شناسایی۱۲۴کهگیلویه وبویراحمدی مبتلا به تب مالت

طی ۳ سال اخیر ۱۲۴ مورد مبتلا به تب مالت در کهگیلویه وبویراحمد شناسایی شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج ، کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان مرکز بهداشت این استان با بیان اینکه امسال ۴۳ نفر بیمار مبتلا به تب مالت شناسایی شد گفت: تب مالت شایع‌ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان است که به بیماری هزار چهره نیز معروف است.

داریوش بستام افزود: استفاده از فرآورده‌های لبنی آلوده از جمله پنیر، شیر و کره، تماس با دام‌های آلوده، تماس با پوست آسیب دیده و مخاط، تنفس کردن در آغل گوسفندان و تماس دامداران با جفت حیوان موقع زایمان عمده‌ترین راه‌های انتقال بیماری تب مالت هستند.

وی ادامه داد: معمولا فرد مبتلا به این بیماری علائمی ندارد، اما در صورت داشتن تب، بدن درد، ضعف، کاهش وزن، بی اشتهایی، تعریق، سردرد و دردعضلانی مشکوک به بیماری تب مالت است.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان مرکز بهداشت این استان با بیان اینکه این بیماری علائم خاصی ندارد، اما با بعضی از بیماری‌ها علائم یکسانی دارد افزود: کسی که علائم ذکر شده را دارد باید حتما آزمایش دهد و به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کند.

کارشناس بیماری‌های مشترک انسان و حیوان مرکز بهداشت این استان گفت: افزایش آگاهی جامعه، همکاری با سازمان دامپزشکی برای واکسیناسیون دام ها، شست و شوی صحیح دست‌ها بعد از تماس با محیط آلوده، استفاده از لباس کار، کفش مخصوص و ماسک در صورت ورود به محل زندگی دام‌ها برای مبارزه با این بیماری و جلوگیری از ابتلا به این بیماری انجام شود.

بستام تاکید کرد: گوشت را از مراکز و فروشگاه‌های معتبر و مورد تایید دامپزشکی بایدتهیه کرد، شیر را به مدت سه تا پنج دقیقه جوشاند، پنیر سنتی حتما باید ۳ ماه در آب نمک باشد، گوشت از کشتارگاه‌های مجاز تهیه شود و محل زایمان دام و کشتارگاه نیز ضدعفونی شوند.

وی اضافه کرد: طی سه سال گذشته ۱۲۴ مورد در استان به بیماری تب مالت مبتلا شدند که این یعنی از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۷ مورد مبتلا به این بیماری شناسایی شده است.

این بیماری کشنده نیست، اما عوارضی هم، چون بیماری کلیوی، قلبی، چشمی و استخوانی دارد. 

انتهای پیام/غ

 ابتلای ۱۲۴کهگیلویه وبویراحمدی به بیماری هزار چهره دام ها

برچسب ها: اخبار سلامت ، بیماری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.