صفاران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ظهر امروز؛ بهترین زمان برای تعیین نقطه دقیق قبله

یک کارشناس نجوم گفت: ساعت ۱۳:۵۷ دقیقه امروز می‌توانید با نگاه کردن به خورشید جهت قبله را تعیین کنید.

محمد جواد صفاران کارشناس نجوم در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعیین قبله گفت: امروز زمانی است که خورشید دقیقا بالای سر شهر مکه قرار گرفته است، بنابراین اگر مطابق با اذان شهر به وقت مکه به سمت خورشید نگاه کنید جهت دقیق قبله مشخص می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه این اتفاق دوبار در سال به وقوع می‌پیوندد، گفت: حرکت مداری زمین و زاویه ۲۳.۵ درجه بین مدار‌ها باعث ایجاد این جابجایی و در نهایت بدست آمدن فرصت ذکر شده برای تعیین دقیق قبله می‌شود.

محبی/

این کارشناس نجوم تشریح کرد: در گذشته شناسایی قبله نیازی اساسی برای انجام اعمال مذهبی محسوب می‌شد و این روش یکی از مهم‌ترین و بهترین کار‌ها برای تعیین جهت قبله بود. حوالی ساعت ۱۴ روز هفتم خرداد ماه یکبار این اتفاق به وقوع پیوست و امروز رأس ساعت ۱۳:۵۷ دقیقه به وقت کشورمان می‌توانید با همین روش و بدون پیچیدگی خاصی قبله را تعیین کنید.

صفاران تصریح کرد: معمولا کارشناسان این حوزه برای تعیین دقیق‌تر قبله از شاخص استفاده می‌کنند در این حالت راستای سایه در زمان ذکر شده به طور دقیق‌تر جهت قبله را نشان خواهد داد. با توجه به ساده بودن روش انجام این کار می‌تواند لذت زیادی برای علاقه مندان این حوزه داشته باشد.

محبی/

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۵ تير ۱۳۹۸
نوک برج میلاد یه فلش بزرگ نصب کنن که مردم جهت قبله رو بفهمن