دادستان قزوین:

نظارت‌ها در حوزه سلامت، بهداشت و امنیت غذایی تشدید می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب قزوین از تشدید نظارت‌ها در حوزه سلامت، بهداشت و امنیت غذایی به منظور احیای حقوق عامه خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، محمد قاسمی دادستان عمومی و انقلاب قزوین گفت: دادستانی به منظور احیای حقوق عامه در حوزه‌های مختلف ورود پیدا کرده که یکی از این موارد حوزه بهداشت و سلامت عمومی است.

وی افزود: بر اساس مکاتباتی که با دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفت، مقرر شد که این دانشگاه نظارت‌های خود را در حوزه سلامت، بهداشت و امنیت غذایی تشدید و اقدامات متعددی را پیگیری و دنبال کند و گزارش اقدامات انجام شده را برای اتخاذ تصمیمات مقتضی در اختیار دادستانی قرار دهد.

دادستان مرکز استان خاطر نشان کرد: بر همین اساس دانشگاه علوم پزشکی قزوین به همراه کارشناسان مطلع جهادکشاورزی و پلیس مبارزه با مواد مخدر و اداره ورزش و جوانان بازدید‌های مستمری را از عطاری ها، باشگاه‌های ورزشی و استخر‌ها خواهند داشت تا چنانچه فاقد جواز کسب یا مجوز‌های قانونی بودند از فعالیت آنان جلوگیری شود.

قاسمی افزود: چنانچه این مراکز علاوه بر فقدان جواز‌های لازم مرتکب افعال خلاف مقررات نظیر توزیع، خرید و فروش یا عرضه خارج از شبکه برخی مواد شوند ضمن خودداری از فعالیت به مراجع قضایی همچون دادسرا و سازمان تعزیرات حکومتی معرفی شوند.

قاسمی در ادامه بیان داشت: به عرضه کنندگان قلیان در اماکن عمومی یا به اطفال و نوجوانان یا واحد‌های فاقد عاملیت مجاز پخش مواد دخانی ابلاغ می‌شود که ظرف مدت ۱۵ روز از فعالیت غیر مجاز خودداری کنند و چنانچه اصرار به عمل داشته باشند از فعالیت آنان جلوگیری و حسب مورد پرونده قضایی در سازمان تعزیرات حکومتی و دادسرا تشکیل خواهد شد.

این مقام قضایی استان با اشاره به این که رصد فضای مجازی در حوزه بهداشت و سلامت عمومی نیز افزایش می‌یابد، اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی قزوین با همکاری پلیس فتا دائما فضای مجازی را از حیث تبلیغات مضر انواع داروها، مکمل ها، مطب و یا مراکز درمانی غیرمجاز مورد رصد قرار خواهند داد تا برخورد‌های قانونی لازم و در صورت ضرورت پرونده قضایی متناسب تشکیل شود.

دادستان عمومی و انقلاب قزوین در ادامه افزود: نظارت‌ها و بازدید‌ها به صورت محسوس و غیر محسوس از مطب ها، مراکز درمانی، سونوگرافی، فیزیوتراپی و نظایر آن مستمر انجام گرفته تا این مراکز دستگاه کارت خوان فعال داشته باشند و هیچکدام از مسئولان پذیرش یا کارکنان مردم را به پرداخت وجه نقد یا واریز به حساب خارج از مرکز و رفتار‌های نظیر آن که دون شان حرفه پزشکی و پیراپزشکی است، ترغیب یا اجبار نکنند.

قاسمی افزود: در باره این موضوعاز ابتدای مرداد ماه ضمن خودداری از ادامه فعالیت متخلفان، حسب مورد به دادسرا یا سازمان نظام پزشکی معرفی خواهند شد تا در صورت مسامحه منجر به تضییع حقوق دولتی یا نارضایتی مردم برخورد قانونی انجام شود.

دادستان قزوین در باره عرضه مواد غذایی در حاشیه خیابان‌ها گفت: در این زمینه به دانشگاه علوم پزشکی اعلام شده است که هیچ شخصی و به هیچ عذری مجاز به عرضه مواد غذایی و آشامیدنی در حاشیه خیابان ها، چهارراه ها، بزرگراه ها، جاده ها، بازار روز‌ها خلاف ضوابط و موازین اعلامی آن دانشگاه نمی‌باشد و در این خصوص ملاک عمل دادستانی نظریه کارشناسان مربوطه است فلذا از فعالیت این افراد جلوگیری و حسب مورد دستور معدومیت، مصرف حیوانی یا استرداد به مالک پس از اعلام به دادستانی اخذ گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: نظارت‌ها و بازرسی‌ها بر واحد‌های صنفی و انبار‌های ارائه کننده تجهیزات پزشکی و دارویی از حیث ارائه یا عدم ارائه کالای قاچاق، فاقد استاندارد‌ها و نظایر آن افزایش می‌یابد و حسب مورد با متخلفان برخورد می‌شود و همچنین کلیه واحد‌های صنفی و کارگاه ها، تولیدی‌ها و نظایر آن از حیث رعایت موارد بهداشتی و طب کار مکلف به انجام ماده ۱۰۵ قانون کار خواهند شد.

قاسمی افزود: ضمن تقویت آموزشگاه‌های بهداشت اصناف و به روز کردن آن، آموزش‌های لازم به کارگاه‌ها و واحد‌های تولید کننده، عرضه کننده یا استفاده کننده مواد شیمیایی درباره نگهداری، استفاده و حمل، نصب علائم هشدار دهنده داده می‌شود و رانندگان و شرکت‌های حمل و نقل نیز توجیه و آموزش‌های لازم را فرا خواهند گرفت.

دادستان مرکز استان بیان داشت: به داروخانه‌ها و ارائه کنندگان دارو و شرکت‌های توزیع و پخش دارو و مطب‌های غیرمجاز بیش از پیش نظارت خواهد شد به نحوی که این امر برای عموم جامعه ملموس باشد.

قاسمی گفت: ضابطان خاص و عام قضایی ، ادارات و نهاد‌های عمومی مکلف به همکاری در زمینه رسیدن به اهداف مورد نظر هستند و مردم نیز می‌تواند مواردی که سلامت، بهداشت و امنیت غذایی را تهدید می‌کند به دانشگاه علوم پزشکی، مراکز بهداشت و دادسرا‌ها اطلاع دهند.

انتهای پیام/ک

افزایش نظارت‌ها در حوزه سلامت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.