سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح کرد؛

مجوز فعالیت مدرسه غیردولتی در بافت مسکونی/ مهارت‌آموزی باید جایگزین مدرک‌گرایی شود

میرزاده گفت: مهارت آموزی باید جایگزین مدرک‌گرایی شود، چرا که کشور به مهارت نیاز دارد و استخدام‌ها هم باید بر این مبنا انجام شود.

دولتیاری / برخی مدارس غیر دولتی در انباری و آشپزخانه تشکیل می‌شود / مهارت گرایی باید جایگزین مدرک گرایی شودبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره فعالیت مدارس و مراکز غیر دولتی اظهار کرد: نظام آموزشی ما تئوری محور پیش می‌رود و مهارت‌آموزی جایگاه چندانی در این میان ندارد. تا زمانی که کنکور در نظام آموزشی ما وجود دارد ،همین شرایط خواهد بود.

وی ادامه داد: مهارت آموزی باید جایگزین مدرک‌گرایی شود، چرا که کشور به مهارت نیاز دارد و استخدام‌ها هم باید بر این مبنا انجام شود.

میرزاده به فعالیت هنرستان‌های غیردولتی اشاره کرد و گفت:  رشته‌هایی همچون حسابداری و کامپیوتر در هنرستان‌های غیردولتی وجود دارد و سایر رشته‌ها به دلیل هزینه‌بر بودن آن کمتر در این هنرستان‌ها راه‌اندازی می‌شود.

وجود صندلی خالی در مدارس و هنرستان‌های غیردولتی، هزینه‌های بالا است

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس علت وجود صندلی خالی در مدارس و هنرستان‌های غیر دولتی را هزینه‌های بالای آن دانست و تصریح کرد: امکانات لازم برای بخش غیر دولتی وجود دارد اما باید اشتغال زایی ایجاد کند.

وی اظهار کرد: قانون دائمی شدن تأسیس مدارس و مراکز غیر دولتی را داریم اما در مواردی مجوز برای محل نادرستی صادر شده است در نتیجه ظرفیت خالی در این مدارس داریم.

میرزاده با اشاره به مشکلات مالی که آموزش و پرورشی دارد، گفت: دولت تا پایان سال ۹۷، ۱۰ هزار میلیارد تومان به فرهنگیان بدهکار بود که اگر این رقم تسویه نشود تا پایان امسال معوقات به ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخش دیگر صحبت‌هایش به موضوع کمک به مدارس غیردولتی پرداخت و بیان کرد: خانه‌های مسکونی، مجوز فعالیت مدرسه غیردولتی گرفته‌اند و برخی در انباری و آشپزخانه کلاس تشکیل داده‌اند که این مدارس باید بسته شود.

وی ادامه داد: در برخی از مدارس هم دانش‌آموزان ، در مدرسه‌ای درس می‌خوانند که پنجره ندارد یا پارتیشن‌بندی شده است کسی که فضای مناسب برای تأسیس مدرسه ندارد.

میرزاد به شهریه ۲۵ میلیونی یک مدرسه ابتدایی هم اشاره کرد و گفت: کجای دنیا گفته‌اند که فوق برنامه باید از اصل برنامه بیشتر  باشد؛ گاهی انجمن اولیا و مربیان عملکرد درستی ندارند. باید بدانیم که هتل باز نکردیم بلکه قرار است برای مدرسه تصمیم گیری کنیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: هزینه فعالیت‌های فوق برنامه باید بعد از شروع سال تحصیلی  تعیین شود و فقط شهریه پیش از آغاز سال پرداخت می‌شود اما معمولا مدارس ما این موضوع را نادیده می‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار