مقام دوم آذربایجان شرقی در تولید آلبالو در کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی دارای بیش از ۱۵ هزار هکتار باغ آلبالو است که حدود ۱۵ درصد باغات آلبالوی کشور را شامل می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، فتحی رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در جشنواره آلبالو در شهرستان تسوج با بیان اینکه شبستر، مرند و جلفا قطب‌های مهم تولید آلبالو در استان هستند، گفت: مقام دوم کشور را در تولید این محصول در اختیار داریم.

وی با اشاره به وضعیت باغات آلبالو در آذربایجان شرقی اعلام کرد: باغات بارور شامل ۱۹۴۶ هکتار و باغات غیربارور شامل ۳۱۰ هکتار است.

فتحی گفت: میزان تولید آلبالو در سال گذشته به میزان ۱۰۲۷۸ تن بود و بر اساس برآورد‌های اولیه میزان تولید آن در سال جاری بیش از ۱۱۶۷۶ تن برآورد شده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط عملکرد در هکتار برابر با شش تن بوده و عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار است، افزود: حدود ۳۰ درصد تولید معادل (۳۵۰ هزار تن) جهت مصرف در تهیه محصولات خانگی اعم از مربا و شربت و ۷۰ درصد دیگر معادل ۱۱۳۲۶ تن به صورت فرآوری شده در واحد‌های فرآوری مصرف می‌شود.

وی افزود: قسمت اعظم محصولات تولید شده از این میوه در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشور‌های خارجی به ویژه کشور‌های حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می‌دهند، گفت: ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده اعم از آلبالو مجاری رقم سگانی ویو ترمو می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت باغات استان اعلام کرد: طبق آمار سال گذشته، استان ما دارای ۱۱۲ هزار و ۱۴۴ هکتار باغات درختان مثمر معادل با ۴.۱۸ درصد سطح باغات کشور بوده و از این نظر رتبه ششم را به خود اختصاص داده است.

فتحی ادامه داد: سیب با سطح بارور ۳۲ هزار و۱۲۹ هکتار، انگور باسطح بارور ۱۷ هزار و ۵۲ هکتار، زردآلو با سطح بارور ۱۱ هزار و۱۱۸ هکتار، بادام با سطح بارور ۹ هزار و ۲۶۱ هکتار، گردو با سطح بارور هشت هزار و۹۰۴ هکتار عمده محصولات استان را شامل می‌شوند.

وی اضافه کرد: آذربایجان شرقی رتبه اول تولید زردآلو، رتبه دوم تولید سیب، بادام، گوجه، توت، سماق، زغال اخته، آلبالو و سنجد، رتبه سوم تولید انگور و گلابی، رتبه سوم تولید گردو، گیلاس، فندق و و رتبه پنجم تولید گل محمدی رتبه را در کشور دارد.

شبستر با دارا بودن ۸۶۷ هکتار باغ آلبالو و تولید بیش از ۵۲۰۰ تن، رتبه اول استان را در اختیار دارد.

 

انتهای پیام/ش


۱۵ درصد باغات آلبالوی کشور در آذربایجان‌شرقی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.