لزوم جمع آوری تمامی ساخت وساز‌ها در بستر و حریم رودخانه

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه از لزوم جمع آوری تمامی ساخت وساز‌ها در بستر و حریم رودخانه خبر داد و از دستگاه‌های متولی در این زمینه خواست هرچه سریعتر خدمات رسانی به این واحد‌ها متوقف شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازکرمانشاه ،جلسه ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان به تشریح اقدامات صورت گرفته در بحث بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت دیده و نیز برخورد با ساخت و ساز‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌ها اختصاص داشت.

مهرداد سالاری معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت : اگر ساخت و ساز اصولی انجام می‌شد قطعا این همه خسارت به بار نمی‌آمد و می‌توانستیم با صرف هزینه کمتر جهت ساخت و ساز اصولی از این حجم عظیم خسارت پیشگیری کنیم.

وی با بیان اینکه دیگر ساخت و ساز در بستر و حریم رودخانه قابل قبول نیست گفت: ساخت و ساز در این مکان‌ها غیرمجاز است و ما نمی‌توانیم به خاطر تخلف عده‌ای با جان مردم بازی کنیم و دستگاه‌های متولی باید در این زمینه به طور جد ورود کرده و مانع ساخت و ساز در حریم و بستر رودخانه شوند.

وی با بیان اینکه در گذشته بنابر مصلحت‌هایی آب و برق و سایر خدمات به واحد‌های غیرمجاز احداث شده در بستر و حریم رودخانه داده می‌شد گفت: متاسفانه همین رافت، مایه دردسر شد و بعد‌ها همین افراد متخلف مدعی شده اند که اگر خلاف ساخته ایم، چرا آب و برق دادید!

سالاری تصریح کرد: برای همین از شرکت‌های مذکور بویژه شرکت برق میخواهیم برق تمامی واحد‌های غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه را هرچه سریعتر قطع کند و باید شبکه توزیع در این مناطق جمع آوری شود.

وی افزود: از طرفی کمیسیون ماده ۱۰۰ باید هرچه سریعتر به تخلف این ساخت و ساز‌ها ورود کرده و حتما باید حکم قلع بنا بدهد و جریمه و ... پذیرفتنی نیست.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه گفت: سیل به ما نشان داده که حادثه شوخی بردار نیست و اگراز همین حالا پیشگیری نکنیم ممکن است در حوادث مشابه تلفات جانی بالایی داشته باشیم.

سالاری تاکید کرد: از طرفی دستگاه‌های متولی ساخت و ساز باید نظارت کامل بر اجرای آیین نامه‌های ایمنی در ساختمان‌ها داشته باشند و از کنار این مسئله بی اهمیت عبور نکنند.

معاون عمرانی استانداری کرمانشاه به برخی سهل انگاری‌ها و بی دقتی‌ها در نصب انشعابات گاز اشاره کرد وافزود: علاوه بر این برخی ساکنان واحد‌های مسکونی نیز بعد از نصب انشعاب گاز اقدام به دستکاری آن میکنند که همین امر در زمان بحران میتواند فاجعه آفرین شود و برای همین مسئولان شرکت گاز باید دقت بیشتری دراین حوزه به خرج دهند.

سالاری بر لایروبی رودخانه‌های استان هم تاکید کرد وافزود: رودخانه قره سو بویژه در محدوده شهری باید لای روبی شود و شرکت آب منطقه‌ای باید این مسئله را در دستور کار قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به ابلاغ اعتبارات جبران خسارت در حوزه زیرساخت، گفت: زمان استفاده از این اعتبارات تا پایان سال است و فرصت چندانی نداریم و باید دستگاه‌های حوزه زیرساخت هرچه سریعتر برای استفاده از این اعتبارات اقدام کنند.

سالاری یادآور شد: این اعتبارات بصورت اسناد خزانه خواهد بود و دستگاه‌ها باید از هم اکنون مناقصات را برگزار کرده و کار‌ها را کلید بزنند.

رضا عاطفی مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه گفت: در مجموع ۲۱۸۵ واحد مسکونی در سیل بهار امسال دچار خسارت شدند که از این تعداد ۲۰۳۲ واحد روستایی و ۱۵۳ واحد شهری هستند.

وی افزود: علاوه بر این‌ها ۱۰۶۷ واحد تعمیری در سیل اخیر شناسایی شد و ۲۱۸۵ واحد نیز به عنوان واحد‌های معیشتی معرفی شدند که وسایل واحد مسکونی دچار خسارت شده بود.

عاطفی افزود: تسهیلات به میزان ۶۰۰ واحد تخریبی روستایی، ۵۰ واحد تخریبی شهری، ۲۰۰ واحد تعمیری و ۵۰ واحد معیشتی ابلاغ شده است که تاکنون تمام ۶۰۰ واحد مسکونی روستایی به بانک‌ها معرفی شده و همگی عقد قرارداد شده اند.

وی افزود: متاسفانه در بحث ۵۰ واحد احداثی شهری تنها شش واحد توانسته اند از شهرداری مجوز ساخت و ساز بگیرند و به بانک معرفی شده اند که رفع مشکل مابقی واحد‌ها باید در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه یادآور شد: در بحث واحد‌های تعمیری نیز تمامی واحد‌ها معرفی به بانک شده و عقد قرارداد صورت گرفته است.

عاطفی در بحث آمار ساخت و ساز واحد‌های تخریبی سیل زده نیز از پی کنی ۱۵۹ واحد مسکونی خبر داد وافزود: ازاین تعداد ۱۱۰ واحد فونداسیون انجام شده، ۳۸ واحد ساخت اسکلت صورت گرفته، ۳۰ واحد دیوارچینی شده و ۱۶ واحد نیز اجرای سقف شده که طبق برنامه ریزی صورت گرفته ساخت واحد‌های روستایی تخریبی تا پایان سال به اتمام میرسد.

جلیل بالایی مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمانشاه با اشاره به اختصاص اعتبارات زیرساخت گفت: سهم استان از این اعتبارات در بخش راه و شهرسازی ۴۵ میلیارد تومان، در حوزه شهرداری‌ها ۳۰ میلیارد تومان، در حوزه آب و فاضلاب شهری هفت میلیارد تومان، در حوزه آب و فاضلاب روستایی ۹ میلیارد تومان و در حوزه شبکه توزیع برق ۱۴ میلیارد تومان می‌باشد.

وی افزود: هر یک از این دستگاه‌ها باید پروژه‌های اولویت دار خود در حوزه زیرساخت که دچار خسارت شده را به میزان دو برابر این اعتبار به ما معرفی کنند تا از میان آن‌ها پروژه‌های اولویت دار و مهم را برای اجرا انتخاب کنیم .

 

 

انتهای پیام/د

ساخت واحد‌های روستایی "سیل زده" تخریبی تا پایان سال به اتمام می‌رسد

برچسب ها: استانداری ، تسهیلات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار