گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از سامانه‌های راداری پدافندی/ (۲)

رادار عصر؛ چشمان تیزبین ایران در زمین و هوا

رادار‌ها دستگاه‌های رادیویی هستند که برای مشاهده، تشخیص یا آشکارسازی اجسام و نیز اندازه‌گیری برخی ویژگی‌های آن‌ها به کمک موج‌های رادیویی به کار می‌روند.

به گزارش  خبرنگار حوزه  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رادار‌ها دستگاه‌های رادیویی هستند که برای مشاهده، تشخیص یا آشکارسازی اجسام و نیز اندازه‌گیری برخی ویژگی‌های آن‌ها به کمک موج‌های رادیویی به کار می‌روند. کاربرد اولیهٔ رادار و محل پیدایش و رشد آن در صنایع نظامی و هوانوردی بوده‌است. رادار‌های نظامی برای کاربرد‌های نظارت، ردیابی هدف، هدایت و ناوبری، و دیدن از پشت موانع ساخته می‌شوند. کاربرد‌های غیرنظامی رادار در سیستم‌های تصویربرداری ماهواره‌ای، هدایت کشتی و هواپیما، هواشناسی، کنترل ترافیک و اتومبیل‌های هوشمند است.
 
رادارهای به کار رفته در صنایع نظامی، جزئی از سیستم های پد‌افند هوایی نیرو‌های نظامی کشور‌های دنیا هستند که وظیفه رصد و شناسایی دشمن را دارند و به محض شناسایی، موقعیت دشمن را به سامانه‌های دفاعی و پدافندی مخابره می‌کنند؛ هر کدام از این رادار‌ها نیز مربوط به شناسایی ادواتی است که از سوی دشمن برای حمله استفاده می‌شود.
 
1
رادار عصر
 
کشورمان ۴۰ رادار پدافندی دارد که هر کدام کارآیی‌های خاص خودشان را در اعلام خبر حمله دشمن به سامانه‌های دفاعی دارند. گروه دفاعی باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد برای آشنایی هر چه بیشتر با این رادارها، طی گزارش هایی به معرفی این رادارهای بپردازد.
 
باشگاه خبرنگاران جوان در مجموعه گزارش‌های بررسی سامانه‌های راداری پدافندی به بررسی توانمندی کشورمان در این زمینه می‌پردازد.
 
در نخستین گزارش از این مجموعه به بررسی رادار مطلع الفجر پرداختیم که در رده رادارهای سه بعدی متوسط به بالا قرار می‌گیرد که در باند VHF در سال ۹۰ در رژه نیرو‌های مسلح رونمایی شد. از این رادار ۲ نوع توسط متخصصان داخلی ساخته شده، نوع ۱ آن جزو اولین رادار‌های کشور محسوب می‌شود که توانایی آن در شناسایی یا کشف اهداف پنهان‌کار است.
 
 
1
 
رادار عصر بر روی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران جماران
 
در دومین گزارش از این مجموعه به بررسی رادار ایرانی عصر می پردازیم که در ادامه می خوانید.
 
رادار ایرانی عصر
 
رادار عصر اولین رادار سه‌بُعدی آرایه فازی بردبلند ایران است که به دست متخصصان داخلی کشورمان در نیروی دریایی ارتش و وزارت دفاع طراحی و تولید شده است.  روز چهارشنبه ۶ آذر ۹۲  رونمایی شده و هم اکنون نیز در یگان‌های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و در حال انجام ماموریت است.
 
1
 
رادار عصر
 
جدیدترین نسخه رادار عصر بر روی ناوشکن‌های جماران ( کلاس موج ۱ ) و دماوند ( کلاس موج ۲) نصب شده است تا این ناوشکن‌ها قدرت بیشتری در شناسایی پرنده‌های مختلف داشته باشند.
 
ویژگی های فنی

رادار عصر قادر است اهداف را تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری شناسایی و کشف کند. قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی، توانایی رهگیری ۱۰۰ هدف به‌صورت همزمان و مقابله با جنگ الکترونیک از جمله مهمترین ویژگی‌های این رادار به شمار می‌رود.

این رادار نخستین رادار سه بعدی آرایه فازیساخت صنایع دفاعی کشورمان است که اهداف مورد نظر را تا شعاع ۲۰۰ کیلومتر کشف می کند. از ویژگی‌های این رادار، قابلیت کشف و رهگیری اهداف هوایی و سطحی، توانایی رهگیری ۱۰۰ هدف به‌طور همزمان، مقابله با جنگ الکترونیک و کاهش توان مصرفی است. رادار عصر قابلیت تفکیک اهداف را ارتقا داده است.
 
1
 
سیستم مانیتورینگ رادار عصر
 
به گفته مقامات نظامی کشورمان رادار عصر برای منطقه مدار ۱۰ درجه ساخته شده‌است. این رادار دید نیروی دریایی ارتش را افزایش داده و توانایی شناسایی انواع موشک‌های کروز را دارد. این رادار می‌تواند دوست و دشمن را تشخیص دهد. این رادار هم در سواحل قابل استفاده است و هم بر روی شناور‌ها نصب می‌شود.
 
رونمایی از رادار عصر
 
رادار بومی عصر روز چهارشنبه ششم آذرماه ۹۲ به عنوان جدیدترین سامانه راداری آرایه فازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور امیر سرتیپ موسوی جانشین فرمانده کل ارتش و امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش رونمایی شد.
 
1
 
امیر دریادار سیاری در مراسم رونمایی از رادار ایرانی عصر
 
تست و عملیاتی شدن
 
امیر دریادار غلام‌زاده رئیس جهاد خودکفایی نیروی دریایی ارتش دوازدهمین روز شهریورماه ۹۲ در حاشیه اولین همایش فناوری‌های نوین دریایی که در نوشهر در حال برگزاری است، با حضور در جمع خبرنگاران از تست جدیدترین رادار دریایی برد بلند آرایه فازی با نام «عصر» خبر داد و گفت که این رادار که به دست متخصصان صنعت دفاعی و نیروی دریایی ساخته شده هم‌اکنون تحت آزمایش است و بر روی برخی ناو‌های نیروی دریایی نصب خواهد شد.
 
1

این سخنان نشان از آزمایش این رادار دوماه پیش از روز رونمایی آن دارد که در همان سال ها با وجود تشدید تحریم ها نشان از اقتدار و خودکفایی نیروهای مسلح دارد. 
 
رادار عصر در رسانه های خارجی
 
پایگاه خبری ترندنیوز متعلق به جمهوری آذربایجان روز سوم سپتامبر ۲۰۱۳ در مطلبی به بررسی این موشک پرداخته و خبر رونمایی از آن را با عنوان ازمایش نخستین رادار برد بلند دریایی ایران به نقل از امیر دریادار غلام زاده اعلام کرده است.
 
کلام آخر 
 
تولید داخل بودن انواع رادار‌های میانبرد و دوربرد برای ایجاد یک پوشش کامل در نواحی مختلف بسیار راه گشا بوده و تمامی مسیر‌های ورودی به کشور و شیار‌هایی که برای نفوذ مهاجمین خطرناکی، چون موشک‌های کروز و تسلیحات هواپرتاب دورایستا استفاده می‌شود به طور دائم زیر نظر خواهد بود.
 
جمهوری اسلامی ایران همانند دیگر کشور‌های دنیا حافظ منافع ملی خود است و برای تحقق این امر از هیچ تلاشی فروگذار نیست؛ همانطور که پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود تهدیدات و دسیسه‌های دشمن قد خم نکرده و در صنعت نظامی با ساخت تجهیزات بومی جزء ارتش‌های قدرتمند دنیا محسوب می‌شود. نظام جمهوری اسلامی ایران این روند را ادامه می دهد تا پیشرفت‌های وسیع‌تری در ساخت رادار‌ها و تجهیزات نظامی در مقابل تهدید‌ها داشته باشد.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
خدا پشت و پناهتون
Iran (Islamic Republic of)
یثب
۱۱:۳۴ ۱۹ تير ۱۳۹۸
اینا خوبه ولی باید تمام فکر و زهنمون برای چرخه تولید و ارزانی کالاها کرد
Iran (Islamic Republic of)
هاشم
۱۲:۰۶ ۱۹ تير ۱۳۹۸
هر نهاد و سازمانی باید کار خودش را انجام بده.نهاد نظامی کار خودش نهاد اقتصادی کار خودش‌

امیدوارم روزی قطب اقتصادی دنیا بشیم‌.ما میتونیم
فقط عده ای باید عظم کنن که یا نمیکنن یا کم میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
ارتش دورد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
درود به غیرت وشرفشون...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۱۹ تير ۱۳۹۸
همینکه هواپیمای امریکایی رادار گریز رو زدیم بهترین کار بود تا هیمنه امریکا فرو بریزه و اعتماد ایرانیان به تکنولوژی بومی بسیار بالا بره و مردم منطقه (بخصوص مردم کشورهای عربی ) هم که همیشه ایران رو تحسین میکنن خیلی امیدوار تر بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۱۹ تير ۱۳۹۸
خوبه باید پیشرفته ترش رو هم تلش کنن بسازن
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۰۸:۰۵ ۱۹ تير ۱۳۹۸
چهههشششم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۹ تير ۱۳۹۸
.از چه تاريخي شروع كنيم براي ساخت پيشرفته ترش؟
آخرین اخبار