معاون کل وزارت بهداشت مطرح کرد؛

فعالیت ۱۵ هزار پزشک در حرفه‌های غیر مرتبط

حریرچی گفت: بیش از ۶۰ درصد داوطلبان کنکور برای پذیرش در رشته‌های پزشکی تلاش می‌کنند اما ۱۵ هزار پزشک حرفه‌ای غیر مرتبط دارند.

فعالیت ۱۵ هزار پزشک در حرفه‌های غیر مرتبطبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در برنامه تلویزیونی تیتر امشب اظهار کرد: برمبنای برآورد وزارت بهداشت در سال ۹۶ بیش از ۳۹ هزار پزشک در کشور وجود دارد و تا سال ۱۴۰۴ به ۵۲ هزار و ۱۱۳ پزشک می‌رسد.

وی ادامه داد: تعداد دانشجویان گروه پزشکی از ۲۵ هزار نفر به ۴۵ هزار نفر در سال ۹۶  و در گروه دندان پزشکی از ۵۷۰۰ نفر به ۱۲۹۰۰ نفر در سال ۹۶ رسیده است.

حریرچی اضافه کرد: تعداد دانشجویان پرستاری به ۲۱ هزار و ۳۹۵ نفر در سال ۹۶ رسیده است و در ۳۷۰۰ نفر ورودی به دوره تخصصی هستند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به نسبت پزشک به جامعه بیان کرد: نسبت پزشک به جمعیت در ایران  یک به ۶  و در کشورهایی مثل بلغارستان ۲ به ۲۸ و در کشورهای مدیترانه شرقی مثل عمان نسبت یک به ۱۱ است.

 وی گفت: یکی  از مشکلات موجود، سیستم پذیرش دانشجو است و امروزه ۱۵ هزار پزشک پس از دریافت شماره نظام پزشکی به کاری غیر از طباطبت مشغول هستند.

۶۰ درصد کنکوری می‌‌خواهند پزشک شوند 

وی بیان کرد: اکنون بیش از ۶۰ درصد از متقاضیان کنکور در رشته تجربی هستند و این افراد پس از قبولی در صورتی که توانایی کار در این حوزه را نداشته باشند نمی‌توانند انصراف داده و به ناچار باید تحصیل شان را به پایان برسانند و  پس از درس در کاری دیگر مشغول به فعالیت می شوند.

حریرچی درباره تفاوت  درآمد قانونی پزشکان بین بخش‌های دولتی و خصوصی گفت: این تفاوت  ۴/۲ است و چون مالیات پزشکان در بخش دولتی بیشتر است به همین دلیل پزشکان‌مایل به فعالیت در بخش خصوصی هستند که این بخش‌ها در شهرهای بزرگ و کلانشهرها راه اندازی شده است.

معاون کل وزارت بهداشت  با اشاره به اجرای نظام ارجاع افزود: مردم انتظار دارند که پزشک متخصص آنها  را ویزیت کند که این بسته در قالب طرح تحول انجام می شد اما  به دلیل کمبود منابع ادامه پیدا نکرد.

وی ادامه داد: با راه اندازی پرونده الکترونیک  سلامت و سیستم نظام ارجاع پزشکان در سطح یک مردم را ویزیت می کنند ودرحال حاضر ۲۰ استان کشور نوبت دهی الکترونیکی در این مناطق راه اندازی شده است.

حریرچی اظهار کرد: بیمارستان های کشور بالای ۱۰۰ تخت هستند و باید مراکز درمانی مقداری از ظرفیت خودرا برای مراجعان قرار دهند.

وی گفت: با تصویب طرح پذیرش دانشجو در مناطق محروم با استفاده از سهمیه مناطق بومی در سال ۹۳ این امکان برای متقاضیان مناطق بومی در  ایجاد شده که  تا ۳۰ درصد از سهمیه، به افراد بومی اختصاص داده ‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.