توصیه‌های بهداشتی به حجاج/

قاتل خطرناک و بی‌صدایی که در کمین حجاج است

یک متخصص عمومی درباره فشارخون بالا و راه‌های پیشگیری از آن در طول سفر به حج توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، هر ساله گردهمایی عظیم سالیانه مسلمانان دنیا برای انجام فرایض حج، بزرگ‌ترین مراسم مذهبی دنیا را رقم می‌زند؛ از این رو یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی زائران حفظ بهداشت عمومی و فردی خواهد بود.

حجاج باید در مدت زمان محدود، تمام اعمال حج تمتع را در فضایی محدود انجام دهند؛ از این رو تراکم جمعیت در طول سفر ۳۰ تا ۳۵ روزه باعث ایجاد تماس‌های نزدیک غیرقابل اجتناب می‌شود که خود می‌تواند باعث شیوع بیماری‌های مختلف عفونی و مسری شود.


بیشتر بخوانید: خطراتی که سلامتی زائران خانه خدا را تهدید می‌کند!


شعبانی /

انتظار‌ می‌رود در جمعیتی با این تعداد، زمینه انتقال ارگانیسم‌های بیماری‌زایی مثل مننژیت، آنفولانزا، سیاه‌سرفه، هپاتیت و فلج اطفال  تسهیل شود؛ به عنوان مثال خطر ابتلا به  مننژیت مننگوکوکی به علت اندمیک بودن این بیماری در عربستان سعودی و تراکم جمعیت در مراسم حج افزایش می‌یابد همچنین  تراشیدن موی سر با تیغ در صورت استفاده از وسایل مشترک، بیماری‌های منتقله به وسیله حشرات به علت آب و هوای گرم عربستان و زندگی چند روزه حجاج در چادر، تب‌های خونریزی دهنده به علت ذبح قربانی از عوامل ابتلا به بیماری‌های مختلف در ایام حج محسوب می‌شود.

اما شایع‌ترین شکایت حجاج در این سفر معنوی، علائم تنفسی شبه آنفلوانزاست که باعث اختلال در انجام اعمال حج می‌شود و حتی آنان را به بستر کشانده و گرفتار تخت بیمارستان می‌کند.

از آنجا که به‌طور معمول زائران در یک مکان محدود و به صورت دسته جمعی زندگی می‌کنند تغییر قابل ملاحظه‌ای از نظر روش زندگی و فعالیت‌های روزمره زندگی پیدا می‌کنند که باعث می‌شود بیماری‌های قبلی آنان به دلیل عوامل خاص ایام حج وخیم‌تر شوند.

با توجه به اهمیت مراسم حج و شیوع بیماری‌های عفونی مختلف مانند عفونت‌های مننگوکوکی، آنفولانزا و بیماری‌های اسهالی انجام اقدامات پیشگیرانه مانند واکسیناسیون و رعایت نکات بهداشتی فردی پیش از مناسک حج و طی آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

شعبانی /

با رعایت نکات ساده و در عین حال مهم پیش و پس از عزیمت حجاج می‌توان تا حد زیادی شرایط بهتری برای سلامت حجاج در طول سفر ایجاد کرد؛ بیماری‌های واگیردار، مسمومیت غذایی، توجه نکردن زائران به توصیه‌های بهداشتی، آشنا نبودن به برنامه رژیم غذایی مناسب، بی توجهی زائران به توصیه‌های پزشکان و مدیران کاروان، دفع ناصحیح زباله در کاروان‌ها، نامناسب بودن وضعیت دستشویی‌ها و نقص در آموزش‌ها مهم‌ترین چالش‌های سلامت پیش روی حجاج است.

محمد حسین فرقانی متخصص عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: فشار خون نیرویی است که خون به رگ‌های خونی وارد می‌کند؛ این فشار، خون را از قلب به اعضای بدن از جمله مغز، کلیه‌ها، معده و غیره می‌رساند.

وی ادامه داد: ابتلا به فشارخون بالا، زمانی تایید می‌شود که چندین بار فشار خون فرد بالا باشد؛ در حقیقت در اغلب بزرگسالان وقتی فشارخون سیستول ۱۴۰ یا بیشتر و فشارخون دیاستول ۹۰ یا بیشتر باشد، فرد به بیماری فشار خون بالا مبتلا است، اگر فشارخون بالا درمان نشود به قسمت‌های مهم بدن شما آسیب می‌رساند و باعث حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه شود.

فشار خون بالا چه علامتی دارد؟

این متخصص عمومی گفت: ممکن است فرد هیچ علامت واضحی از فشار خون بالا نداشته باشد؛ این بیماری می‌تواند برای سال‌ها بی سر و صدا وجود داشته باشد بدون آن که هیج گونه علائمی را در شخص مبتلا بروز دهد.

فشار خون، قاتل خطرناک و بی‌صدا که حجاج باید مراقبش باشند

فرقانی با بیان اینکه عدم‌استفاده مرتب از دارو‌های تجویزی پزشک در طول سفر حج نیز از عوامل تشدید این بیماری است، گفت: حجاج در طول سفر باید رژیم غذایی مناسب داشته باشند؛ نمک مصرفی را به حداقل برسانند علاوه بر این مصرف غذاهای چرب باعث تشدید این بیماری می‌شود از این رو توصیه می‌شود این مواد را از برنامه غذایی خود حذف کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار