میلانی خبرداد؛

انتخابات شورایاری‌ها در محله قصر فیروزه و زینبیه برگزار نمی‌شود

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها درباره ی انتخابات شورایاری‌های شهر تهران توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران با حضور آرش حسینی میلانی نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها، علی اعطاء عضو شورای شهر تهران و حمید طهایی دبیر اجرایی انتخابات برگزار شد.

میلانی با اشاره به آمار تأیید صلاحیت شده برای انتخابات شورایاری‌ها گفت: طبق آماری که به دست آمده نزدیک به ۱۲ هزار نفر تأیید نهایی شدند و کسانی که احراز صلاحیت آن‌ها انجام نشد نزدیک به ۹۸ نفر است.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها با اشاره به رویکرد حضور حداکثری افراد در انتخابات شورایاری‌ها گفت: امیدواریم با این رویکرد مشارکت مردم در انتخابات شورایاری‌ها افزایش پیدا کند و ترکیب شغلی شرکت کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها تا به امروز ۶۶ درصد مشاغل، ۲۳ درصد اصناف، ۴ درصد خانم خانه‌دار، ۱۰ درصد فعالان بخش مسکن، ۱۵ درصد کارمند دولت، ۵ درصد وکلا و حقوق‌دانان، ۵ درصد پزشکان و ۲ درصد کارمندان شهرداری هستند.

میلانی در پاسخ به این سوال که تضمین انتخابات شورایاری‌ها در تاریخ ۴ مرداد ماه به چه شکل است، گفت: مهم‌ترین نکته نامه رئیس سازمان بازرسی کل کشور این بود که برگزاری انتخابات شورایاری‌ها منوط به تصمیم‌گیری سران سه قوه باشد و من اعلام می‌کنم موافقت سران سه قوه برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اخذ شده است و این نشان می‌دهد هماهنگی لازم در بین قوا وجود دارد.

او در پاسخ به این سوال که تعداد شعب و آمار صندوق‌های پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها به چه شکل است، گفت: هزار و ۷۰۴ شعبه اخذ رأی در ۳۵۲ محله تهران وجود دارد و برگزاری انتخابات شورایاری‌ها به شکل الکترونیکی تنها به این دلیل است تا شرکت کنندگان در انتخابات شورایاری‌ها در رفاه باشند و امنیت برگزاری انتخابات افزایش پیدا کند.

میلانی گفت: نزدیک به ۸ هزار صندوق در سطح محلات پیش بینی شده است و اگر تعداد مراجعین بیش از پیش‌بینی ما باشد تعداد صندوق‌ها قابل افزایش است.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در توضیح فرآیند رأی دادن به صورت الکترونیکی گفت: شهروندان کارت ملی خود را به شعبه ارائه می‌کنند و در زمانی کوتاه احراز هویت آن‌ها از لحاظ سن و یا اینکه رأی مجددی نداده باشند تأیید می‌شود و پس از تأیید آن کارت تعرفه برای رأی دهنده صادر می‌شود.

میلانی گفت: رأی دهنده کارت تعرفه را به جایگاهی می‌برد که دستگاه برای رأی دهی فعال می‌شود و رأی دهنده می‌تواند ۹ نفر را انتخاب کند و پس از انتخاب اسامی نامزد‌ها چاپ می‌شود و داخل صندوق می‌افتد و رأی دهنده به هیچ عنوان به آن دسترسی ندارد.

وی گفت: زمانی که رأی‌گیری به پایان رسید مسئول شعبه با کد رمز مخصوص خود می‌تواند اطلاعات صندوق را استخراج و به مرکز اطلاع بدند و پیش بینی ما این است تنها چند ساعت پس از پایان انتخابات می‌توانیم نتایج اولیه آن را اعلام کنیم.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در پاسخ به این سوال که چه تعداد از محله‌های پایتخت به حد نصاب برگزاری انتخابات نرسیده است، گفت: تنها دو محله قصر فیروزه و زینبیه به حد نصاب برگزاری انتخابات نرسیده و انتخابات در این دو نقطه از پایتخت دو ماه دیگر برگزار می‌شود.

میلانی در توضیح ضوابط تبلیغات نامزد‌ها گفت: درباره تبلیغات باید انضباط شهری رعایت شود و نامزد‌ها به هیچ وجه حق توهین و افترا به یکدیگر را ندارند و شهرداری نیز این امکان را ندارد تا از ظرفیت خود برای تبلیغات و معرفی فردی استفاده کند و در صورت مشاهده چنین موضوعی این اتفاق تخلف است.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: قانون تبلیغات همان قانونی است که در همه تبلیغات استفاده می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت تأیید صلاحیت فدای سرعت آن نشده است، گفت: ما در مناطق هیئت نظارت منطقه‌ای را داریم و سطح کنترل صلاحیت افراد در ۳ لایه صورت گرفته است و اساسنامه و آیین نامه انتخابات این اختیار را به ثبت نام کنندگان داده تا اطلاعات خود را به صورت خوداظهاری اعلام کنند، زیرا به عقیده ما خوداظهاری مسیر بررسی صلاحیت‌ها را کوتاه می‌کند.

میلانی با اشاره به نهاد‌های تصمیم‌گیر در تأیید صلاحیت نامزد‌ها گفت: ثبت احوال، دادگستری، نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات ۴ نهاد تأیید صلاحیت نامزد‌ها هستند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا پیش بینی برای جلوگیری از به وجود آمدن خرید و فروش رأی صورت گرفته است، گفت: انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود و این موجب می‌شود تخلفات به حداقل ممکن برسد و در انتخابات محلی نیز ما به دنبال این هستیم که این مشکل را کم کنیم، اما باید اعلام کنم اثبات این مشکلات سخت است.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها گفت: معمول برگزاری انتخابات این است که در حین برگزاری انتخابات هیئت نظارت گزارش خود را اعلام می‌کند و اگر تخلفی تأیید شود به طور حتم با آن برخورد می‌شود.

میلانی در پاسخ به این سوال که انتخابات از چه ساعتی برگزار می‌شود، گفت: روز جمعه مورخ ۴ مرداد ماه ۹۸ از ساعت ۸ صبح انتخابات آغاز می‌شود و زمان برگزاری انتخابات ۸ ساعت لحاظ شده که در صورت نیاز و تأیید هیئت نظارت در ۲ نوبت ۲ ساعته زمان انتخابات تمدید می‌شود و بعد از اتمام رأی گیری نامزد‌های معترض ۳ روز فرصت دارند که اعتراض خود را به هیئت نظارت اعلام کنند.

وی درباره هزینه انتخابات گفت: طبق بودجه مصوبه شورای پنجم مبلغ ۶ میلیارد تومان برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها در نظر گرفته شده است و اگر در فرآیند انتخابات هزینه اضافی ایجاد شود باید از محل‌های مورد نظر تأمین شود.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات مجلس می‌تواند نقشی در انتخابات شورایاری‌ها داشته باشد، گفت: انتخابات شورایاری‌ها انتخاباتی است محلی و فعالان مدنی، مشاغل و صنوف می‌توانند برای شرکت در انتخابات حضور پیدا کنند که این می‌تواند نشانه خوبی از زنده بودن شهر باشد.

وی در پاسخ به این سوال که شهروندان به چه شکل می‌توانند حوزه انتخابات شورایاری‌ها را شناسایی کنند گفت: قرار بر این است با استفاده از بنر‌های بزرگی اهالی محل در جریان محل شعبه اخذ رأی قرار بگیرند، اما در سایت شورایاری‌ها نیز آمار و اطلاعات محل‌های اخذ رای را گذاشته ایم و امیدواریم بتوانیم سامانه‌های تلفنی را تا آن زمان آماده کنیم که شهروندان بتوانند با ارائه شماره تلفن خود آدرس مکان اخذ رأی را ببینند.

میلانی با اشاره به شرکت کارمندان شهرداری در انتخابات شورایاری‌ها گفت: کارمندان شهرداری در منطقه‌ای که مشغول به فعالیت هستند نمی‌توانند نامزد شوند و ما این را به اطلاع برخی از نامزد‌ها رساندیم و آن‌ها یا انصراف دادند یا زمینه جابجایی خود را فراهم کردند.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در پاسخ به این سوال که آیا صندوق سیاری برای انتخابات شورایاری‌ها پیش بینی شده است، گفت: ما صندوق سیاری برای انتخابات شورایاری‌ها نداریم، چون این انتخابات به شکل الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی گفت: قرار بر این شد در چند بیمارستان صندوق اخذ رأی تعبیه شود و ۲ صندوق هم در کلیسای منطقه ۳ و در یک مدرسه زرتشتی در خیابان ۳۰ تیر قرار بگیرد.

میلانی در پاسخ به این سوال که کسانی که کارت ملی ندارند آیا می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، گفت: کسانی که کارت ملی ندارند با در دست داشتن شناسنامه می‌توانند به شعب اخذ رأی مراجعه کنند.

نایب رئیس ستاد هماهنگی شورایاری‌ها در پاسخ به این سوال که اگر در فرآیند رأی‌گیری ایرادی در صندوق اخذ رأی به وجود آید صندوق جایگزین وجود دارد یا خیر؛ گفت: اگر سیستم به صورت نرم افزاری دچار مشکل شود مسئولان صندوق می‌توانند آن را در چند دقیقه رفع کنند، ولی اگر ایراد در سیستم سخت افزاری باشد صندوق‌هایی آماده در شعب وجود دارد که می‌توان با وارد کردن رمز ورود آن را فعال و در فرآیند انتخابات به کار گرفت.

وی با تأکید بر اخذ مجوز برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: از نظر برگزاری انتخابات‌های سراسری باید زیر نظر فرمانداری و وزارت کشور باشد و ما مجوز اصلی را از وزارت کشور اخذ کردیم که به تأیید هیئت دولت نیز رسیده است.

میلانی گفت: فرمانداری تهران ناظرانی را در تمام سطوح در شعب اخذ رأی مأمور دارد تا کار نظارت بر حسن صحت برگزاری انتخابات تأیید شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار