بخش دوم/

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی بر پایه اینترنت

در این گزارش به توضیح مفهوم بازاریابی اینترنتی، انواع دیجیتال مارکتینگ و روش‌های استفاده از آن خواهیم پرداخت.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی برپایه اینترنت (بخش دوم)به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، دیجیتال مارکتینگ مفهومی نسبتا جدید است که در دو دهه اخیر در سطح جهان به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته و در ایران نیز طی ۱۵ سال اخیر به صورت کاملا تخصصی و حرفه‌ای دنبال می‌شود، در گزارش قبلی در مورد دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی اینترنتی صحبت کردیم، اعلام شد که این کار به معنای همان بازاریابی متداول مورد استفاده در سالیان اخیر است، اما با این تفاوت که در دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی بربستر اینترنت صورت می‌گیرد و عناصر آن به‌جای تبلیغات تلوزیونی، بیلبورد‍‌های تبلیغاتی، تراکت یا گفتگو مستقیم، سایت‌های اینترنتی، موتور‌های جست‌و‌جو، کانال‌ها یا صفحات مختلف در فضای مجازی است. از این رو علی‌رغم مفهوم کلی یکسان با بازاریابی، انواع و روش‌های آن با بازاریابی سنتی و متداول بسیار متفاوت است.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی برپایه اینترنت (بخش دوم)

انواع دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی بر اساس موتور جست‌و‌جو

یک فروشگاه بزرگ و مجهز در بهترین و شلوغ‌ترین نقطه شهر نسبت به یک مغازه کوچک در یکی از خیابان‌های فرعی چند درصد مشتریان بیشتری خواهد داشت؟ قطعا چندین برابر، بنابراین کیفیت ارائه خدمات و حتی محل ارائه خدمات نیز در دیده شدن و رشد کسب‌و‌کار بسیار موثر است. در فضای اینترنت نیز شرایط دقیقا به همین شکل است. یک سایت خبری بزرگ با نویسندگان مجرب یا یک فروشگاه اینترنتی با خدمات عالی نسبت به یک وبلاگ یا یک سایت کوچک، طرفداران مخاطبان بسیاری خواهد داشت، این به‌معنا برتری کیفیت ارائه خدمات است، اما محل ارائه خدمات در اینترنت چگونه است؟

فرض کنید به دنبال خرید یک پاور بانک هستید، در گوگل کلمه "خرید پاوربانک" را جست‌و‌جو می‌کنید، لیستی از فروشگاه‌های اینترنتی به عنوان نتیجه جست‌و‌جو به نمایش در خواهد آمد، حال وارد دو یا سه سایت اول نتایج جست‌و‌جو خواهید شد یا به صفحه هفتم رفته و چهارمین سایت را باز می‌کنید؟ به‌طور طبیعی همه کاربران به چند سایت اول پیشنهادی گوگل وارد می‌شوند و شانس باز کردن سایت‌های صفحات دیگر گوگل بسیار بسیار ناچیز است، این یعنی مکان مناسب برای ارائه خدمات. البته این مکان مانند دنیای واقعی خریدنی نیست بلکه باید با سئو مناسب، بهترین مکان در جست‌و‌جو گوگل را مال خود کرد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی برپایه اینترنت (بخش دوم)

سئو چیست؟

سئو مخفف Search Engine Optimization به معنای بهینه‌سازی (وب‌سایت) برای موتور جست‌و‌جو است. به‌کلامی ساده مجموعه فعالیت‌ها و ترفند‌هایی که موجب می‌شود تا یک سایت به عنوان سایت برتر پیشنهادی موتور‌های جست‌و‌جوگر (مانند گوگل) تبدیل شود، سئو می‌گویند. هرچه سئو یک سایت قوی‌تر باشد، آن سایت مکان بهتری در نتایج جست‌و‌جو خواهد داشت.

همانطور که در گزارش قبلی گقتیم، دیجیتال مارکتینگ صرفا به معنای تبلیغات اینترنتی نیست، بلکه به مجموعه فعالیت‌ها برای ترویج یا فروش محصولات، سرویس‌ها یا خدماتی بربستر اینترنت گفته می‌شود، حال کیفیت خدماتی سایت و سئو نیز خود یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای بهتر دیده شدن و افزایش مخاطبان سایت به‌شمار می‌آید و به همین دلیل جزئی از دیجیتال مارکتینگ هستند.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی برپایه اینترنت (بخش دوم)

بازاریابی اینترنتی براساس شبکه‌های مجازی

بازاریابی براساس شبکه‌های اجتماعی دو روش عمده دارد، اولین روش تبلیغات و دومین روش ایجاد یک صفحه یا کانال اختصاصی برای خدمات ارائه شده است. تبلیغات تعریفی مشخص دارد، در حال حاضر شبکه‌ای مجازی یکی از بهترین مکان‌ها برای تبلیغات محصول یا خدمات ارائه شده از طرف گروه‌های مختلف است، با تبلیغات در صفحاتی که مخاطبان مرتبطی با خدمات ارائه شده دارند می‌توان، تعداد بسیاری را به کسب‌و‌کار مورد نظر، جذب کرد.

از طرفی تمامی شرکت‌ها، سازمان‌ها، سایت‌ها و گروه‌های مختلف در فضای مجازی فعالیت دارند و صفحات یا کانال اختصاصی خود را راه‌اندازی کرده‌اند. به این شکل می‌توان مطالب مفید و کاربردی مرتبط با کسب‌و‌کار را با کاربران این فضا‌ها درمیان گذاشت و بخش عمده‌ای از مخاطبان خود را به مشتریان ثابت کسب‌و‌کار تبدیل کرد.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی برپایه اینترنت (بخش دوم)

بازاریابی محتوا

از مهم‌ترین روش‌های بازاریابی در فضای مجازی ارسال مطالب گزیده و جذاب به‌صورت روزانه و استفاده از محتوای ویدئویی است، تولید ویدئو‌های اختصاصی کوتاه که بار تبلیغی دارند با اصطلاح بازاریابی محتوا شناخته می‌شود. در این روش به تولید محتوا تصویری، صوتی و ویدئویی توجه زیادی می‌شود که موجب جذب مخاطبان بسیاری خواهد شد، در حال حاضر سایت‌های بزرگ در زمینه‌های مختلف پادکست یا ویدئو‌های اختصاصی در مورد اخبار روز، نوع خدمات یا نقد‌و‌بررسی محصولات تولید می‌کنند و استقبال فراوانی از این نوع محتوا‌ها نیز می‌شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی برپایه اینترنت (بخش دوم)

بازاریابی تاثیرگذار

زمانی که در تولید محتوا از افراد تاثیرگذار در جامعه استفاده شود، از اصطلاح بازاریابی تاثیرگذار استفاده می‌شود، افراد تاثیرگذار صرفا بازیگران یا ورزشکاران نیستند، استفاده از ورزشکاران، گویندگان محبوب یا به‌طور مثال یک آشپر معتبر برای تبلیغ ظروف آشپرخانه، بازاریابی تاثیرگذار نام دارد، استفاده از بازاریابی محتوا و تاثیرگذار در کنار یکدیگر می‌‎تواند به عنوان یکی از کلید‌های موفقیت هر کسب‌و‌کاری تبدیل شود.

بازاریابی جشنواره‌ای یا بازی آنلاین

مناسبت‌های مختلف بهترین زمان برای ارائه خدمات با شرایط ویژه است که به طرز چشمگیری در جذب مخاطب تاثیر می‌گذارد، این روش در بازاریابی سنتی نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور مثال یک مغازه به مناسبت روز پدر برروی اجناس خود تخفیف می‌گذارد یا اوپراتور‌های تلفن همراه در مکانی مانند نمایشگاه کتاب محصولات و سرویس‌های خود را زیر قیمت می‌فروشند. در دنیای مجازی نیز مناسبت‌های مانند نوروز، شب یلدا یا حتی زمان برگذاری مسابقات جام‌جهانی نیز زمان مناسبی است تا بسته به نوع کسب‌و‌کار تسهیلات ویژه‌ای برای مشتریان جدید و قدیمی در نظر گرفته شود.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ معرفی روش‌های بازاریابی برپایه اینترنت (بخش دوم)

یکی دیگر از انواع بازاریابی توسط ایجاد بازی انجام می‌شود، به‌طور مثال یک شرکت تلفن هوشمند محصول جدید را عرضه کرده و به همراه ایجاد یک بازی آنلاین ساده، در کنار جنبه تفریحی کار، مشخصات و ویژگی‌های جدید محصول خود را بازگو می‌کند و در نهایت به برترین افراد در آن بازی آنلاین، مدل جدید خود را هدیه می‌دهد، با این روش هم محصول جدید خود را معرفی و تبلیغ کرده و هم مخاطبان دقایقی را سرگرم می‌شوند، این نوع بازاریابی برای مخاطبان بسیار جذاب‌تر از دیگر روش‌های تبلیغات است و استقبال فراوانی از آن می‌شود.

روش‌های ذکر شده، بخشی از مهم‌ترین گونه‌های بازاریابی بربستر اینترنت هستند که در سال‌های اخیر در حجم بالایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند و تقریبا تمام کسب‌و‌کار‌های اینترنتی موفق، با استفاده از این روش‌ها به رشد و شکوفایی رسیده‌اند، اما مبحث دیجیتال مارکتینگ، انواع و روش‌های آن گسترده‌تر از موارد ذکر شده است که پرداختند به تمامی آن‌ها خارج از هدف این دو گزارش بود، منابع زیادی برای مطالعه بیشتر در زمینه بازاریابی اینترنتی وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: بهترین گوشی‌های هوشمندی که در سال ۹۷ رونمایی شدند +تصاویر 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.