایش دقت و موفقیت عمل‌های جراحی چشم پیچیده و کمک به بهبود سلامت بینایی افراد شده است.
 
منبع: ibtimes
انتهای پیام/

استفاده از آینه‌های تلسکوپ‌های فضایی در تشخیص بیماری‌های چشمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۷ تير ۱۳۹۸
باس وارد کنیم
آخرین اخبار