مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت مطرح کرد؛

استان‌های دچار ناامنی غذایی در اولویت برنامه‌های بهبود تغذیه

عبداللهی گفت: بر اساس برنامه‌های بهبود تغذیه، ۸ استان دچار ناامنی غذایی در اولویت برنامه ریزی عملیاتی بهبود تغذیه هستند.

اجرای برنامه عملیاتی بهبود تغذیه در هشت استان کشوربه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در سفر به زاهدان و در بازدید از مراکز خدمات جامع سلامت، آموزش های کارشناسی به زبان های بومی و محلی را از بهترین تکنیک های ارتقای سواد تغذیه ای در کشور بیان کرد و گفت: تکنیک های آموزشی کارشناسان تغذیه با زبان های محلی در استان سیستان و بلوچستان الگویی کشوری است.

وی با اشاره به اینکه مصرف شکر و غذاهای پرچرب به عنوان دو الگوی غذایی نامناسب در ایران رواج بیشتری دارد، گفت: برخی از الگوهای نامناسب غذایی مردم، مهم ‌ترین عامل خطر ابتلا به بیماری‌ هایی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان‌ ها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است.

وی ادامه داد: تا ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه بدن باید از چربی ‌ها تامین شود و دریافت بیش از این مقدار چربی، منجر به اضافه وزن، چاقی و حرکت کردن به سمت بیماری‌ها و ریسک فاکتورهای بیماری ‌زا خواهد شد.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس برنامه های بهبود تغذیه، ۸ استان کشور که دچار ناامنی غذایی که استان سیستان و بلوچستان نیز یکی ازاین استان ها است، در اولویت برنامه ریزی عملیاتی بهبود تغذیه هستند.

وی تاکید کرد: برخی از بیماری‌های غیر واگیر که در این استان ها رایج است، به دلیل رژیم غذایی نامناسب شیوع پیدا کرده و بر اساس سند بهبود تغذیه ایران، تمامی مراجعین به مراکز خدمات جامع سلامت، باید خدمات مشاوره را از کارشناسان تغذیه مستقر در مراکز دریافت کنند.

دکتر عبداللهی در ادامه افزود: در حال حاضر بیماری‌ های غیرواگیر مهم‌ ترین عامل مرگ و میر در کشور است و الگوی نامناسب غذایی مردم، مهم ‌ترین عامل خطر ابتلا به بیماری‌هایی نظیر دیابت، بیماری‌های قلبی-عروقی، سرطان ‌ها، فشارخون، قندخون و چاقی و اضافه وزن است.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: امروزه با مصرف تنقلات، فست فودها و تغییر سبک زندگی مردم، مقادیر بیشتری از چربی، نمک و قند وارد بدن انسان می ‌شود.

انتهای پیام/

الگوی نامناسب غذایی، عامل خطر ابتلا به دیابت است

 

برچسب ها: وزارت بهداشت ، تغذیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار