پیشکسوتان و برترین‌های سینمای مستند تقدیر شدند

نخستین شب کارگردانان سینمای مستند با تقدیر از چهره‌ها و برترین‌های این بخش برگزار شد.

پیشکسوتان و برترین‌های سینمای مستند تقدیر شدندبه گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین شب کارگردانان سینمای مستند با حضور منوچهر شاهسواری، محمد تهامی نژاد، محمدرضا اصلانی، مصطفی آل احمد، خسرو دهقان، مسعود جعفری جوزانی و جمعی دیگر از سینما گران برگزار شد.

محسن استاد علی نخستین سخنران مراسم بود که طی ایراد سخنانی گفت: به پاس یک عمر کوشش بی چشمداشت، احترام به جایگاه کارگردان در سینمای مستند، خلق آثاری ماندگار و ... شش ماه پیش تصمیم گرفتیم که این شب را برگزار کنیم. انجمن‌ها با احترام به اعضایشان معنا می‌گیرند و خوشحالیم در حد خودمان قدم رو به جلو برداشتیم و این کار را انجام دادیم.

او افزود: امشب به احترام کارگردانان مستند برپا شده است، خوشحالیم که به نام دو فرد بزرگ گره خورده و امیدواریم ادامه داشته باشد.

در ادامه نوبت به بزرگداشت ابراهیم مختاری رسید و کلیپی پخش شد که موضوع آن معرفی این کارگردان و نویسنده بود.
فیلم‌های این کارگردان بدون تعجیل و با یک فاصله معقول به سوژه‌ها می‌پردازد در نتیجه فیلمی بسیار گرم می‌شود و به سبک مشاهده گری رسیده است.

روبرت صافاریان در سخنانش گفت: ما باید تجربه‌های خود را جمع بندی کرده ودر قالب کتاب ارائه دهیم، مختاری این کار را انجام داده و می‌توان گفت تنها تئوریسین سینمای مستند ماست.

در ادامه مهدی قربان پور طی ایرادسخنانی اظهار کرد: امیدوارم امشب شب خوبی برای سینمای ایران و سینمای مستند باشد. مختاری مرا با مستند اجاره نشینی به سینمای مستند علاقه‌مند کرد. او مرد اخلاق واتفاقات خوب است. وجه اشتراک من با مختاری در همشهری بودن است و می‌توان گفت شهر بابل شهر سینمای مستند است، چنانچه مستندسازان زیاد و معروفی از این شهر معرفی شده اند.

ابراهیم مختاری پس از دریافت لوح تقدیر و هدیه خود گفت: این شب برای من معنای دیگری هم دارد که به نوعی می‌توان گفت کنار استاد تهامی نژاد قرار گفتن همکاری دو انجمن مستند سازی هم است

در ادامه نوبت به بزرگداشت محمد تهامی نژاد رسید. بیزار گیتی و محمدرضا اصلانی روی صحنه آمدند.

اصلانی گفت: الان خانواده بزرگی هستیم که باید مواظب آن باشیم و آبش را گل آلود نکنیم. سینما برآیند همه هنر‌ها و اندیشه‌های بشری است و آن‌هایی که فیلم می‌سازند بخصوص در بخش مستند، باید جهان بینی داشته باشند. از این جهت که شاهد ثبت این صنف در خانه سینما هستم نیز به شدت خوشحال هستم.

او افزود: تهامی نژاد شیوه و تحقیق ویژه‌ای را در سینمای ایران بخصوص در بخش مستند بوجود آورد و قدم به قدم در تخصصش پیش رفت. او از نوجوانی راه مستقیم در خوداگاه یا ناخوداگاه برای خود ساخت که صادقانه بود و دائم خودش را تصحیح و نقد می‌کند و با عشق کارهایش را انجام داد.

اصلانی ادامه داد: خوشحالم که در این خانواده چنین چهره‌هایی نافذ هستند و می‌توانیم به آن‌ها ارج بنهیم.

در ادامه تهامی نژاد گفت: امشب از چند جهت ارزشمند است، اول اینکه زبان خاص خودش، نشان از منش برگزارکنندگان و دارای تعریفی زمان‌مند و منحصر به فرد است.

ادامه مراسم به بخش اهدای جوایز رسید که در ابتدا تندیس بهترین کارگردانی مستند کوتاه به شیرین برق نورد برای فیلم کوتاه " پنهان " اهدا شد.

تندیس بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به سید مهدی موسوی برزوکی برای مستند " همه نیمه من " داده شد؛ 

در نهایت تندیس بهترین کارگردانی مستند بلند به مهدی باقری برای مستند " در جستجوی خانه خورشید " اهدا شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.