صادرات محصولات نمدی به کشور‌های مختلف از مهمترین افتخارات استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین مراکز دامپروری کشور به شمار می‌رود و پشم گوسفند که ماده اولیه نمد است به وفور در این استان تولید می‌شود.

در گذشته به علت استفاده مردم از نمد، شغل نمد مالی یکی از مهمترین شغل‌ها در استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود و بسیاری از مردم شهرستان‌های بروجن و شهرکرد با این شغل امرار معاش می‌کردند.

در دهه‌های پس از انقلاب، گرایش مردم به استفاده از محصولات نمدی در سطح کشور کاهش یافت و شغل نمدمالی و تولید محصولات نمدی نیز رونق گذشته را نداشت و کمتر کسی به سمت این شغل می‌رفت.

طی سال‌های اخیر و وارد شدن کار آفرینان جدید در بخش صنایع دستی این استان شاهد رونق دوباره تولید محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری هستیم به طوری که هم اکنون این استان بار دیگر در مسیر توسعه بخش صنایع دستی به ویژه در بخش تولید محصولات نمدی قرار گرفته است.

بهره گیری از فناوری و ساخت‌های دستگاه‌های نمد مالی و طرح‌های خلاقانه، محصولات جدید در این بخش تولید شده که مورد توجه علاقمندان بخش صنایع دستی قرار گرفته است.

صادرات محصولات نمدی به کشور‌های مختلف و انتخاب شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد از مهمترین افتخارات طی سال‌ها اخیر در بخش تولید نمد در این استان به شمار می‌رود.

صنعت تولید نمد در استان چهارمحال و بختیاری نیازمند سرمایه گذاری و حمایت‌های لازم از سوی مسئولان است

یکی از فعالان بخش تولید محصولات نمدی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: نمد یکی از مهمترین بخش‌های صنایع دستی چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که ظرفیت‌های بسیار زیادی برای توسعه دارد.

شبانیان با اشاره به اینکه کارآفرینی در بخش تولید محصولات نمدی ضروری است، بیان کرد: توسعه بخش نمد در این استان می‌توان اشتغال قابل توجهی ایجاد کند و با توسعه این بخش می‌توان مشکل بیکاری را رفع کرد.

وی عنوان کرد: صنعت تولید نمد در استان نیازمند سرمایه گذاری و حمایت‌های لازم از سوی مسئولان است.

این کارآفرین بیان کرد: افزایش صادرات محصولات نمدی و ارزآوری آن طی سال‌های اخیر در این استان بیانگر ارزش بالای این صنعت است که این صنعت باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی بیان کرد: ورود جوانان با استعداد و تولید محصولات متنوع با توجه به مد و سلیقه‌های روز می‌تواند جایگاه این صنعت را در سطح استان افزایش دهد و درآمد‌ها در سطح استان افزایش یابد.

در حال حاضر ۲۵۰ کارگاه خانگی و ۱۴ کارگاه صنعتی تولید محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵۰ کارگاه خانگی و ۱۴ کارگاه صنعتی تولید محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند.

مهرداد رئیسی عنوان کرد: ۵۰۰ نفر در بخش تولید محصولات نمدی در این استان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: تولید محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری طی سال‌های اخیر رونق گرفته و این بخش در حال توسعه است.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هم اکنون صادرات نمد از استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفته است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری طی سال‌های اخیر به کشور‌های مختلف جهان صادر شده است، اظهار داشت: میزان ارزآوری سالانه صادرات محصولات نمدی در چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور ۲۵۰ هزار دلار برآورد می‌شود.

معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: نمد‌های تولیدی چهارمحال و بختیاری به کشور‌های افغانستان، عراق، سوئد و آمریکا صادر شده است.

وی ادامه داد: بهره گیری از هنر‌های خلاقانه و تولید محصولات مطابق با سلیقه‌های مصرف کننده موجب فروش بیشتر این محصول و رونق تولید این محصول در استان شده است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری با اشاره به کیفیت بالای نمد تولید در چهارمحال و بختیاری، ادامه داد: نمد چهارمحال و بختیاری دارای نشان یونسکو و نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی ایران است.

وی با بیان اینکه شهرکرد به عنوان یکی از شهر‌های قدیمی کشور در تولید محصولات نمدی از دیرباز تاکنون فعالیت داشته است، بیان کرد: شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد به ثبت رسیده است.

صنعت نمد یکی از پتانسیل‌های چهارمحال و بختیاری به شمار رود که بهره گیری مناسب از این ظرفیت می‌تواند چهارمحال و بختیاری را در افق جدید توسعه‌ای قرار دهد و این استان را از مشکلات بیکاری رها کند.

توسعه صنعت نمد یکی از توانمندی‌های این استان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد و سرمایه گذاری‌ها در این بخش افزایش یابد.

منبع/مهر

انتهای پیام/ن

محصولات نمدی به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شود

برچسب ها: میراث ، صنایع دستی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار