وزیر راه و شهرسازی:

التهابات قیمت، تناسبی با تقاضای مسکن ندارد/ اثرگذاری ۲ شاخص تورم و مسکن بر بازار اجاره‌بها

اسلامی گفت: تحولات در بخش مسکن و التهابات قیمت، هیچ تناسبی با تقاضای مسکن ندارد.

روابط//التهابات قیمت تناسبی با تقاضای مسکن ندارد/اثر گذاری ۲ شاخص تورم و مسکن بر بازار اجاره بهابه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در برنامه تلویزیونی "سلام صبح بخیر" با بیان اینکه جهش قیمت مسکن به دلیل افزایش قیمت در بازار‌های موازی مانند دلار، سکه و طلا بوده است، گفت: یکی از موارد بسیار مهمی که باید در حوزه افزایش قیمت مسکن به آن توجه کرد آن است که تحولاتی که امروز در این حوزه رخ داده است به توازن و عرضه مسکن مربوط نیست.

وی ادامه داد: تحولاتی که در حوزه نرخ ارز رخ می‌دهد باعث ایجاد تغییرات در قیمت مسکن شده و طبق آمار‌ها از سال ۸۸ تا سال ۹۸ افزایش قیمت ناشی از تحولات اقتصادی در این بخش بوده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: بخشی از بازار‌هایی که در آن کالا‌های اساسی عرضه می‌شود مانند نان و گندم دولت می‌تواند قیمت‌ها و تحولات آن را کنترل کند، اما بازار مسکن به گونه‌ای نیست که دولت بتواند در آن مداخله کند.

انبارهای کشور مملو از کالاهای اساسی است/ وزارت راه و شهرسازی با جدیت دنبال مالیات برخانه های خالی

اسلامی توضیح داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که در سال ۹۲ میزان تولید مسکن به بالاترین حجم خود رسید، اما ما باز هم افزایش قیمت را در این بازار شاهد بودیم که این افزایش قیمت‌ها متأثر از شرایط ارزی و اقتصادی کشور بوده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه  برخی از اقدامات مردم باعث می‌شود که به اقتصاد کشور لطمه بسیار زیادی وارد شود، افزود: از گذشته اکثر مردم تمایل داشتند که با خرید کالایی آن را جایگزین پول  خود کنند و همین موضوع باعث زیان وارد شدن به اقتصاد کشور می‌شود و کالای خریداری شده با افزایش قیمت باعث تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود این موضوع زمینه ساز سقوط ارزش پول ملی کشور می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف و استراتژیک کشور آمریکا آن است که ارزش پول ملی کشورمان را کاهش دهد و علناً با ایران اعلام جنگ اقتصادی است، گفت: باید مردم با سرمایه‌گذاری‌های درست و حفظ ارزش پول ملی کشور سعی کنند این اقدامات آمریکا را دور بزنند.

اسلامی ادامه داد: زمانی که آمریکایی‌ها کانال رسمی تبادل مالی را می‌بندند ما  مجبور می‌شویم از کانال‌های غیررسمی تبادل کالا کنیم که این اقدام خود فسادزا است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: آمریکا تلاش دارد که مشروعیت نظام را زیر سئوال ببرد و از طریق ایجاد کریدور‌های فرعی سعی می‌کند که کریدور‌های رسمی کشور را ببندد، اما ما باید تلاش کنیم که تمامی این اقدامات آمریکا را شکست دهیم.

وی تصریح کرد:  هم اکنون در شرایطی هستیم که به لحاظ تراز اقتصادی در سطح بسیار بالا و مثبتی قرار داریم و میزان ورود و حجم کالا‌های اساسی در کشور بسیار بالا است بطوریکه تا به امروز این میزان کالا در انبار‌های کشور وجود نداشته است.


بیشتر بخوانید: قیمت مسکن افزایش یافته، اما معامله‌ای انجام نمی‌شود/ حباب برخی قسمت‌های مؤثر بر مسکن ترکیده است


اسلامی با اشاره به اینکه دولت موافق اجرای مالیات بر عایدی سرمایه است، گفت: در گذشته زمانی که این طرح مطرح شد اعلام کردند که اگر روی مسکن این اقدام را انجام دهیم باعث خارج شدن سرمایه‌ها از حوزه ساخت و ساز می‌شود، اما ما باید طرح مالیات دیگری را جایگزین این طرح کنیم تا سرمایه‌ها از بخش مسکن خارج نشوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به دنبال تعیین و تکلیف بحث قانونی مالیات بر خانه‌های خالی هستیم، گفت: برای اجرای این طرح باید سامانه جامع املاک و اسکان را ایجاد کنیم که مدیریت قبلی اعلام کرد که راه‌اندازی این سامانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی نیست و شهرداری‌ها به دلیل آن که اطلاعات جامع و کامل‌تری از خانه‌های خالی را دارند باید این سامانه را راه‌اندازی کنند.

وی افزود: زمانی که به وزارت راه و شهرسازی آمدم اجرا و راه‌اندازی سامانه جامع املاک و اسکان را دنبال کردم و معتقدم که خانه‌های خالی به یک تله سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

مخالف مسکن اجتماعی هستم/۲۶ درصد ایرانی‌ها مستاجر هستند

اسلامی با اشاره به اینکه حمایت از تولید و عرضه مسکن برای جامعه هدف وظیفه دولت است و من به مسکن بدون پسوند و پیشوند اعتقاد دارم به همین دلیل طرح تولید و عرضه مسکن پایدار را به شدت در دستور کار خود قرار داده‌ام.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با مسکن اجتماعی مخالف هستم به همین دلیل تمامی پسوند‌ها را از حوزه مسکن برداشته‌ام معتقدم باید خیلی ساده با مردم حرف بزنیم و برای اقشار ضعیف و متوسط جامعه مسکن تولید کنیم تا عرضه و تولید مسکن به تعادل برسد.

وی  گفت: متأسفانه امسال سهم مسکن از هزینه خانوار‌ها ۲ برابر شده که این موضوع برای حوزه مسکن بسیار نگران کننده است.در خرداد  ۶۰ هزار فقره معاملات مسکن انجام شده که آمار‌ها نشان می‌دهد که این میزان معاملات کاهش ۶۰ درصدی داشته است و قیمت هر متر مربع مسکن به ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است و ما شاهد رشد بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مسکن هستیم؛ این در حالیست که میانگین قیمت مسکن در سال ۹۶، ۴ میلیون و در سال ۹۷، ۶ میلیون تومان بوده است.

وزیر راه و شهرسازی درباره این آمار گفت:  افزایش قیمت‌ها در حوزه مسکن متأثر از بازار‌های موازی است.

وی با اشاره به اینکه جامعه مستأجر در ایران ۲۶ درصد است، گفت: در کشور‌های آمریکا و سایر کشور‌های بزرگ دنیا میزان مستأجران بیش از ۶۵ درصد است و سهم بسیار متفاوت‌تری از کشور ایران دارند.

اسلامی افزود: در شهر‌های بزرگ شهرداری‌ها اقدام به ساخت مجتمع‌های بزرگ برای اجاره نشین‌ها می‌کنند و تمام این مجتمع‌ها توسط نهاد‌های غیردولتی ساخته می‌شود.

زمین رایگان در اختیار سازندگان مسکن قرار می دهیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در این زمینه یک قانون با کفایتی به نام قانون ساماندهی زمین و مسکن را داریم، گفت: دولت آمادگی کامل برای ساخت اینگونه واحد‌ها را دارد و  تا به امروز چندین فراخوان راهم در این زمینه منتشر کرده ایم، زمین رایگان در اختیار سازندگان و انبوه‌سازان قرار می‌دهیم تا واحد‌های مسکونی برای اقشار اجاره‌نشین جامعه بسازند.

وی تصریح کرد: تا به امروز چندین بار این اتفاق رخ داده و زمین در اختیار سازندگان جهت اجاره‌داری قرار داده شده است، اما متأسفانه سازندگان بعد از مدتی اقدام به تغییر قرارداد کردند و اعلام کردند که از این طرح استقبالی نمی‌شود در نتیجه تمامی این واحد‌ها را به فروش رساندند.

اسلامی با بیان اینکه در جامعه آسیب پذیر باید نوسانات عرضه و تقاضا داشته باشیم تا اقشار متوسط و کم در آمد حمایت شوند، گفت: دولت هر تعداد مسکنی که داشت را در اختیار کمیته امداد قرار داده است بطوریکه ۶۶۰ هزار واحد مسکونی که در اختیار داشته به کمیته امداد و سایر بخش‌های دولتی در این حوزه واگذار کرده است همچنین بنیاد مسکن هم برای اقشار محروم در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر اقدام به ساخت واحد مسکونی کرده است.


وی با اشاره به ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر‌های جدید، گفت: ۵۴۵ هزار ازدواج در کشور ثبت شده که اگر ۸۰ درصد از این زوج‌ها خانه اولی باشند می‌توانیم با ساخت این ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مشکل مسکن آن‌ها را برطرف کنیم از سویی دیگر با فعال کردن پروژه‌های نیمه تمام سعی کرده‌ایم که میزان تولید مسکن را در کشور افزایش دهیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید از تبدیل شدن مسکن به کالای سرمایه‌ای در کشور جلوگیری کنیم، گفت: متأسفانه در سال‌های گذشته برخی از شرکت‌ها و نهاد‌ها با دریافت ارز دولتی کالایی را وارد کرده‌اند، اما به جای اینکه این کالا‌ها را با قیمت همان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به فروش برسانند با قیمت‌های بسیار لجام گسیخته‌ای آن‌ها را عرضه کرده‌اند که همین موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیار فراوانی در کشور شده است.

وی گفت: من اعتقادی به اقتصاد دولتی ندارم، اما معتقدم که باید دولت و ملت با یکدیگر هم نفس باشند دولت باید تصدی‌ها را واگذار کند، اما وقتی واگذار شد باید دنبال شود تا منافع مردم در این حوزه از بین نرود.

اسلامی با اشاره به اینکه شرایط کنونی اقتصاد کشور به گونه‌ای است که بیشترین فشار به اقضار مستأجر جامعه وارد می‌شود گفت: من از نزدیک مشکلات مستأجران را لمس کرده‌ام و ظلمی که به این قشر وارد می‌شود را دیده‌ام به همین دلیل باید سعی کنیم دست سوداگران و دلالان را از این بازار کوتاه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: دولت هیچگاه در بخش اجاره مسکن مداخله نکرده است، اما آنچه که بر بازار اجاره رایج است تبعیت از بازار آزاد پول است به همین دلیل برای ساماندهی این بازار باید قانون اجاره‌داری حرفه‌ای را راه‌اندازی کنیم تا این بازار ساماندهی شود.

وی به راه‌اندازی بازار اجاره‌داری حرفه‌ای در ایران همانند سایر کشور‌ها اشاره کرد و افزود: در تلاشیم که این طرح را به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ببریم، زیرا اگر این طرح وارد مجلس شود پروسه طولانی را برای تصویب طی خواهد کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه ساماندهی مشاوران املاک را در دستور کار داریم گفت: با ایجاد این ساماندهی حقوق موجر، مستأجر و کارگزاران این بخش به صورت کامل حفظ می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دولت به فکر مردم است، گفت:  قصد نداریم به صورت نسنجیده اقداماتی را انجام دهیم تا مشکلات در این حوزه افزایش یابد بلکه سعی خواهیم کرد اعتماد مردم در این حوزه از بین نرود به همین دلیل استارت آپ‌ها را برای بازار اجاره وارد خواهیم کرد و آژانس‌های املاک را با اجرای طرح‌های مناسبی ساماندهی خواهیم کرد.

اسلامی درباره تسهیلات بازار اجاره هم گفت: درباره پرداخت تسهیلات به مستأجران باید از وزیر اقتصاد پرسید من در اینباره هنوز صحبتی با وزیر اقتصاد و دارایی نکرده‌ام شاید بخواهند این تسهیلات را از منابع قرض‌الحسنه و یا از منابع دیگر بانک‌ها مبالغی را تملک کنند و به کسانی که ودیعه مسکن نیاز دارند پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات خرید مسکن افزایش نمی‌یابد گفت: ما به وام عرضه مسکن معتقدیم و زمین در اختیار سازنده می‌گذاریم و بانک‌ها هم ۸۰ درصد از تسهیلات ساخت را به سازندگان پرداخت می‌کند و بعد از اتمام ساخت سازنده می‌تواند این تسهیلات را به خریدار منتقل کند.

وزیر راه و شهرسازی از برخی از صحبت‌های مردم درباره این موضوع که وزیر از مردم بی خبر است، گفت: باید بدانید که  با اقشار مختلفی روبرو هستیم و برخی توانایی پرداخت اقساط ۵ میلیون تومانی را دارند به همین دلیل اگر برخی از اقشار تمایل داشته باشند که اقساط بیشتری پرداخت کنند می‌توانند تسهیلات بیشتری را هم دریافت کنند بنابراین نباید با یک راهکار تک بعدی پیش برویم.

وی با اشاره به اینکه من هم زمانی اجاره‌نشین بودم گفت: سعی خواهیم کرد با راه‌اندازی مالیات بر خانه‌های خالی بخشی از مشکلات این حوزه را برطرف کنیم و با راه‌اندازی سیستم نرم‌افزاری اطلاعات را از شهرداری‌ها و دستگاه‌های خدمات رسان دریافت خواهیم کرد و با یک بانک اطلاعاتی قوی تمامی خانه‌های خالی را شناسایی خواهیم کرد.

اسلامی با اشاره به اینکه از صاحب خانه‌های خوب تقدیر خواهیم کرد، گفت: در صورتی که مالکان و موجران قرارداد‌های دو ساله‌ای با مستأجران خود منعقد کنند و همچنین میزان اجاره خود را افزایش ندهند از مالیات معاف می‌شوند.


انتهای پیام/

خانه های خالی را شناسایی خواهیم کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۰:۳۱ ۱۸ تير ۱۳۹۸
تو را خدا بداد مستأجرها برسید فاجعه شده
Iran (Islamic Republic of)
یا حسین
۰۹:۱۴ ۱۸ تير ۱۳۹۸
میگن کسی به تعداد نفرات خانواده خودش هم خانه داشته باشه مالیات نمیگیریم از اونایی ک زیاد خانه دارن میگیریم.دلیلی نداره ک کسی ۴تا خانه هم داشته باشه.هر خانواده ۱بسه.بقیه مالیات بدن اینجور نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۱۷ تير ۱۳۹۸
اون مسکن‌ مهرهایی رو که شروع کردین تحویل بدین بعد مسکن جدید شروع کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۷ تير ۱۳۹۸
همش حرف همش حرف یکم از عمل مایه بزارید هرکی از راه میرسه تز میده 11سال بیش 4 میلیون دادم واسه تعاونی مسکن ولی هروقت میرم اداره تعاون میگن بیگیر شکایت شما هستیم هیچ خبری ازمسکن نیست فقط ی حقوق مفت میگیرن
Iran (Islamic Republic of)
غدیر
۰۱:۰۶ ۱۷ تير ۱۳۹۸
با عرض سلام خدمت هم وطنان عزیز منم یک کارمند ساده با حقوق پایین همه شرایط را داریم میبینیم اولا چطور میشه توی یه بازده پایین قیمت مسکن چندین برابر میشه اولا دستهای پشت پرده است که ما از آن بی‌خبریم دوم در هر منطقه‌ای هستید چندین بنگاه عمدا خانه ها رو بالا می‌برند ویکی که فروش رفت بقیه پیروی میکنند وبنگاهایی که پایین میزنند صاحبخانه ها طرفش نمی‌روند این از بی مدیریتی صنف بنگاه داری همان شهر می‌باشد ویا هم دستبند من دوسه مورد به وضوح در بنگاهها دیدم که قیمت یک خونه رو توی منطقه ای پناه تا هشتاد میلیون تومان بالا بردند کارشناسان محترم که نظر بدون منطق میدهید جلوی بنگاه های متخلف را بگیرید ببینید خونه چطور پایین میاد با دلیل و مدرک حرف میزنم خواستید من در اهواز سکونت دارم چند بنگاه متخلف میشناسم از اصناف هم هیچ عکس العملی نیست
Iran (Islamic Republic of)
دیوانه
۲۲:۵۵ ۱۶ تير ۱۳۹۸
یارب بستان دادفقیران زائران
Iran (Islamic Republic of)
Mh
۱۸:۱۷ ۱۶ تير ۱۳۹۸
در تمامی دولت ها همین آش وهمین کاسه هست و وضع مسکن هر دولت نسبت به دولت قبلی بدتر می شود حال بگذارید حرفی زده باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۶ تير ۱۳۹۸
بايد منشا این گرانیها را جست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۱۶ تير ۱۳۹۸
فقط این حرفش داشته باشید...بنده از همین تریبون فراخوان می‌دهم که ما حاضریم زمین رایگان در اختیار متقاضیان قرار دهیم تا واحد مسکونی بسازند و اجاره دهند....خوب زمین دراختیارشان گذاشتی اون هم اجاره بها هم بدهندمی دونید چقدر خرج داره ساخت و سازش من فقط چند مورد بگم1-پروانه ساخت و سازش شهرداری و نظام مهندسی حداقلش60میلیون باید داد2-سیمان کیسه ای15هزار تومان قبلا11تومان بود3-اجر 575تومان اون هم قیمت کارخانه قبلا250تومان بود4-میلگرد کیلوی6000تومان قبلا1300تومان بود.... خلاصه بگم 400الی500میلون باید داشت واسه ساخت یک واحد کوچیک،زمین یعنی چه ؟خود به خود ساخته نمیشه با این گرانی مصالح شما توان کنترل قیمت مصالح را ندارید اون وقت می خواهید بازار مسکن کنترل کنید اگر نمی تونید کنار بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۱۶ تير ۱۳۹۸
آقای وزیر ۹۹ درصد مردم میگن مالیات باید اجرا بشه شما به فکر خودتون واون ۱درصد هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۱۶ تير ۱۳۹۸
بيچاره شديم از اين ااجاره بها
Iran (Islamic Republic of)
جاسم داغری
۱۳:۱۵ ۱۶ تير ۱۳۹۸
پولم را 7 سال در مسکن مهر انداختم و خیال کردم خانه دار خواهم شد ولی تا به حال نه خونه دیدم و نه این پروژه مریخی تمام نشد که نشد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

نکنه کاوشگر پلوتو که از نزدیکی کوکب زحل رد شده بود، داشت مناطق بهتری برای پروژه مسکن مهر در آنجا رصد می کرد؟!!!
شاید!!!!!!!!!!!!!!!!!! بعید نیست!!!
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۳:۰۳ ۱۶ تير ۱۳۹۸
ای بابا اینها هم شد حرف حساب بابا تو رو قرآن تورو خدا رو اون پیغمبر به دادمامستاجرها برسید ۸ماه هستش که شرکت ورشکست شد همه رو بیرون کردن هرچی میگردم کار نیست از این طرف اجارها اینهه رفته بالا بخداونندی خدا زندگیم پاشید رفت میدونید چقدر امثال من هستن این شده وضع زندگیشون آخه درددلش آدم به کی بگه نکنید اینکارها رو نکنید
United States of America
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۶ تير ۱۳۹۸
قيمت مسکن وحشتناک بالاست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۵ ۱۶ تير ۱۳۹۸
چهل و پنج سال سن دارم از وقتی یادمه این مسئولین میگن انشاالله ، باید ، تصمیم داریم ، در دست اقدامه ، ماشاالله ، انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
y
۱۱:۰۳ ۱۶ تير ۱۳۹۸
وای چه وزرای باهوشی داریم
آخرین اخبار