ابلاغ طرح جامع خطرپذیری سیلاب به استان‌ها

رئیس سازمان مدیریت بحران گفت: طرح جامع خطرپذیری سیلاب به استان‌ها ابلاغ شده و استان‌ها با توجه به مسائل مالی نسبت به آن باید اقدام کنند ولی متأسفانه به علت مشکلات مالی کمتر به آن توجه شده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران امروز در جمع خبرنگاران در حاشیه مانور دو سالانه طرح اضطراری ایمنی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان با تشکر از سازمان هواپیمایی کشوری و برگزاری چنین مانور‌هایی با اشاره به آمادگی کشور برای حوادثی مانند سقوط هواپیما اظهار داشت: همه فرودگاه‌های کشور به صورت دوسالانه و در مدت‌های کوتاه‌تر شامل ۶ ماهه مانور را برگزار می‌کنند.

وی افزود: ما امروز شاهد بودیم همه عوامل اجرایی در فرودگاه و استان به‌کار گرفته شدند و فرماندهی واحد متبلور شد، دستگاه‌های مختلفی از جمله دستگاه قضایی، پزشکی قانونی، هلال احمر، نیروی انتظامی و سپاه نیز برای حفاظت در مانور دیده شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران با بیان اینکه خوشبختانه کشور آمادگی خوبی برای حوادث گوناگون دارد و تجارب ارزشمندی هم در گذشته داشته، گفت: مانور امروز اصفهان برای داخل فرودگاه بود و امیدواریم حوادثی را شاهد نباشیم، ولی اگر حادثه‌ای اتفاق افتاد طبیعی است که با این مانور‌ها آمادگی بیشتر، هماهنگی بهتر و منسجم‌تر و خسارت به شدت کاهش می‌یابد.

وی تصریح کرد: سقوط هواپیما در ارتفاعات هم یک مسئله‌ای است که متأسفانه سال‌های گذشته در چند نقطه از جمله محدوده میناب، هواپیمای ترکیه در چهار محال و بختیاری و حادثه سقوط هواپیمای آسمان در کوه‌های دنا را داشتیم که با همه مشکلاتی که در دنا به خاطر برف و سرما وجود داشت، عملیات بسیار سختی برای منتقل کردن اجساد به پایین رقم خورد.

نجار ادامه داد: با توجه به این آمادگی خدای نکرده اگر حادثه‌ای برای هواپیما، به ویژه در محدوده فرودگاهی پیش بیاید، بسیار خوب عمل می‌شود.

وی با اشاره به عملکرد استان اصفهان به عنوان استان معین در حوادث اظهار کرد: استان اصفهان در کل کشور در ارتباط با سیل فروردین‌ماه سال جاری در استان‌های شمالی تا جنوبی، هم در زمان مقابله خیلی خوب درخشید و در سیلاب خوزستان بسیار خوب عمل کرده و در حال حاضر هم در سازندگی با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و دیگر دستگاه‌های اجرایی به فعالیت مشغول هستند.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: همزمان ۲۵ استان کشور در ابتدای امسال درگیر سیل شدند، ولی در ۳ استان، حادثه سخت و مشقت‌بار بود و خسارات زیادی را به بار آورد، ولی ورودی‌های آب به رودخانه‌ها و دریا‌ها انتقال یافت و سد‌ها کنترل شدند، بنابراین مازندران، خوزستان و لرستان خسارت بیشتری نسبت به بقیه استان‌ها دیدند و حضور استان‌های معین ضروری بود هر چند استان اصفهان خودش با این موضوع درگیر بود، ولی به سرعت به‌خاطر مهم بودن موضوع سریع آن را جمع کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای همه کشور یک طرح جامع خطرپذیری سیلاب به استان‌ها ابلاغ شده و استان‌ها با توجه به مسائل مالی نسبت به آن باید اقدام کنند، ولی متأسفانه به علت مشکلات مالی کمتر به آن توجه شده و اگر همه استان‌ها با کمک دولت آن را اجرایی کنند مشکلات زیادی از ما در بحث سیلاب برطرف می‌شود.

تمرین دو سالانه طرح اضطراری ایمنی فرودگاهی اصفهان با هدف آمادگی تیم‌های امدادی در کنترل به موقع سوانح هوایی با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، اعضای مدیریت بحران استان و نمایندگان هواپیمایی کشوری صبح امروز در محل فرودگاه شهید بهشتی اصفهان آغاز شد که امداد و نجات، اطفاء حریق و انتقال مصدومان از برنامه‌های این مانور بود.

در این مانور مراحل فرماندهی صحنه سانحه، ارتباطات در مدیریت بحران و هماهنگی تیم‌های واکنش سریع تمرین شد که با پشتیبانی ۲۲۰ نفر عوامل امدادی، ۳۴ دستگاه آمبولانس، خودروی نجات و اطفائیه و یک فروند بالگرد امدادی مطابق با استاندارد‌های جهانی و سناریوی عملیاتی اجرا شد.

انتهای پیام/م

 

برگزاری مانور دو سالانه طرح اضطراری ایمنی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان

برچسب ها: مدیریت بحران ، سیل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.