کارگردان «دکتر صالحی» این اثر را مستندی از زندگی یک پزشک معرفی کرد که در روستایی دورافتاده مشغول خدمت به مردم است.

محمد صفا کارگردان فیلم مستند «دکتر صالحی» در گفت و گو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تولید این مستند اظهار کرد: از سال‌های دانشجویی وارد کار تئاتر و نمایش شدم و با توجه به اینکه رشته تحصیلی من در مقطع کارشناسی سینماست، در زمینه فیلمسازی شروع به فعالیت و کسب تجربه کردم و تاکنون حدود ۱۵ فیلم مستند ساخته ام و به عضویت کانون مستندسازان نیز درآمده ام.

او در خصوص چگونگی ساخت این مستند گفت: این فیلم درباره پزشکی است که در یکی از روستا‌های محروم و دورافتاده اطراف زنجان که حتی از امکاناتی مانند لوله کشی گاز بی بهره است، به زندگی و طبابت مشغول است. او در کنار طبابت، کشاورزی هم می‌کند و در این راستا ترویج کشاورزی در میان اهالی را نیز مورد توجه قرار داده و به ویژه در خصوص آموزش و کشت و زراعت زعفران در این روستا نیز فعالیت‌های زیادی انجام داده است.

این کارگردان در ادامه افزود: او حدود ۲۰ سال پیش برای گذران طرح پزشکی خود از یزد به این روستا مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شده است. بعد از اینکه این فرد توسط برخی دوستان به من معرفی شد، تحقیقات اولیه درباره دکتر صالحی و زندگی اش را آغاز کردم. انگیزه‌های او با توجه به نبود بسیاری از امکانات زندگی و محدودیت‌های زیست روستایی برای زندگی در آن مکان، سوژه اولیه ساخت این فیلم بود.

صفا تصریح کرد: ما با نگاه به مساله مهاجرت و خالی شدن بسیاری روستا‌ها از سکنه به ویژه نبود افراد تحصیل کرده و متخصص، ساخت فیلم را آغاز کردیم. فیلم در دو مرحله تابستان و پاییز فیلمبرداری شد تا بتوانیم مراحل کشت زعفران را نیز در آن نمایش بدهیم.

وی در معرفی عوامل فیلم خود گفت: تهیه کننده این فیلم، سیدجمال عود سیمین و موسسه همافیلم بود و وظیفه خطیر تصویربرداری و صدابرداری به ترتیب به عهده امین قره صفا و حسین همدرسی بود. مدیریت تولید پروژه را هم آقای خیرپور به عهده داشت و تدوین فیلم هم با خودم بود.

کارگردان مستند «دکتر صالحی» درباره جشنواره مستند سیما اظهار کرد: با توجه به اینکه من در جشنواره‌های دیگر از جمله جشنواره سینما حقیقت هم حضور داشته ام، تفاوت‌های بارزی میان جشنواره مستند سیما و دیگر جشنواره‌ها دیده ام. از جمله اینکه جشنواره مستند سیما دارای مختصات خاص خودش است و نگاه کاملا مردمی بر آن حاکم است. به نوعی این جشنواره به دنبال سنجش ذائقه مردمی و میزان توجه آن‌ها به انواع مختلف فیلم مستند است.

صفا در پایان گفت: بررسی دیدگاه‌های مردم در حوزه مستند قابل تقدیر است، اما این جشنواره هم می‌تواند از داوری حرفه ای‌تر و دیدگاه‌های هنری تری بهره ببرد. اما اینکه در این جشنواره آرای مردمی تعیین کننده است، قطعا راهگشا و تاثیر گذار خواهد بود.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از پانزده تیر با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «دکتر صالحی» نیز روز یکشنبه ۳۰ تیر ساعت ۱۹ از شبکه مستند روی آنتن می‌رود و ساعت ۲۴ و ۱۱ صبح روز بعد بازپخش می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: مستند ، فیلم سینمایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار