نجار برای رفع فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان اعلام آمادگی کرد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: نشست زمین در فرودگاه اصفهان از حساسیت برخوردار است و چنانچه مطالعات علمی انجام شود این سازمان برای جلوگیری از این پدیده کمک می‌کند.

نجار برای رفع فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان اعلام آمادگی کردبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، اسماعیل نجار این مطلب را در پاسخ به مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان که گفت به دلیل کاهش آب‌های سطحی منطقه، زمین فرودگاه اصفهان طی سال‌های اخیر سالانه چهار تا پنج سانتی متر نشست کرده است، بیان کرد.

مسعود میر محمد صادقی مدیرعامل آب منطقه‌ای اصفهان روز یکشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران اصفهان در استانداری با ارائه گزارشی از تنش‌های آبی در این خطه اظهار داشت: به دلیل کاهش میزان بارندگی و کمبود آب در سال‌های گذشته در این استان، برخی مناطق با خطر فرونشست زمین مواجه شده است و هر سال زمین فرودگاه اصفهان چهار تا پنج سانتی متر و سایر مناطق این استان ۱۶ تا ۱۸ سانتی متر فرو نشست کرده است.

وی اقدام‌های لازم برای جلوگیری از فرونشست زمین در مناطق حساس استان از جمله فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان از سوی ستاد مدیریت بحران کشور خواستار شد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور انجام مطالعات بیشتر در این زمینه را خواستار شد و آمادگی این ستاد برای کمک به جلوگیری از فرونشست زمین در فرودگاه اصفهان را اعلام کرد.

اسماعیل نجار در این جلسه با تقدیر از کمک‌های مردم و مسئولان اصفهان به سیل زدگان استان‌های خوزستان، لرستان و آق قلا گفت: این استان برغم اینکه خود درگیر سیل و مشکلات ناشی از آن بود به یاری هموطنان سیل زده شتافت و تحسین همگان را برانگیخت.

وی با اشاره به تغییر اقلیم در کشور افزود: تغییر اقلیم واقعیتی است که باید بپذیریم و این پدیده موجب شده تا دما و تبخیر آب افزایش یابد و از میزان بارندگی‌ها کاسته شود.

معاون وزیر و رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به احداث سد‌های زیاد در کشور در ۴۰ سال گذشته تصریح کرد: برغم احداث این سدها، در پی بارندگی‌های ابتدای سال که به سیل در جنوب کشور منجر شد، مجبور شدیم روان آب‌های زیادی را به سمت خلیج فارس هدایت کنیم.

وی اظهار داشت: ستاد مدیریت بحران کشور تا آبان سال گذشته به صورت جدی دغدغه تأمین آب آشامیدنی برخی از شهر‌های کشور از جمله اهواز را داشت، اما به لطف خدا بارندگی‌های ابتدای امسال این دغدغه را از بین برد و موجب شد تا ۷۰ درصد از ۲۵۰ سد و ۴۶ تالاب کشور آبگیری شود.

نجار تصریح کرد: در پی این بارندگی‌ها آب دریاچه ارومیه ۵۰ سانتی متر افزایش یافت و به اعتقاد من امسال کشور با تنش آبی مواجه نخواهد شد.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور با اشاره به حجم بالای خسارت‌های ناشی از سیل اخیر در استان‌های کشور گفت: در این سیل به همه چیز توجه و باعث شد تا اعتبار لازم برای جبران خسارت‌ها در بخش مسکن و کشاورزی تأمین شود و برای جبران خسارت‌ها در این بخش‌ها با مشکلی مواجه نیستیم.

وی گفت: در سایر موارد، سیل زدگان باید مشخصات اموال آسیب دیده خود را در سامانه جامع امداد و بازسازی دولت (سجاد) ثبت کنند تا پس از بررسی جبران خسارت شود.

نجار درباره مبارزه با آفات و بیماری‌های گیاهی گفت: ما متولی مبارزه با آفات و بیمار‌های گیاهی نیستیم، اما برای کمک به مبارزه با آفات حدود ۳۰ میلیارد تومان را طی سه مرحله در اختیار سازمان حفظ نباتات کشور قرار خواهیم داد تا بر اساس نیاز‌ها بین استان‌های کشور توزیع شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان از این اعتبار تخصیص و به سازمان یاد شده پرداخت شد، گفت: این مبلغ برای ۷۵۰ هکتار از زمین‌های هشت استان اصفهان اختصاص یافته است.

به گفته وی، ۱۰ میلیارد تومان دیگر تأمین اعتبار شده است که در اختیار سازمان حفظ نباتات کشور قرار خواهد گرفت.

رئیس ستاد مدیریت بحران کشور اضافه کرد: این ستاد از سهم خود در صندوق توسعه ملی، سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برای کمک به بخش کشاورزی استان‌های کشور به وزارت جهاد کشاورزی پرداخت کرده است.

وی درباره کمک به استان‌هایی که دچار تنش آبی هستند اظهار داشت: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برای کاهش تنش آبی در استان‌های کشور به وزارت نیرو پرداخت کردیم تا در بین استان‌های درگیر با این پدیده توزیع شود.

همچنین استاندار اصفهان مهمترین مشکل این استان را کم آبی بیان کرد و گفت: از روز اول که تصدی مسئولیت استانداری این استان را برعهده گرفته‌ام، همه مردم از خرد تا کهن سال مطالبه تأمین آب را دارند و تا قبل از بارندگی‌ها در اوایل امسال حتی تأمین آب آشامیدنی یکی از دغدغه‌های جدی من بود.

عباس رضایی ادامه داد: خشکسالی و کم آبی تمدن این خطه را با خطر بزرگ تهدید می‌کند و چنانچه یکی از پل‌های تاریخی اصفهان بر اثر فرونشست زمین از بین برود، آیندگان ما را نخواهند بخشید.

وی تصریح کرد: چنانچه مدیریت آب در این استان انجام نشده بود، همانند گذشته کمبود آب به بحران اجتماعی و سیاسی تبدیل می‌شد و حفظ آرامش و تأمین امنیت استان را سخت می‌کرد.

استاندار اصفهان با اشاره به تلاش‌های انجام شده از سوی مدیریت استان برای تأمین آب برای کشت بهاره افزود: ۳۵۰ میلیون متر مکعب برای کشت بهاره اختصاص یافته است و اختصاص این میزان آب می‌تواند به بهبود وضعیت کشاورزان غرب و شرق استان کمک کند.

وی خطاب به رئیس ستاد مدیریت بحران کشور گفت: مردم اصفهان زیاده خواه نیستند و چیزی بیش از حق خود نمی‌خواهند و انتظار دارند حل مساله بحران آب در این خطه همانند بحران‌های دیگر مورد توجه جدی قرار گیرد.

رضایی با اشاره به هدر رفت ۳۰ هزار میلیارد متر مکعب آب در پی بارش‌های اخیر در جنوب کشور و خارج شدن این میزان آب از کشور گفت: مردم سوال می‌کنند که چرا این میزان آب از کشور خارج می‌شود، اما یک میلیارد متر مکعب آن در پشت سد زاینده رود نمی‌آید

وی تصریح کرد: مردمی (اصفهان) که در کمک رسانی به زلزله زدگان، سیل زدگان و دفاع از کشور در خط مقدم قرار دارند اکنون با بحران آب آشامیدنی مواجه شده‌اند و انتظار دارند که طرح آبی این استان به نتیجه برسد و مشکلات ناشی از کمبود آب در این خطه کاهش یابد.

استاندار اصفهان خطاب به نجار رئیس ستاد مدیریت بحران کشور اظهار داشت: انتظار داریم به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران کشور مسائل و مشکلات آبی استان اصفهان را با مسئولان بلندپایه مطرح کنید.

رضایی با بیان اینکه اصفهان ستیزی باید کم شود، گفت: فکر نکنیم اصفهان برخوردار است بلکه ریه‌های این شهر (ناژوان) به دلیل کمبود آب در حال از کار افتادن است و برای این مهم باید چاره اندیشی کرد.

انتهای پیام/ز

 

برچسب ها: حادثه ، مدیریت بحران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.