آغاز برداشت آنغوزه در خراسان جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۵۰ تن محصول آنغوزه در استان برداشت شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت : حدود ۱۰۰ هزار هکتار سطح رویشگاه‌های آنغوزه در استان است.

وی با بیان اینکه در سال جاری پیش بینی می‌شود حدود ۵۰ هزارکیلوگرم آنغوزه شیرین در استان تولید شود، افزود : ارزش ریالی هر کیلوگرم آنغوزه شیرین به طور میانگین یک میلیون تومان است.

نصرآبادی با اشاره به اینکه بیشترین سطح رویش این گیاه را به ترتیب در شهرستان‌های طبس و بشرویه داریم، افزود: برداشت این گیاه از مراتع استان باید با داشتن مجوز از منابع طبیعی انجام شود.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی تعداد بهره برداران این محصول در استان را ۵۹۵ نفر اعلام کرد و گفت: برداشت آنغوزه از ابتدای تیرماه در استان آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد.

به گفته وی به بهره برداران این گیاه برای برداشت بین ۳ تا ۵ سال مجوز داده می‌شود و همچنین از آنان تعهد احیای سطح کشت نیز گرفته می‌شود تا در دراز مدت موجب از بین رفتن این گیاه نشود.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی  با اشاره به اینکه مصرف آنغوزه در بین مردم بومی بصورت خام از قدیم رایج بوده و از آن جهت دفع کرم معده و بهبود اسید معده استفاده می‌شود، اظهارداشت: کشاورزان از آنغوزه بخاطر داشتن بوی تند برای دور کردن حیوانات موذی از درختان میوه نیز استفاده می‌کنند.

نصرآبادی با اذعان به اینکه محصول آنغوزه در داخل کشور مصرف بسیار کمی دارد، ادامه داد: تقریباً کل محصول جمع آوری شده به صورت خام از کشور خارج می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به بارندگی‌های سالجاری پیش بینی می‌شود برداشت آنغوزه شیرین در استان نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد.

انتهای پیام/ک

۱۰۰درصد آنغوزه خراسان جنوبی خام فروشی می‌شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار