مدیر اجرایی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان مطرح کرد؛

افزایش ۲۰ درصدی شرکت کنندگان در سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان

ثابت نیا گفت: ۲۱۲۱ نفر در سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان شرکت کردند که در مقایسه با دوره قبل شاهد افزایش ۲۰ درصدی هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان امروز در دفتر موسیقی برگزار شد.

علی ثابت نیا مدیر اجرایی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان ابتدا از کمبود بودجه و تغییر نکردن آن گفت و اظهار کرد: ۲۱۲۱ نفر در این دوره شرکت کردند، ۵۶۳ نفر دختر و ۱۵۵۸ نفر پسر؛ در بخش نواحی ۶۶۸ نفر و ۳۶۳ نفر کلاسیک بودند.

وی افزود:در دوره دهم ۱۲۶۷ نفر، دوره یازدهم ۱۵۳۸ و دوره دوازدهم ۱۶۳۳ نفر شرکت کرده بودند که افزایش ۲۰ درصدی در این دوره را شاهد هستیم.

ثابت نیا با بیان اینکه در این دوره ما آیتم به آیتم جلو رفتیم و برای بخش‌های مختلف تعیین هزینه کردیم،گفت: ما هدفمان معرفی استعداد درخشان است، اما طبیعتا باید به آینده برگزیدگان و استعداد‌ها توجه شود. بعد از محرم و صفر و در آبان‌ها آزمونی برای نوازندگی نی برگزار می شود و برای برگزیدگان موسیقی مقامی در شهرستان‌ها ابلاغیه‌ای به شعب برای اختصاص بودجه خواهیم داشت البته این موضوع نیاز به تامین بودجه است.

لزوم کمک وزارت ارشاد در تامین بودجه

در ادامه هومان اسعدی بیان کرد: ما با افزایش شرکت کنندگان شاهد افزایش هزینه‌ها هم هستیم و باید وزارت ارشاد در زمینه تامین بودجه به ما کمک کند.

حسین علیزاده عضو هیئت داوران در بخش موسیقی دستگاهی گفت: شما دوستان ما هستید که به سبب شما اصحاب رسانه اتفاقات خوب موسیقی را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود:ما ثمرات این کار شما را با حضور شرکت کنندگان مختلف از سراسر ایران دریافت می‌کنیم. وقتی یک نوجوان به بهترین شکل یک ساز را می‌نوازد، از خودمان سوال می‌کنیم، وی چه زمانی این موضوعات را یاد گرفته است. هومان اسعدی کسی است که واقعا عاشقانه کار می‌کند، و جشنواره و موسیقی به وی مدیون است.

علیزاده بیان کرد: انجمن موسیقی جوان با وجود تغییر مدیریت‌ها همچنان سیاست‌های درست را ادامه می‌دهد و اکثر مدیران که شاید وابسته به ارگان دولتی هستند، سعی می‌کنند بهتر از مدیر قبلی کار را پیش ببرند. گاهی اوقات یادمان می‌رود کجا زندگی می‌کنیم و سعی در تقلید از دیگر کشور‌ها داریم.

این نوازنده تار بیان کرد: این که جامعه افول کرده و شاهد هستیم، همه چیز با مادیات سنجیده می‌شود، به دلیل بها ندادن به موسیقی است. وظیفه هنری ما ایجاب می‌کند که همیشه معترض باشیم. یکی از موضوعاتی که باید به آن اشاره کرد این است که جشنواره ساز و کاری را بیندیشد که پدر و مادر‌ها از فرزندانشان سوء استفاده نکنند.

وی ادامه داد:صریح می‌گویم که نباید از بچه‌ها استفاده تبلیغاتی کنند؛ به مسئولان جشنواره تذکر می‌دهم، خانواده‌ها را توجیه کنند که از بچه استفاده تبلیغاتی در شو‌های مختلف نکنند. کسی که در کودکی و در سنین کم شهرت پیدا کند، بیش از پیش در معرض آسیب است و اگر راه درستی را طی نکند، گمراه می‌ شود.

علیزاده بیان کرد: باید همیشه مطالبه از جشنواره حول آینده برگزیدگان جشنواره باشد؛ جشنواره باید یک سازمان شود که فرزندانی را برای آینده تربیت کند و از سیزده سالگی به شکل هدفمند استعداد یابی کند و باید مالیات‌ها صرف فرهنگ شود. باید بودجه عظیم به این فستیوال اختصاص یابد و آنقدر با کمبود بودجه دست و پنجه نرم نکنیم البته من از بسیاری از خانواده‌ها تشکر می‌کنم که فرزندانشان را با وجود کمبود‌های مالی در آکادمیک‌های خوب گذاشتند و استعداد‌هایشان شکوفا شده است. ما استعداد‌های مختلفی داریم که در زمینه موسیقی استعداد ندارند و باید فضا‌های نخبه گرایی را از جامعه حذف و به استعدادیابی بپردازیم.

حمید رضا اردلان عضو هیئت داوران در بخش موسیقی نواحی در ادامه گفت: تا این لحظه زن‌ها کمتر در امر نوازندگی شرکت کردند اما هر چه می‌گذرد بر تعداد زن‌ها افزوده می‌شود. الان مرد‌ها هفت برابر بیشتر از زن‌ها هستند.

وی افزود:زن‌ها در مقام‌ها و نواختن موسیقی مقامی دقت بیشتری نسبت به آقایان دارند؛ جامعه و فرهنگ نیاز به مبادله دارد. تصور کنید از سراسر ایران در این فستیوال حضور پیدا می‌کنند و موسیقی ناحیه خودشان را به نمایش می‌گذارند. این یک تبادل فرهنگ است؛ فرهنگی که مبادله را از دست می‌دهد و نشانه‌های افولش دیده می‌شود. شاهد این هستیم که ساز‌های قدیمی در جشنواره دوباره دیده می‌شوند و عیار مشخص می شود؛ معیار بودن جشنواره جوان سال‌ها بعد به معرفت شنیداری ما کمک خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: فکر می‌کنید، چرا چپاول در جامعه وجود دارد؛ چون بسیاری موسیقی مقامی نشنیده اند. موسیقی مقامی با نام خدا شروع می‌شود، مردم را به صفا و صمیمیت دعوت می‌کند، حاوی پند و اندرز است و جشنواره جوان تعمیرگاه معرفت شنیداری است.

مهرداد پاک باز عضو هیئت داوران در بخش کلاسیک اظهار کرد: فرهنگی که در جشنواره جوان وجود دارد و ناراحت کننده است، نخبه گرایی بدون هدف است و جشنواره ملی مثل نفت یک سرمایه است که باید از آن حمایت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار