رانت بزرگ صادراتی با طعم آبنبات/ سوء استفاده جدید از دلار ۴۲۰۰ تومانی + جزئیات

۱۲۰ میلیون دلار آبنبات به شکل بی‌سابقه از کشور صادر شده که در واقع چیزی جز صادرات شکر یارانه‌ای تولید شده در کشور یا وارد شده با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در شرایطی که دولت برای حمایت از مصرف کنندگان کالا‌های داخلی به واردات و تولید کالا‌های اساسی در کشور یارانه و ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص می‌دهد، اما این شرایط باعث سوء استفاده برخی شده به طوری که آن‌ها این کالا‌های اساسی را بعد از انجام یک فرآوری به اسم صادرات غیر نفتی و ارز آوری از کشور خارج می‌کنند.

سوء استفاده جدید از دلار ۴۲۰۰ تومانی / صادرات بعد از فراوری

صادرات انواع شیرینی، شکلات، چیپس، هندوانه، آبنبات، سیب زمینی و ... که برای تولید آن‌ها از یارانه و برای واردات آن‌ها از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شده، به معنی آن است که کالای وارد شده با از ۴۲۰۰ تومانی دوباره با ارز آزاد، صادر شود که سود زیاد و رانتی را نصیب صادر کنندگان می‌کند.

همچنین صادرات کالا‌هایی مانند هندوانه که برای تولید آن‌ها از یارانه‌هایی مانند آب، انرژی، کود، سم و نهاد‌های ارزان قیمت استفاده شده نیز در همین راستا است و صادرات آن‌ها علاوه بر ایجاد رانت، قیمت این محصولات را نیز در بازار داخلی افزایش می‌دهد.

یکی از مواردی که به تازگی توسط مسئولان سازمان توسعه تجارت کشف یا حداقل اطلاع رسانی شده، صادرات غیر مستقیم شکر به اسم آبنبات است؛ باید توجه داشت که برای تولید آبنبات چیزی جز شکر و آب (به علاوه افزودنیها) استفاده نمی‌شود که هر دو این مواد یارانه‌ای است.

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت در این ارتباط گفته است، اخیرا با بررسی‌هایی که داشته اند متوجه صادرات تکان دهنده ۱۲۰ میلیون دلار آبنبات به عراق شده اند؛ در واقع از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای وارد مواد اولیه تولید (شکر) سوء استفاده شده است؛ بنابراین گزارش صادرات چیپس نیز از این موضوع خارج نیست به طوری که تولید کنندگان این محصول از روغن یارانه‌ای که با ارز دولتی به کشور وارد شده و همچنین سیب زمینی تولید شده از یارانه استفاده می‌کنند و محصول خود را به قیمت آزاد صادر می‌کنند.

در بخش شیرینی نیز صادرات ما در یک سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و محصولی که با آرد، شکر و روغن یارانه‌ای تولید شده است با ارز آزاد صادر شده است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار