نقد و بررسی کتاب در جستجوی خورشید در قم

نشست نقد و بررسی کتاب «در جستجوی خورشید»با حضور جمعی از روحانیان، اندیشمندان در سالن اجتماعات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم؛ نشست نقد و بررسی کتاب «در جستجوی خورشید» اثر برگزیده دهمین جشنواره کتاب سال رضوی، شامگاه یکشنبه با حضور جمعی از روحانیان، اندیشمندان و فرهیختگان در سالن اجتماعات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم برگزار شد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه قرآن و حدیث در این نشست با تقدیر از مولف کتاب یادشده عنوان کرد: جای چنین کتابی که در آن تعدادی از اصحاب امام رضا (ع) معرفی‌شده، در حوزه‌های علمیه به‌ویژه خالی بوده است.

حجت‌الاسلام سید اکبر موسوی بابیان اینکه اهل سنت به بهانه‌های مختلف رجال خود را معرفی کردند، بیان کرد: رجال نگاری و درباره رجال تحقیق کردن دشواری و سختی‌های خاص خود را دارد.

وی گفت: مولف این اثر به حدود ۹۰ منبع ارجاع داده که خیلی مهم است و از امتیازات آن به شمار می‌آید.

این پژوهشگر دینی ضمن بیان نقد‌هایی در خصوص این کتاب اشاره کرد: اگر مولف در چاپ‌های بعدی این کتاب در ابتدای آن، بخش یا فصلی را به وضعیت مذهبی فکری جهان اسلام و خراسان در زمان حضور امام رضا (ع) اختصاص دهد به‌نحوی‌که مخاطب عام و خاص به‌خوبی وضعیت علمی آن دوران را درک کند، این اثر کامل‌تر و جامع‌تر خواهد شد.

وی یادآور شد: در دوران امام رضا (ع) جهان اسلام در دوران طلایی قرار داشت و گروه‌های فکری و فرهنگی اسلامی و حتی غیر اسلامی مانند زرتشتیان و مسیحیان فعال بودند، اما بااین‌حال رجالی وجود دارند و از امام رضا (ع) پیروی می‌کنند.

مولف کتاب در جستجوی خورشید نیز در این نشست با اشاره به برخی از ویژگی‌های مهم این اثر یادآورشد: در این کتاب به‌رغم اینکه در مواردی از دائره المعارف فارسی و منابع قابل‌دسترس استفاده‌شده، ولی بیشتر از منابع اصیل بهره گرفته‌شده است.

حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی بابیان اینکه در این کتاب برای روان بودن متون، از متن‌ها و عبارت‌های عربی کمترین استفاده‌شده است، افزود: تعامل امام رضا با گروه‌های مختلف شامل هم‌سفران، دانشمندان، هنرمندان، راویان و برخی گروه‌های دیگر نیز از ویژگی‌های این اثر می‌باشد، که در فصول مختلف شرح داده‌شده است.

دبیر علمی همایش کتاب سال حوزه نیز در این نشست بابیان اینکه ۲۰ دوره این همایش برگزارشده است، تصریح کرد: ارائه ۱۷ هزار کتاب در ارتباط با علوم اسلامی و علوم انسانی مرتبط با حوزه دین نتیجه این همایش‌هاست و ۹ هزار مولف در این هماورد علمی شرکت کردند.

وی افزود: بر اساس نظر شورای سیاست‌گذاری، محور‌های این همایش شامل مواردی از قبیل جمعیت، خانواده، گام دوم انقلاب، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و علوم انسانی اسلامی است که سیاست‌های ۱۰ سال آینده کشور را تعیین می‌کند.

حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی حاجی گفت: آثار این همایش را در ۱۸ گروه علمی دسته‌بندی می‌کنیم که سال گذشته به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب گروه ویژه انقلاب مشتمل بر ۱۰ سال تولید‌های حوزوی‌ها نیز به آن اضافه شد.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های همایش کتاب سال حوزه با همکاری جشنواره کتاب سال رضوی نقد و بررسی کتاب‌های برگزیده این جشنواره است که کتاب در جستجوی خورشید یکی از این آثار است.

کتاب در جستجوی خورشید با موضوع بازشناسی یاران، راویان و همراهان امام رضا (ع) در خراسان برای نخستین بار در سال ۱۳۹۵ در ۲ هزار نسخه توسط موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی منتشر و در سال ۹۶ در دهمین جشنواره کتاب سال رضوی به‌عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

انتهای پیام/ح

کتاب «در جستجوی خورشید» در قم نقد و بررسی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار