توزیع کیسه‌های بادوام در چند فروشگاه زنجیره‌ای شیراز

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز از توزیع کیسه‌های بادوام در چند فروشگاه زنجیره‌ای شیراز خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز گفت: به منظور آگاه سازی شهروندان، کارشناسان آموزش سازمان مدیریت پسماند در روز ۲۱ تیر به مناسبت روز جهانی بدون نایلون، علاوه بر اجرای برنامه‌های آموزشی شامل تئاتر عروسکی، نصب بنر در فروشگاه‌های رفاه واقع در بلوار شهید با هنر شمالی و هایپراستار واقع در روبروی شهرک گلستان، کیسه‌های پارچه‌ای بادوام در بین شهروندان توزیع کردند.

خوشبخت افزود: این آموزش‌ها در طول سال نیز توسط کارشناسان آموزش به منظور ارتقای فرهنگ مدیریت پسماند، به شهروندان در مبادی مختلف مانند آموزش چهره به چهره درمنازل، آموزش در مدارس، ادارات، مساجد، اصناف و ... ارایه می‌شود.

وی گفت: کیسه‌های نایلونی معمول مورد استفاده، عمدتاً از مواد پلاستیکی و پلیمری ساخته می‌شوند که به دلیل داشتن مواد با پایه نفتی و خاصیت تجزیه ناپذیری، صد‌ها سال در طبیعت باقی می‌مانند و علاوه بر آلوده کردن آب و خاک به محیط زیست نیز صدماتی جبران ناپذیر وارد می‌کنند.

رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز افزود: مخاطراتی مانند تشدید اثرات سیل به علت ممانعت از ورود نزولات جوی به خاک و افزایش فرسایش خاک، تولید مواد سمی و سرطان زا از قبیل دی اکسین و استیرن در صورت مواجهه با دما‌های خیلی بالا یا خیلی پایین، تلف شدن موجودات در خشکی و دریا به علت بلع پلاستیک و خفگی در اثر به دام افتادن در آن و در نهایت وارد شدن به زنجیره غذایی انسان از طریق جذب مواد شیمیایی تشکیل دهنده آن‌ها در خاک تنها بخشی از زیان‌های نایلون و نایلکس است.

توزیع کیسه‌های بادوام در چند فروشگاه زنجیره‌ای شیرازخوشبخت با اشاره به مصرف زیاد آب در تولید کیسه‌های پلاستیکی گفت: بعضی از کشور‌ها استفاده از کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کردند یا با وضع مالیات‌های سنگین بر آن، استفاده از این کیسه‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دادند.

وی گفت: با توجه به این که روزانه حدود ۹۰ هزار کیلوگرم انواع نایلون در پسماند‌های شهر شیراز وجود دارد، بهترین راهکار عدم استفاده از این کیسه‌ها و جایگزینی کیسه‌های بادوام و سبد‌های خرید و در صورت لزوم، استفاده از کیسه‌های زیست تجزیه پذیر است که علاوه بر سازگار بودن با محیط زیست و مصرف انرژی کمتر در فرآیند تولید، پس از تجزیه در خاک آثار مخربی به جا نمی‌گذارند.
انتهای پیام/م

جمع آوری روزانه ۹۰ هزار کیلوگرم کیسه پلاستیکی در شیراز

برچسب ها: شهرداری ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار