رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان؛

چرا گمرک از کد HS برای ترخیص کالا استفاده می‌کند؟ / کد شناسه کالا برای رصد اقلام از گمرک تا فروشگاه

میراشرفی در واکنش به موضوع عدم استفاده از "کد شناسه کالا" برای ترخیص اقلام، به اهمیت کنوانسیون HS در گمرکات جهان اشاره کرد.

امهدی میر اشرفی، رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،   با اشاره به ابهامات موجود به علت اختلالات اتصال سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت; اظهار کرد: شنیده می شود این اختلالات ایجاد شده در بحث اتصالات گمرک را به پای کم‌کاری گمرک گذاشته اند این در حالیست که همواره گمرک پیشرو در بحث الکترونیکی شدن است.

وی گفت: گمرک جمهوری اسلامی به علت اینکه زیر مجموعه وزارت اقتصاد قرار دارد از قوانین و روند سامانه بیتا تبعیت می کند.

این مقام مسئول توضیح داد: معتقدم علت ناپایداری شبکه و یا به زبانی ساده تر همان قطع و وصل شدن اتصال گمرک به سامانه جامع تجارت این است که بیش از ۲۰ سازمان با سامانه گمرک متصل هستند. این حجم از اتصال به گمرک و تراکنش های بی نهایت قطعا در برهه هایی اختلالاتی را ایجاد می کند که ما نیز در جهت رفع این اتصالات حرکت می کنیم.


بیشتر بخوانید: قیمت ۱۰۰ قلم کالای اساسی رصد خواهند شد


میر اشرفی ادامه داد: به علت اینکه مراجعه کنندگان در اولین اتصال اینترنتی با سامانه گمرک برخورد دارند هرگونه اختلال و ناپایداری را پای سامانه گمرک می نویسند در صورتی که ممکن است این مشکل برای یک از ۲۰ سازمانی باشد که به گمرک متصل است. البته خود سازمان گمرک هم مشکلات و اختلالاتی در طی مسیر تراکنش ها داشته است.

این مقام مسئول در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گمرگ برای ترخیص کالا از روند "کد شناسایی کالا" استفاده نمی کند؟ گفت: بدیهی ترین نحوه ترخیص کالا در گمرکات دنیا و همچنین ایران کد و دامنه  1Hs (کنوانسیون هماهنگ کننده سیستم)است. این کد و دامنه دارای یک کنوانسیون جهانی است که خوشبختانه ایران هم در این کنوانسیون عضو است.

وی ادامه داد: این کنوانسیون در سال ۷۳ در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است و برای گمرک حکم قانون دارد ما اجرای این کنوانسیون را به چشم اجرای قانون در گمرکات می بینیم. با وجود این کنوانسیون گمرک همواره تابع این کد و دامنه کالاهای خود را ترخیص می کند.

رئیس گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: کد شناسه کالا نیز یک روش خوب برای شناسایی کالا ها بعد از ترخیص تا رسیدن به دست مصرف کننده است.

وی ادامه داد: این موضوع در بحث رصد کالا بسیار حائز اهمیت است البته این مسیر با همکاری گمرک طی  خواهد شد اما گمرک هیچگاه کد ترخیص کالا با نام HS را رها نمی کند زیرا وظیفه قانونی ماست، کد شناسه کالا هم مکمل روند ترخیص کالا از گمرک برای شناسایی تجارت غیر قانونی و تحقق اهداف ستاد مباززه زا قاچاق کالا و ارز است.

انتهای پیام/

رئیس کل گمرک ایران به بررسی دلایل ناپایداری اتصال  گمرک به سامانه جامعه تجارت پرداخت


1- HS Code یک سیستم عملکرد استاندارد سازی کنترل شناسایی و طبقه بندی محصولات می باشد که توسط دولتها با توجه به سیاستهای مالیاتی ، قیمت گذاری ، بودجه بندی و اقتصاد طراحی می شوند .


 

برچسب ها: گمرک ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار