یک فعال محیط زیست:

«اقیانوس آرام» گامی مثبت برای مقابله با شبیخون فرهنگی غرب است

بازارگان از اهمیت ساخت برنامه هایی برای مقابله با شبیخون فرهنگی غرب و آگاه سازی جوانان مانند «اقیانوس آرام»سخن گفت.

علیرضا بازارگان فعال محیط زیست در گفت وگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حضورش در برنامه «اقیانوس آرام» که روز‌های پایانی هر هفته از شبکه دو سیما پخش می‌شود، گفت: اغلب در برنامه‌های بسیاری در تلویزیون مهمان می‌شوم، اما حضورم در این برنامه تجربه خوب و متفاوتی بود. «اقیانوس آرام» نکته‌های ویژه‌ای داشت که به نسبت سایر برنامه‌های تلویزیونی متفاوت بود.

وی با بیان اینکه ساختار و برنامه‌ریزی‌های این برنامه واقعا حساب شده و دقیق است، افزود: استودیویی که در این برنامه استفاده شده است در مقایسه با سایر استودیو‌ها بسیار حرفه‌ای و تعدد دوربین‌ها به خوبی حس می‌شود و مهمان دیگر دغدغه‌ای از این بابت نداشت.

«اقیانوس آرام» به نسبت سایر برنامه‌های تلویزیونی متفاوت بود/ فراز و نشیب‌های زندگی آدم‌های موفق برای نوجوان‌ها جذابیت دارد

بازارگان با اشاره به حضور نوجوان‌ها در این برنامه نیز بیان کرد: به نظرم تربیت و آموزش این نوجوان‌ها به درستی صورت گرفته بود و هر کدامشان شبیه به یک بازیگر در انتقال احساسشان موفق بودند. حتی برایم عجیب بود که چطور کارگردان توانسته این نوجوان‌ها را به خوبی کنترل کند.

وی درباره اینکه سوال‌های مطرح شده از سمت نوجوان‌ها به چه صورت بود؟ گفت: فراز و نشیب‌های زندگی هر آدمی که در حوزه خودش به ظاهر موفق بوده و حالا در کنار آن سختی‌هایی هم در طول زندگیش متحمل شده است، برای نوجوان‌ها جذابیت دارد، اما اغلب آن‌ها درباره موضوع مهاجرت از من سوال می‌کردند.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه صحبت‌های من و امثال من می‌تواند در ادامه راه زندگی نوجوانان موثر باشد، گفت: نوجوانانی که در «اقیانوس آرام» حضور دارند، به نظرم نوجوان‌های آگاه و با تجربه‌ای هستند و نمی‌دانم چقدر با نوجوان‌های دیگر متفاوت هستند. در این نبرد فرهنگی که قبلا شبیخون فرهنگی غرب علیه ما بود و جنگ تمام عیار است، نیرو‌ها و مهمات ما کمتر از آن‌ها است، اما تلاش برای ساخت این چنین برنامه‌ها گامی مثبت برای مقابله با نیروی غرب است.

وی در ادامه درباره اینکه نوجوان امروز که در مقابل شما نشسته اند تا چه میزان می‌توانند با حرف‌ها و تجربیات شما هماهنگ شوند؟ گفت: در برنامه‌ای که من حضور داشتم، قصه به سمت مهاجرت رفت و فکر می‌کنم از این نظر برای مخاطب نوجوان کاربردی است. از آنجایی که من زمان طولانی را در خارج از کشور زندگی کردم، می‌توانستم پاسخگوی سوال‌های بسیاری از نوجوان‌ها باشم که اتفاقا پاسخ‌های واقعی نیز به آن‌ها دادم.

بازارگان درباره تفاوت در فضای ذهنی نوجوان‌های امروز و دیروز نیز گفت: من از موضوع برنامه‌های دیگر خبری ندارم، اما چون که موضوع برنامه‌ای که خودم حضور داشتم درباره مهاجرت بود، دیدم که نوجوان‌ها در مقایسه با نوجوان‌های دیروز چقدر به مهاجرت فکر می‌کنند چراکه در حال حاضر در هر خانواده‌ای یک مهاجر وجود دارد و این جرقه را در ذهن یک نوجوان ایجاد کرده که می‌تواند یک روز از کشور خود به کشور دیگری برود و زندگی اش را در آنجا ادامه دهد.

«اقیانوس آرام» به نسبت سایر برنامه‌های تلویزیونی متفاوت بود/ فراز و نشیب‌های زندگی آدم‌های موفق برای نوجوان‌ها جذابیت دارد

وی افزود: علاوه بر مهاجرت، موضوع محیط زیست نیز یکی از دغدغه‌های فعلی نوجوان‌ها است که این روز‌ها با آن درگیر هستند و بهتر است که در چنین برنامه‌هایی افرادی حاضر شوند که بتوانند پاسخگوی سوال‌های نوجوان‌ها باشند.

وی درباره اینکه برای ساخت برنامه‌های نوجوان محور باید چه مواردی را در نظر گرفت؟ بیان کرد: به این دلیل که جئوگرافیک ایران عجیب است و شما نوجوان‌هایی در سراسر ایران دارید که هر کدام با فرهنگ‌ها و امکانات خاصی زندگی می‌کنند، برای مثال مخاطبانی از زاهدان، یا شمال، بلوچی‌ها و یزدی‌ها و حتی کودکان کار و عشایر و ... برنامه‌های تلویزیون را می‌بینند و این خیلی سخت است که شما بتوانید همه شرایط مخاطبتان را در نظر بگیرید و با توجه به آن برنامه‌ای را روی آنتن ببرید. خیلی از سازندگان ما اهل تهران و معمولا قشر متوسط رو به بالا هستند، به همین دلیل هیچ فضای خوبی از جامعه در هیچ کار تلویزیونی نیست.

وی با انتقاد از برخی برنامه‌های تلویزیونی که زندگی‌ها را لاکچری نشان می‌دهند، بیان کرد: همیشه در داستان سریال‌هایمان یک کارخانه‌دار پولدار را می‌بینیم که در جامعه واقعی چنین مسائلی کمتر دیده می‌شود و همین می‌شود که کار‌های تلویزیونی تناسبی با جامعه واقعی‌ما ندارند و دلیلش هم این است که دست اندرکاران، قشر به خصوصی از جامعه هستند. معتقدم می‌توان این موارد را در دعوت از مهمان‌های برنامه لحاظ کرد و به جای استاد دانشگاه و افرادی که در تلویزیون بیشتر رفت و آمد دارند، از کشاورز‌های موفق، مرزداران موفق و ... دعوت کنیم تا نسبت به میانگین جامعه‌ مهمان‌های واقعی‌تری نشان مردم بدهیم.

بازارگان درباره اینکه کار کردن برای نوجوان‌ها چه حساسیت‌هایی را در بر دارد نیز افزود: نیاز نیست خیلی خود را محدود کنند و فقط کافی است نقاط ضعف برنامه‌ساز‌های دیگر را ادامه ندهند و از نقاط ضعف سایر برنامه‌هایی که در حوزه نوجوان ساخته شده است، درس عبرت و الگو بگیرند تا اشتباه‌هایشان در برنامه‌های دیگر تکرار نشود.

برنامه تلویزیونی «اقیانوس آرام» که برای نوجوانان طراحی شده، در شب‌های چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۱:۰۰ از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار