خرید ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن کلزا توسط مراکز خرید از کشاورزان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه گفت : تاکنون ۱۵ هزار و ۳۰۰ تن کلزا توسط مراکز خرید از کشاورزان استان خریداری شده است.

به گزارش    گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،سید افشین صفوی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه سطح زیرکشت کلزای استان کرمانشاه را ۱۰ هزار و ۴۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت : بارش های فراوان اسفند و فروردین ماه و کاهش فرصت زمانی مبارزه شیمیایی، خسارت سیل ابتدای سال و خشکی و گرمی بیش از حد هوا در اردیبهشت ماه باعث شد شاهد خسارت آفت سنک کلزا در سطح مزارع استان و سایر استانهای زاگرس نشین و حتی استانهای شمالی کشور نیز باشیم که با وجود مبارزه شیمیایی صورت گرفته، این محدودیتها نقش مهمی در کاهش عملکرد کلزا برعهده داشت.

وی سطح سمپاشی شیمیایی مزارع علیه آفت سنک کلزا را هفت هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت : کشاورزان استان با توصیه های کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی از ۲ تا ۶ بار نسبت به سمپاشی مزارع خود علیه آفت سنک کلزا اقدام کردند.

صفوی در ارتباط با چرخه زندگی این آفت و اثرات آن بر سایر مزارع یادآور شد: این آفت تا قبل از سال زراعی جاری چندان خسارت قابل توجهی نداشته است و بیشتر خسارت ناشی از آفت شته مومی کلزا بود، اما طی سال جاری شرایط آب و هوایی غرب کشور باعث افزایش تراکم این آفت در سطح مزارع شد و هم اکنون در سایر کشت ها این آفت کاملاً در حال کنترل است.

وی در باره انتشار خبری در خصوص خسارت این آفت به کلزاهای ارقام خارجی گفت: هجوم آفت سنک به مزارع ربطی به بذور نداشته و بذور خارجی وارد شده از مرغوبترین بذور به حساب می آیند و تحت نظارت کارشناسان امر وارد شده اند و آفت مذکور به مزارع کلزای ارقام ایرانی و ارقام خارجی خسارت وارد کرده است.

وی در پایان توصیه کرد :کشاورزان کلزا کار پس از پایان امر برداشت برای مبارزه فیزیکی با این آفت نسبت به شخم عمیق مزارع خود اقدام کنند.

 

 

انتهای پیام/د

کاهش فرصت زمانی مبارزه شیمیایی

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار