دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد:

شنبه؛ برگزاری اولین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی به ریاست معاون اول رییس‌جمهور

حجت الاسلام عاملی با اشاره به اهمیت مهندسی فرهنگی و بررسی جدی این موضوع گفت: شنبه آینده اولین جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور برگزار می‌شود.

نقشه مهندسی فرهنگی کشور ریشه محاسباتی داردبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (دوشنبه)  نشست خبری اقدامات انجام شده در زمینه اولین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور  در ساختمان مرکزی شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
 
در این نشست حجت الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نقشه مهندسی فرهنگی کشور بعد از ۱۸ سال تصویب آن در زمینه آموزش فرهنگی و رفتار عمومی مطرح و تدوین شد، اظهار کرد: در راستای تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور نزدیک به ۳ هزار نفر در رشته‌های مختلف مشارکت داشته‌اند و نزدیک به ۳۴ جلسه بند‌های مختلف سند بررسی و در نهایت به تصویب رسیده است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شنبه آینده اولین جلسه ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور برگزار می‌شود، بیان کرد: اولین دستور ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور، تصویب اولویت‌های مبتنی بر مطالب سند و تقسیم کار ملی پیش بینی شده با توجه به شرایط پیش رو جامعه است.
 
وی ادامه داد: برخی دستکاری در حوزه فرهنگی را برای ایجاد انحصار می‌دانند، اما من معتقدم که نقشه مهندسی فرهنگی کشور ریشه محاسباتی دارد و این نقشه با معیار محاسبه کردن که به نوعی یک رویکرد سیستمی است در حوزه‌های مختلف و با تمام ابعاد به صورت دقیق ورود پیدا کرده است . همان طور که به سلامت آب و هوا و به مسئله صنعت توجه می‌کنیم باید به زیر ساخت‌های فرهنگی کشور توجه کنیم، زیرا مسائل فرهنگی به نوعی زیر ساخت‌های اجتماعی ما است.

عاملی با اشاره به اینکه سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور یک سند جامعی در حوزه‌های سبک زندگی، خانواده، نشاط و شادابی، روابط بین المللی حوزه فرهنگی است، گفت: این سند دارای ۱۳ راهبرد کلامی، ۱۱۲ برنامه کلان ملی و ۳۵۰ برنامه اقدام ملی است و سعی شده در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تغییر و تحولات سریع توجه شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه برنامه ریزی فرهنگی نگاهی پویا و فعال است، افزود:  امروزه با تغییرات فرهنگی در دنیا و حتی کشورمان مواجه هستیم که باید به این تغییرات توجه کافی کرد.

وی ادامه داد: خانواده‌گرایی، تعلق و توجه به خانواده محور بزرگی از سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است، این مسائل یکی از مطالبات خانواده‌ها در کشور محسوب می‌شود، زیرا آن‌ها تقاضای زندگی در یک نظام و فرهنگ سالم هستند.

عاملی با اشاره به اینکه اخلاق اجتماعی و حرفه‌ای یکی دیگر از مسائل مورد توجه در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است، گفت: موضوع اخلاق حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف توصیه‌ای نبوده، بلکه الزام آور است به طوری که با عدم رعایت آن تنبیهات مالی و محرومیت از موقعیت‌ها باید اجرا شود، زیرا در نگاه فرهنگی تنبیهات کیفری وجود ندارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه نگاه ویژه سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور مسائل اجتماعی و موضوعات کار گروهی، احترام به قانون و احترام اجتماعی است، اشاره کرد: یکی از برنامه‌های ۱۳ گانه سند توجه به مردمی است که دچار بی حرمتی در جامعه شده‌اند، زیرا باید جایی برای حمایت از مردم در زمینه‌های مختلف از جمله خشونت‌های رفتاری در حوزه کاری وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برآیند سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور،  استقلال جمهوری اسلامی که همان نگاه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب است و این سند می‌تواند عطر و حلاوت جمهوری اسلامی را به ما بدهد، گفت: رئیس جمهور و در غیاب او معاون اول وزیر کشور، وزیر علوم، وزیر آموزش و پرورش، وزیر ورزش، رئیس صدا و سیما، روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس، رئیس تبلیغات اسلامی، رئیس برنامه و بودجه به همراه ۴ نفر از شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای حوزه از جمله اعضای ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور هستند.

عاملی گفت: سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش خروجی و ورودی‌های خوبی دارد . یکی از اهداف این سند ایجاد برنامه یکپارچه و افزایش مشارکت اجتماعی است، زیرا در حوزه فرهنگی مشارکت اجتماعی امری مسلم و مهم محسوب می‌شود که با ایجاد انگیزه و ارتقای آگاهی و توانمند سازی افراد جامعه باید‌ها و نباید‌های حوزه‌های کارساز تعیین و تشخیص داده می‌شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی در محیط‌های شغلی از دیگر موضوعات مهم در این سند  است، ادامه داد: این سند برای بخش‌های مختلف شغلی ایجاد می‌شود، زیرا ما با انسان امروزی سر و کار داریم که کار بلد است و اگر فردی در حوزه های مختلف یا شبکه‌های اجتماعی حریمی را شکاند و حرف ناسزایی زد، باید با مقررات مواجه شود تا مسیر وی و حتی جامعه اصلاح شود.

نیازمند سواد اجتماعی و فرهنگی هستیم

وی با اشاره به اینکه ما نیازمند سواد اجتماعی و فرهنگی هستیم تا مسیری سالم و پاک را ایجاد کنیم، افزود: آینده اندیشی یکی از موضوعات مورد توجه است و سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در تمامی موارد بر عهده شورای فرهنگی بوده و که برنامه ششم مطابق با سند تنظیم شده است، ولی باید کار بیشتری بر روی آن انجام شود. باید بگویم که برنامه هفتم توسعه نیز مبتنی بر سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است که در لایه اجرا ورود پیدا می‌کند.

عاملی با بیان اینکه سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور از ۷ فصل تشکیل شده است، افزود: فصل اول سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور کلیاتی را مطرح می‌کند که در فصل دوم مبانی، ارزش‌ها و اصول حاکم بر مجموعه و جامعه و مجموع اقدامات در این زمینه است و در فصل سوم موضوع چشم انداز فرهنگی مطرح می‌شود که بر اساس آن چشم انداز آینده ۲۰ ساله کشور تعیین شده است که به نوعی استقلال فرهنگی کشور محسوب می‌شود.
 
وی با اشاره به اینکه مسائل مطرح شده در فصل چهارم سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: در فصل چهارم سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور اهداف فرهنگی و در فصل پنجم اولویت‌های فرهنگی آورده شده است و تمامی بند‌های سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در یک زمان خاصی مطالعه و تدوین شده و اگر اولویت‌ها جا به جا شود با توجه به شرایط جامعه امکان تغییر آن وجود دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: بنابر فرمایش رهبری استقلال جامعه فرهنگی و تمدن نوین اسلامی یکی از موضوعات مرتبط به سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور است، زیرا در جامعه اسلامی که حضرت مهدی ظهور می‌کند تمام افراد جامعه راستگو هستند و در امنیت کامل زندگی می‌کنند.

عاملی ادامه داد: در سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور ۱۳ راهبرد کلامی در زیر راهبرد‌های ملی و برنامه‌های مختلف طراحی شده است و اگر وظایف ستاد راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور تهیه چارچوب نهایی سند است و این سند در لایه‌های مختلف مانند ستاد فرهنگ عمومی استان‌ها آماده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه ما باید در  حرکت ریل را بسازیم، ادامه داد: تیم بازنگری سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در حال حرکت و اجرای این سند کار بازنگری را انجام می‌دهند و در حوزه‌های مختلف مانند فرهنگ، علم و فناوری و ... سند جامع تهیه شده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ سند سیاسی مصوب کرده‌ایم که باید در این اسناد در کشور اجرایی شود، گفت: یکی از متغیر‌های ما در زمینه فرهنگ اسلامی است و امروزه در دانشگاه‌ها و دیگر مراکز دستورالعمل مشخصی برای لباس داده شده است. حجاب نه تنها برای زنان نبوده، بلکه موضوع حجاب ویژه مردان نیز هست.

عاملی ادامه داد: دانشجویی که به تازگی وارد دانشگاه شده است و از نظر سنی جوان است باید آن را از خطرات جامعه مانند مواد مخدر، مصرف الکلی، باند‌های فروش اعضای بدن و دیگر موارد آشنا کنیم و باید بر اساس سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور نقشه‌های احتمالی را در زمینه حجاب در کشور اجرایی کنیم و این مسئله یکی از مطالبات خانواده‌های ما در جامعه محسوب می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآوری کرد: سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور، سند جامع تحول آموزش و پرورش و سند نقشه جامع علمی کشور ۳ سندی است که در کشور تدوین و اجرا شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.