مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: امسال ۲ هزار و ۴۷۵ تن گیلاس و آلبالو در این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهبود علیزاده، مدیر جهاد کشاورزی خلخال گفت: ۵۵۰ هکتار از باغات این شهرستان به باغات درختان گیلاس و آلبالو اختصاص یافته که با توجه به میانگین عملکرد ۴.۵ تن در هر هکتار آلبالو و گیلاس برداشت ۲ هزار و ۴۷۵ تن این محصول از باغ‌های میوه منطقه در سال جاری پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: از ۳۹۰ هکتار باغ‌های گیلاس این شهرستان ۲۴۲ هکتار بارور بوده که با توجه به میانگین ۴.۵ تن عملکرد محصول در هکتار پیش‌بینی می‌شود بیش از هزار تن انواع گیلاس در بخش‌های خورش رستم، مرکزی و شاهرود خلخال برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلخال اظهار داشت: محصول تولیدی منطقه از انواع آلبالوی بومی، مجاری و گیلاس زرد بومی سفید، قرمز، سیاه و تک دانه مشهد است که علاوه بر مصرف خام مقدار قابل توجهی از محصول صرف تولید مربای خانگی می‌شود.

علیزاده افزود: با توجه با سود دهی بیشتر محصول با فرآوری و بسته بندی، ایجاد کارخانه‌های فرآوری و بسته‌بندی گیلاس و آلبالو در منطقه علاوه بر افزایش قیمت محصول موجب افزایش سوددهی برای باغداران و بهره برداران در این شهرستان خواهد شد.

وی هدف بازار مصرف  میوه این شهرستان را استان‌های همسایه گیلان، آذربایجان شرقی، زنجان و تهران ذکر کرد و گفت: به لحاظ ارگانیک بودن محصولات تولیدی و استفاده نکردن باغداران از سموم و کودهای شیمیایی، گیلاس منطقه طعم، مزه، رنگ و کیفیت مناسبی دارد که موجب رونق بازار مصرف و افزایش قیمت آن می‌شود.

علیزاده با بیان اینکه برداشت محصول گیلاس از ۱۵ خرداد و آلبالو از اوایل تیرماه در باغ‌های واقع در مناطق ۵ نیمه گرمسیری منطقه آغاز شده، اظهار کرد: برداشت این محصولات در بیش از ۱۰۰ روستای شهرستان تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت.

وی گفت: بدلیل نبود کارخانه‌های فرآوری محصول و نیز وجود مشکل حمل آن به بازارهای مصرف استان‌های همجوار توسط تولید کنندگان این محصول قیمت انواع گیلاس بومی و تولیدی شهرستان در باغ بسیار پایین‌تر از قیمت عرضه شده به مصرف‌کننده است.

انتهای پیام/ع

برداشت گیلاس و آلبالو در شهرستان خلخال

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.