تخریب ناحیه‌ای معادل ۱۰۰ هزار زمین فوتبال در آتش سوزی جنگل‌های قطب شمال

سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد وسعت ­آتش سوزی‌های جنگلی در قطب شمال در ماه ژوئن، ناحیه‌ای معادل ۱۰۰ هزار زمین فوتبال را در مناطق قطب شمال تخریب کرده است.

تخریب ناحیه‌ای معادل ۱۰۰ هزار زمین فوتبال در آتش سوزی جنگل‌های قطب شمالبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از خبرگزاری رویترز، سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد وسعت ­آتش سوزی‌های جنگلی در قطب شمال در ماه ژوئن، ناحیه‌ای معادل ۱۰۰ هزار زمین فوتبال را در مناطق قطب شمال تخریب کرده است.

این آتش سوزی‌ها علاوه بر تخریب نواحی وسیعی در مناطق قطب شمال سبب شده است به میزانی که کشور سوئد در طول یک سال دی اکسید کربن (CO۲) تولید می‌کند، این گاز سمی در هوا منتشر شود.

«کلار نولیس»، سخنگوی سازمان هواشناسی جهانی (OMM)، در نشستی مطبوعاتی در ژنو گفت: «از آغاز ماه ژوئن، ما شاهد بی سابقه‌ترین آتش سوزی جنگل‌ها در مناطق قطب شمال هستیم.»

وی ادامه داد: «تنها در ماه ژوئن این آتش سوزی‌های جنگلی، ۵۰ مگا تن دی اکسید کربن را در جو منتشر کرده است که معادل آن با انتشار کل سالانه کشور سوئد برابری می‌کند.»

این میزان انتشار دی اکسید کربن از آن چه که در تمام ماه‌های ژوئن در فاصله بین سال‌های ۲۰۱۰ (۱۳۸۹ شمسی) تا ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۷ شمسی) بر اثر آتش سوزی در قطب شمال تولید شده، بیشتر است.

به گفته وی اگرچه این قبیل آتش سوزی‌ها در نیمکره شمالی بین ماه‌های مه و اواخر اکتبر رایج هستند، اما گفته می‌شود که در سال جاری میلادی، بر میزان و شدت آن به طور غیر معمولی افزوده شده است.

اکثر آتش سوزی‌های جنگلی در ایالت آلاسکا و منطقه سیبری روسیه رخ داده است. اما یک آتش سوزی بزرگ در آلبرتا در قطب شمال کانادا، مساحتی معادل ۳۰۰ هزار زمین فوتبال، که مساحت آن با لوکزامبورگ برابری می‌کند را پوشش داده است.

در آلاسکا، از ابتدای سال جاری میلادی بیش از ۴۰۰ آتش سوزی رخ داده است و به طور روزانه آتش سوزی‌های جدیدی گزارش می‌شود. در سیبری، درجه حرارت ده درجه سانتیگراد بالاتر از حد طبیعی، ثبت شده است.

این در حالی است که آلاسکا برای دومین بار، گرمترین ماه ژوئن را تجربه کرده است. در چهارم ماه ژوئیه، درجه حرارت ۳۲ درجه سانتیگراد ثبت شده است.

سخنگوی آژانس سازمان ملل در این زمینه گفت: «یک چنین دمایی در آلاسکا عادی و همیشگی نیست.» دی اکسید کربن منتشر شده در جو بر اثر آتش سوزی‌های جنگلی علاوه بر گرم شدن کره زمین، به نوبه خود سبب آتش سوزی و آلودگی هوا می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۲ تير ۱۳۹۸
قابل توجه ترامپ که میگه گرم شذن زمین دروغه
آخرین اخبار