بیش از ۲۰۰ مرکز انتظامی زیر ذره‌بین دادسرای نظامی تهران

دادستان نظامی استان تهران گفت: از ابتدای سال جاری، هیئت‌های بازرسی این دادسرا از ۲۰۰ مرکز انتظامی بازدید کرده‌اند.

بیش از ۲۰۰ مرکز انتظامی زیر ذره‌بین دادسرای نظامی تهرانبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، رئیس قوه قضائیه در جلسه دیروز شورای عالی قضایی، نظارت هر چه بیشتر بر تحت نظرگاه‌ها، بازداشتگاه‌ها و کلانتری‌ها را از اولویت‌های دستگاه قضا برشمردند.

غلام عباس ترکی دادستان نظامی استان تهران در این باره گفت: از ابتدای سال جاری، هیئت‌های بازرسی دادسرای نظامی تهران از ۲۰۰ مرکز انتظامی شامل پلیس‌های تخصصی، کلانتری، پاسگاه و پایگاه سطح شهر تهران و شرق استان و یک ناحیه بسیج بازدید و بر نحوه رعایت حقوق شهروندی مردم نظارت کردند.

وی افزود: ۱۳۴کلانتری و پلیس تخصصی، ۱۴ پایگاه پلیس آگاهی، ۱۳ پایگاه پلیس امنیت، ۱۶ پایگاه مواد مخدر و ۲۶ پایگاه راهور در این طرح مورد بازرسی و بازدید قرار گرفتند.

دادستان نظامی تهران گفت: نیروی انتظامی در صف مقدم مبارزه با آسیب‌های اجتماعی قرار دارد و امنیت عمومی جامعه با همت و مجاهدت این نیرو که ارتباط نزدیکی با مردم دارد، محقق می‌شود به همین خاطر سلامت و صحت عمل نیروی انتظامی به رضایت عمومی از اصل نظام منجر می‌شود.

این مقام قضایی، طرح بازدید از مراکز انتظامی را از برنامه‌های دادسرای نظامی تهران برای رسیدن به این اهداف مهم همچنین نظارت بر نحوه رعایت حقوق شهروندی و حقوق عامه برشمرد و افزود: این طرح چند سالی است که به همت دادسرای نظامی تهران در اوایل هر سال به مرحله اجرا درمی‌آید و در سال جاری با افزایش تعداد بازرسان و گروه‌ها و تدوین شیوه‌نامه، بازرسی‌ها تخصصی‌تر و هدفمندتر شد و هر یک از قضات با توجه به حوزه تخصصی به‌عنوان سرپرست گروه، به مراکز انتظامی مورد نظر مأموریت یافتند.
ترکی تصریح کرد: همچنین حضور فعال بازرسان نیروی انتظامی تهران بزرگ و پلیس‌های پیشگیری، آگاهی و راهور و فرماندهی انتظامی شرق استان تهران کیفیت بازرسی‌ها را تقویت کرد.

دادستان نظامی تهران با اشاره به دیدار اعضای گروه‌های بازرسی با رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین بهرامی در این دیدار بر توجه اعضای هیئت‌ها به رفتار اخلاق‌مدارانه با شهروندان در مراکز انتظامی و کاهش رفتار‌های ناهنجار و ارائه نمونه‌های کاربردی قضایی و بیان احادیث و شیوه‌های رفتار اولیاء الهی در جهت تعمیق این مباحث تأکید کردند.

** بازدید از کلانتری‌ها

این مقام قضایی درباره بازدید از کلانتری‌ها گفت: برنامه بازرسی از این مراکز بدین شکل بود که ابتدا رئیس یا جانشین، گزارشی از عملکرد کلانتری و وضعیت جرایم ارتکابی در حوزه استحفاظی و تدابیر پیشگیرانه در جهت مهار و کنترل جرایم ارائه کردند سپس قضات، نظرات و هشدار‌های قضایی خود را در جمع کارکنان کلانتری متذکر شدند و در ادامه بخش‌های مختلف کلانتری مانند معاونت قضایی، اطلاعات و امنیت، تجسس و... مورد بازدید قرار گرفت و بر نحوه نگهداری و رعایت استاندارد‌های ایمنی سلاح و مهمات نیز نظارت لازم به عمل آمد.

وی افزود: همچنین به کارکنان معاونت قضایی کلانتری‌ها تعالیم لازم در خصوص نحوه تحقیق از متهمان و شکات و اخذ دستورات شفاهی و تنظیم صورت‌جلسات داده شد.

بیش از ۲۰۰ مرکز انتظامی زیر ذره‌بین دادسرای نظامی تهران

ترکی نظارت بر اجرای دقیق دستورات مقامات قضایی در مواعد مقرر در پرونده‌ها را از دیگر اقدامات هیئت‌های بازرسی برشمرد و افزود: خوشبختانه تفهیم و ابلاغ حقوق قانونی به متهمان تحت نظر و شکات بر اساس قالب‌هایی که در بازدید‌های قبلی برای کلانتری‌ها طراحی شده بود در تمامی پرونده‌ها به‌درستی اجرا شده بود.

بنا به گفته این مقام قضایی، انجام تحقیقات بدون جانب‌داری از طرفین دعوی، حفظ اسرار شکات و متهمان، مراقبت و حراست از اموال مراجعان، برخورد توأم با سعه‌صدر با مردم و عدم سوءاستفاده از موقعیت شغلی از مهمترین نکات مورد تذکر هیئت‌های بازرسی در کلانتری‌ها بود.

وی با اشاره به بررسی وضعیت کلانتری‌ها جهت تجهیز به دوربین‌های مداربسته گفت: خوشبختانه درصد قابل توجهی از این مراکز دارای دوربین‌های فعال بودند و تذکرات لازم برای نصب دوربین در مکان‌های فاقد دوربین داده شد.

** بازدید از پلیس آگاهی

دادستان نظامی تهران درباره بازدید از پلیس آگاهی گفت: با تأکید به‌عمل‌آمده در خصوص توجه ویژه به بازرسی از تمامی مراکز و پایگاه‌های پلیس آگاهی در سطح شهر تهران و استان، اقدامات بخش‌های مختلف و کارشناسان این مجموعه مهم به‌خصوص ادارات سرقت، کلاهبرداری و جرایم جنایی بازبینی و نقاط ضعف و قوت و ایرادات و اشکالات موجود مطرح و راهکار‌های لازم برای رفع نواقص ارائه و بر اجرای آن‌ها تأکید شد.

وی افزود: پرونده‌هایی در این مراکز مورد مطالعه قرار گرفت و نکات کاربردی درباره چگونگی اجرای دستورات مقامات قضایی، شیوه مناسب جمع‌آوری ادله و مستندسازی دلایل با اقرار‌های متهمان آموزش داده شد.

دادستان نظامی تهران همچنین توجه به پلیس علمی و فنی نمودن بازجویی‌ها به دلیل تأثیر تحقیقات اولیه در تصمیمات قضایی دادسرا و دادگاه و بی‌اعتبار بودن تحقیقات ناشی از فشار روانی و جسمی بر متهمان و مظنونان را از دیگر مسائل مهم مطرح شده در مراکز آگاهی برشمرد.

بیش از ۲۰۰ مرکز انتظامی زیر ذره‌بین دادسرای نظامی تهران

وی گفت: در بازدید از بازداشتگاه‌های پلیس آگاهی نیز بر رعایت کامل استاندارد‌ها و بهداشت محیطی تأکید به عمل آمد و با تعدادی از متهمان درباره نحوه رفتار و چگونگی ارائه خدمات، مصاحبه شد.

**بازدید از پلیس اطلاعات و امنیت

این مقام قضایی با اشاره به جایگاه مهم پلیس اطلاعات و امنیت گفت: این مجموعه انتظامی به لحاظ دسترسی به اطلاعات جمعیتی و مسئولیت در حوزه گذرنامه و اماکن از اهمیت خاصی برخوردار است و هیئت بازرسی با حساسیت ویژه‌ای به رصد و بازرسی از این مرکز انتظامی پرداختند.

ترکی تصریح کرد: برای توجیه کامل و دقیق کارکنان این مجموعه، درباره عواقب افشای اطلاعات، مراودات غیرقانونی با اتباع بیگانه، تمدید غیرقانونی اقامت اتباع خارجی، اغماض و چشم‌پوشی از تخلفات صنوف و... نکات حقوقی بیان و آموزش داده شد.

** بازدید از پلیس راهور

دادستان نظامی تهران با اشاره به نظارت دقیق هیئت بازرسی بر روند فعالیت‌های پلیس راهور گفت: از مهمترین مسائل مورد تأکید در پلیس راهور می‌توان به: برخورد با تخلف ماشین‌آلات پیمانکاران و شرکت‌های عمرانی که در زمان‌های غیرمصوب تردد و فعالیت می‌کنند، داشتن نقشه ایمنی مجتمع‌های در حال ساخت، برخورد بی‌اغماض با خودرو‌های متخلف به‌خصوص در مناطق پرازدحام شهر و واریز وجوه افراد حقیقی و حقوقی که بابت ارائه خدمت انتظامی پرداخت می‌کنند، به‌حساب متمرکز اشاره کرد.

ترکی به بازدید اثربخش هیئت بازرسی دادسرای نظامی از ستاد ترخیص خودرو و اجرائیات پلیس راهور اشاره کرد و افزود: تذکرات لازم درباره توقیف غیرقانونی خودروی شهروندان و ترخیص خودرو‌ها بدون اخذ عوارض، به مسئولان ستاد داده شد و از نحوه ثبت تخلفات و انعکاس گزارش‌های افسران راهور به مرکز اجرائیات نیز اطلاعاتی اخذ و رفع اثر نمودن دقیق بخشودگی جریمه‌های رانندگی و ثبت کامل گزارش‌های افسران در سامانه ثبت جریمه پیگیری و بر کاهش خطا‌هایی که ممکن است افسران در مشاهده شماره و رنگ خودرو مرتکب شوند نیز تأکید شد.

*** پلیس مبارزه با مواد مخدر

ترکی در خصوص بازدید از پلیس مبارزه با مواد مخدر گفت: اعضای هیئت درباره حفظ کشفیات و رعایت امانت، ایجاد فضایی ناامن برای توزیع‌کنندگان مواد مخدر و تهدیداتی که عوامل و کارکنان پلیس مواد مخدر با آن مواجه هستند، نکات مهمی را همراه با جزئیات احکام سنگین محاکم نظامی در برخورد با مجرمان برای کارکنان این پلیس تخصصی تشریح کردند و از کمپ ترک اعتیاد ناجا نیز بازدید به عمل آمد.

** بازدید از فرماندهی انتظامی شرق استان تهران

دادستان نظامی تهران همچنین اظهار داشت: بازرسی از فرماندهی انتظامی شرق استان تهران با بازدید از مراکز انتظامی و پلیس‌های تخصصی شهرستان‌های دماوند و پردیس آغاز و طی نشستی با فرماندهان، مطالبی در باب ارتکاب جرایم مهم و مصمم بودن مجموعه قضایی در برخورد قاطع با مجرمان و رسالت دادسرای نظامی در صیانت از کرامت و شأن نیرو‌های مسلح بیان شد.

وی افزود: هیئتی نیز به‌منظور بازرسی از ستاد فرماندهی انتظامی شرق استان تهران در ورامین مستقر و در نشستی با فرماندهان انتظامی این مناطق، نکات کلیدی تذکر داده شد و در ادامه از مراکز انتظامی شهرستان‌های پاکدشت، قرچک و پیشوا و بازرسی به عمل آمد.

بیش از ۲۰۰ مرکز انتظامی زیر ذره‌بین دادسرای نظامی تهران

وی با اشاره به بازدید هیئت از ناحیه بسیج کربلا، تعامل کلانتری‌ها با پایگاه‌های بسیج و اجتناب از موازی کار را یکی از ثمرات این بازدید‌ها برشمرد و افزود: خوشبختانه یک نوع هماهنگی در مأموریت‌های این دو نهاد خدمتگزار به‌خصوص برپایی تور‌های ایست و بازرسی به چشم می‌خورد همچنین ارتباط مستمر کلانتری‌ها در مساجد و هیئت‌های مذهبی در سطح حوزه استحفاظی برای تقویت اعتماد عمومی به ناجا که از تأکیدات دادسرای نظامی بود به افزایش اعتبار و اقتدار کلانتری‌ها منجر شده است.

دادستان نظامی تهران نتایج این بازدید‌ها را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امسال شاهد بودیم که تنظیم دفاتر، اجرای دستورات قضایی و اداره بازداشتگاه‌ها و سایر امور محوله نسبت به بازدید‌های گذشته از وضعیت بهتری برخوردار بوده است.

وی در پایان، از زحمات و تلاش‌های فرماندهی انتظامی تهران بزرگ و استان تهران و اعضای هیئت‌های بازرسی تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار