امام جمعه شیراز؛

عقب‌ماندگی شیراز در زیرساخت‌های اقامه نماز جمعه

امام‌جمعه شیراز گفت: ازنظر زیرساخت‌های اقامه نماز جمعه، شیراز در عقب‌ترین نقطه قرار دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آیت‌الله لطف دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان بابیان اینکه شورا‌های فرهنگ عمومی سراسر کشور تا رسیدن به نقطه‌ای که هدف‌گذاری شده، فاصله‌دارند، با اشاره مصداقی به نماز جمعه شیراز اظهار داشت: اگر به نسبت تهران و کلان‌شهر‌های دیگر کشور در نظر گرفته شود، ازنظر زیرساخت‌های اقامه نماز جمعه، شیراز در عقب‌ترین نقطه قرار دارد.

وی با اشاره به دیدار ۱۲ سال پیش خود از مصلای نماز جمعه اصفهان بیان داشت: مصلای اصفهان در ۷ آیتم ثبت بین‌المللی داشت یعنی از سازه‌های مهمی است که در دنیا ثبت‌شده و با حفظ معماری اسلامی و ایرانی ۷ شاخص ساختمان را ثبت بین‌المللی کردند که برای نماز جمعه و دیگر اجتماعات مردمی در این شهر مناسب و استاندارد است، اما در شیراز به نقل از مرحوم آیت‌الله ایمانی اگر مسجد نو نبود که در زمان اتابکان ساخته‌شده، ما جایی برای نماز جمعه نداشتیم.

آیت الله دژکام ادامه داد: و یا اینکه مسجد وکیل که مربوط به چند صدسال پیش شیراز است و برای آن زمان افتخار است، اما برای نماز جمعه امروز ازلحاظ زیرساختی و حجم جمعیت جواب نمی‌دهد و با نیاز‌هایی که امروز داریم، هیچ امکاناتی ندارد.

وی بیان کرد: یکی از کار‌های اصلی ما این است که مسائل سخت‌افزاری و زیرساخت لازم که بدون آن برگزاری نماز جمعه با اختلال مواجه است را به سرانجام برسانیم و به نماز جمعه اهمیت دهیم. مسئله دوم در خصوص جامعه پردازی و تمدن سازی است و نماز جمعه به‌عنوان یک‌نهاد اجتماعی و نهاد دینی باید وظایف و کارکردهایش در جامعه و تمدن اسلامی بررسی شود.

دژکام اظهار داشت: در بحث علوم انسانی گاهی خیلی در مبانی کار غرق می‌شویم درحالی‌که باید درگیر شویم و بگوییم نماز جمعه به‌عنوان یک‌نهاد دینی که اسلام آن را تأسیس کرده است وظایف و کارکردش چیست؟ چه نقشی در اجتماع دارد و کدام نیاز‌ها را برطرف می‌کند؟ یک بررسی می‌خواهد تا اهداف و برنامه‌های آن مشخص شود. اگر این چند سرفصل را افراد وارد و متخصص توضیح دادند و تبیین کردند در ادامه می‌دانیم قدم بعدی چیست.

امام‌جمعه شیراز با طرح این پرسش که وظیفه نماز جمعه و امام‌جمعه چیست؟ خاطرنشان کرد: پاسخ دادن به این سؤال برای مردم بسیار حائز اهمیت است ازاین‌جهت که مردم باید بدانند وظیفه اجرایی بر عهده کیست، چه کسی قانون گزار است و چه کسی مجری قانون و انجام کدام کار را باید از کدام مسئول مطالبه کنند.

دژکام افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب بیان کردند که می‌خواهیم تمدن بسازیم یعنی در تمدنی اسلامی که خواهیم ساخت امام‌جمعه در همه کار‌ها می‌تواند دخالت کند؟ برای اینکه وقتی شما می‌گویید امام‌جمعه در همه کار‌ها نقش ایفا کند توقع مردم نیز در همه‌چیز متوجه امام‌جمعه می‌شود، ولی وقتی تقسیم‌کار رخ داد بنده در حیطه وظایف خود مسئول می‌شوم و یا دیگران در حیطه وظایف خود مسئول می‌شوند و آنگاه همه یاد می‌گیرند که پاسخگو باشند.

وی تصریح کرد: این سردرگمی که امروز در جامعه ما درست‌شده است و در جنگ روانی و رسانه‌ای تلاش می‌کنند همه‌چیز را این‌گونه نشان دهند که فقط یک نفر در جامعه پاسخگوست را باید درست کنیم. تا شرح وظایف مشخص نباشد و مردم ندانند که کدام توقع را باید از چه کسی مطرح، نمی‌توان کارکرد، اما زمانی که وظایف مشخص شد، بنده مطالبه اختیارات و امکانات را خواهم کرد.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: ما باید از این سردرگمی بیرون آییم و به سمت تمدن سازی نوین اسلامی که رهبر انقلاب فرموده‌اند پیش رویم و در ادامه با همکاری یکدیگر مسائل جامعه را حل کنیم به‌گونه‌ای که وقتی کسی به‌عنوان توریست وارد کشور ایران می‌شود فقط ساختمان‌های قشنگ و تاریخی را نبیند و درک کند که ایرانی‌ها توانسته‌اند زندگی خود را متناسب با روزگار امروز به‌گونه‌ای سامان دهند که کار زمین‌مانده‌ای وجود ندارد و یک تمدن پیشرفته که نیاز‌های انسان امروز را پاسخ می‌دهد برپاشده است، اما وضع ما این‌گونه نیست و متأسفانه امروز به‌جایی رسیده که فقط مثلاً در اردیبهشت‌ماه که فصل توریست‌ها است در کوچه‌های بافت تاریخی شیراز معتادان متجاهر را به‌صورت موقت جمع می‌کنیم.

دژکام اظهار داشت: امروزه وضعیت محلاتی، چون سنگ سیاه و بافت تاریخی شیراز مناسب نیست و زمانی درست می‌شود که در طول سال این محلات پاک باشد. مردم در غیر ایامی که برخی محلات بافت تاریخی را برای توریست آماده کرده‌اید می‌ترسند به آنجا بروند، کجای این قضیه به تمدن نوین اسلامی می‌خورد؟ ما می‌خواهیم تمدن سازی کنیم و نقش نماز جمعه در این تمدن سازی را باید بررسی کنیم و این کاری است که تا پایان سال به کمک اساتید دانشگاه و حوزه باید انجام دهیم تا تکه‌های گمشده را پر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بزرگداشت نماز جمعه به این است که این مسائل پاسخ پیدا کند وگرنه ما رفتار‌هایی که عادتمان شده است را انجام می‌دهیم و هیچ‌گونه تغییری در جامعه رخ نمی‌دهد و به چنین چیزی نمی‌شود افتخار کرد و دلخوش بود. اساس کار باید با یک نگاه دقیق‌تری شکل بگیرد. این نگاه را سعی کردیم ابتدا در ائمه جمعه ایجاد کنیم. این جایگاه را درست تبیین کنیم و متناسب با این جایگاه امام‌جمعه باید رشد کند برای اینکه امام‌جمعه‌ای که در برنامه‌ای که در استان ریخته می‌شود می‌خواهد نظر دهد باید مطالعه کرده باشد و قضیه را دیده باشد.

امام‌جمعه شیراز تصریح کرد: لازمه هر تغییر در مسائل اجتماعی این است که همه اطراف آن به‌نوعی خود را متناسب با تغییر به‌روز کنند. این حرکت شروع‌شده و ما باید شروع‌کننده حرکت‌هایی باشیم که ۳۰۰ سال دیگر بگویند شیراز زنده و پویا بوده است.

انتهای پیام/م

جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار