ایلام دوباره با «اسلحه» خبرساز شد/ بازتاب منفی یک فیلم در استان

روز گذشته فیلمی از ایلام در فضای مجازی پخش شد که بازهم در آن ردپای اسلحه دیده می‌شد، معضلی که هر سال در استان به رغم هشدار‌ها بیشتر می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، روز گذشته فیلمی از حمله یک فرد ناشناس با سلاح گرم به جوان ۲۵ ساله‌ای در یکی از خیابان‌های شهر ایلام در فضای مجازی و بسیاری سایت‌های خبری پخش شد که دوباره این استان را خبرساز کرد.

متأسفانه بازتاب این فیلم در سطح استان برای مردم و امنیت عمومی منفی بود، هرچند مسئولان انتظامی استان از دستگیری فرد ضارب خبر دادند، اما این خبر هم نتوانست از بازتاب‌های منفی این فیلم نسبت به استان به بکاهد.

اما این معضل فقط مربوط به امروز و دیروز نیست، طی سال‌های اخیر وجود سلاح‌های مجاز و غیرمجاز در مناطق مختلف استان ایلام باعث بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نظیر قتل و خودکشی شده است.

طی سال‌های گذشته نه تنها سلاح در خانه‌های مردم استان کم نشده بلکه زیادتر هم شده و وجود و نگهداری اسلحه مجاز و غیر مجاز در استان ایلام زمینه ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در استان شده است.

ایلام دوباره با «اسلحه» خبرساز شد/ بازتاب منفی یک فیلم در استان

رخداد‌های تلخ و ناگواری در بحث نگهداری سلاح در خانه‌های مردم استان اتفاق افتاده که نشان می‌دهد سلاح در خانه بیشتر از اینکه برای مردم مفید باشد، به امنیت اجتماعی استان لطمه وارد کرده است.

طبق گفته مسئولان انتظامی استان وجود سلاح نقش مهمی در جرایمی مانند قتل، تهدید شهروندان، قدرت نمایی با سلاح، قاچاق و فروش شکار غیر مجاز حیوانات و در جرایم غیرعمدی ناشی از تقصیر اعم از مرگ اطفال و نوجوانان، خرید و فروش و سپردن سلاح به دیگری بدون سوءنیت و غیره… و همینطور در مواردی همچون خودکشی و یا خود زنی وجود داشته است.

وجود اسلحه در منازل مردم بازیچه دست کودکان و نوجوانان و افراد خانواده‌ها شده و منجر به ایجاد خسارات و تلفات جانی جبران ناپذیر شده است.

در ردپای بسیاری از قتل‌ها در استان ایلام وجود اسلحه دیده می‌شود، هرچند کارشناسان معتقد هستند آستانه صبر و تحمل مردم کم شده، ولی اسلحه بیشتر به این مسئله دامن می‌زند.

استفاده از اسلحه در همه جا

استفاده از اسلحه در عروسی‌ها، برای تفریح در طبیعت، شکار و… از دیگر موارد و معضلات استان ایلام است. طبق اعلام رسمی پزشکی قانونی استان ایلام در سال ۹۷، ۱۳ مورد و طی سال جاری نیز چهار مورد قتل با سلاح گرم در استان ایلام انجام گرفته که ضرورت توجه به جمع آوری اسلحه در بین استان را دوچندان کرده است.

دادستان ایلام نیز در این ارتباط اظهار داشت: در خصوص زخمی شدن یکی از شهروندان ایلامی توسط یک فرد مسلح به سلاح گرم پرونده در شعبه سوم بازپرسی در حال رسیدگی است و یک نفر مظنون احتمالی که مورد ادعای شاکی نیز بوده است دستگیر شده است.

افشار خسروی زاده از برخورد با حمل کنندگان هرگونه سلاح گرم و سرد و چاقو‌های غیرمتعارف همراه اشخاص یا داخل خودرو خبر داد و گفت: هر نوع سلاح که در داخل خودرو و یا توسط افراد حمل شود با جدیت هر چه تمام‌تر با متخلفین برخورد و نسبت به توقیف خودرو اقدام و شخص خاطی و متخلف جهت تعقیب قضائی به دادسرا معرفی خواهد شد.

ابراز نگرانی از وقوع برخی قتل‌ها با سلاح‌های مجاز

در همین رابطه فرمانده انتظامی استان ایلام نیز اعلام کرد: سلاح گرم هرچند با مجوز باشد، اما استفاده ناصحیح از آن خطرات زیادی برای دارندگان این سلاح به دنبال دارد.

سردار نورعلی یاری از برخورد جدی با دارندگان سلاح گرم بدون مجوز در استان خبر داد و گفت: خانواده‌ها در خانه سلاح نگهداری نکنند چراکه بیشتر قتل‌ها توسط جوانان و با اسلحه انجام می‌شود.

وی افزود: راه اندازی باشگاه تیراندازی توسط بخش خصوصی یا اداره ورزش و جوانان در سطح شهرستان‌های استان ایلام بسیار ضروری است.

یاری تصریح کرد: یکی دیگر از مهمترین راهکاری برای مقابله با وجود اسلحه در خانه، اصلاح و تشدید قانون برخورد با فروشندگان سلاح است.

فرمانده انتظامی استان ایلام ادامه داد: واگذاری مجوز حمل سلاح به افراد باید سخت گیرانه‌تر شود و باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد، حتماً سوابق افراد و تست روحی و روانی از افراد برای حمل سلاح باید گرفته شود.

وی افزود: نیروی انتظامی مصمم است در سال جاری با هماهنگی دستگاه قضائی و سایر دستگاه‌های امنیتی برخورد قاطعانه‌ای با دارندگان و قاچاقچیان سلاح غیرمجاز انجام دهد.

یاری ادامه می‌دهد: امروزه استفاده ناصحیح از سلاح و مهمات توسط برخی افراد و خانواده‌ها یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان کشور و آحاد مردم است.

بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد وجود سلاح شکاری مجاز در داغدار کردن بسیاری از خانواده ها‌ی مردم استان تأثیر داشته است.

امروزه در استان ایلام دارندگان سلاح با کمترین تنش و تحریک از سلاح به عنوان تنهاترین ابزار دفاعی در مقابل دیگران آن را بکار می‌برند و به راحتی باعث قتل، رعب و وحشت در بین افراد می‌شوند.

با توجه به وضعیت مطلوب امنیت در استان ایلام به نظر می‌رسد ضرورت داشتن سلاح توسط افراد و نگهداری آن در منزل و خودرو، نه تنها بی مورد است بلکه باعث زمینه بسیاری از جرایم، قتل‌ها، اتلاف انسانی و حیوانی در جامعه شده و امنیت مطلوب افراد را در جامعه از بین می‌برد.

منبع مهر

انتهای پیام/پ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.