ساماندهی ‌دریاچه گهر دورود

مدیرکل محیط‌ زیست لرستان با اشاره به ساماندهی دریاچه گهر دورود گفت: همه شهرداری‌های این استان موظفند طرح پسماند را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان،  مدیرکل محیط‌ زیست لرستان با اشاره به ساماندهی دریاچه گهر دورود گفت: همه شهرداری‌های این استان موظفند طرح پسماند را در دستور کار خود قرار دهند.

مهرداد فتحی بیرانوند اظهار داشت: در حوزه‌های محیط زیست سال گذشته ۱۹۵ پروانه‌ی صید و شکار در دورود داشتیم که با درایت و تسریع در رسیدگی ۱۹۰ پرونده منجر به صدور رأی شده و در حوزه‌ی محیط طبیعی هیچ‌گونه سهل‌انگاری نداریم و قاطعانه در این رابطه ورود کردیم؛ از حمایت دادگستری و دادستان‌ها در مرکزاستان و شهرستان‌ها تشکر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان دورود مساحت زیادی از منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه را داریم که به دریاچه گهر نگین اشترانکوه معروفیت جهانی دارد، افزود: خوش‌بختانه در ارتباط با بحث جلوگیری از تصرف اراضی ملی نه‌تنها در شهرستان دورود بلکه در سطح استان لرستان به‌طور کامل و قاطع با هماهنگی منابع طبیعی حتی یک سانتی‌متر تصرفات در حوزه منابع ملی در دست متصرف نداریم.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: موضوع ساماندهی دریاچه گهر در حوزه‌های فرهنگی، حوزه حفاظت و زیرساخت‌ها را در دستور کار قرار داریم، امیدواریم با اعتباری که تخصیص داده شده بخشی از این موضوع را حل کنیم.

فتحی بیرانوند گفت: از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در بحث جلوگیری از تخلفات فرهنگی در منطقه گهر شهرستان دورود با هماهنگی محیط‌زیست چندسالی‌ست که همکاری دارند تقدیر می‌کنیم، نیروی انتظامی نیز در بحث امنیت با ما همکاری دارد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه سیلابیکه در لرستان اتفاق افتاده به‌واسطه نامهربانی‌هایی بوده که در گذشته به منابع ملی شده، خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط توپوگرافی خاص، شیب تند این استان و هم‌چنین تخریب‌هایی که متأسفانه در گذشته در حوزه جنگل و مرتع اتفاق افتاده این بارندگی باعث شد به‌جای اینکه از این فرصت استفاده شود بخشی از آن تبدیل به تخریب شود و متأسفانه هزاران میلیارد تومان خسارت مالی و به هرحال بخشی خسارت جانی در استان لرستان اتفاق افتاد که این باعث شد تجدیدنظر کلی در بحث اصلاح قوانین و اجرای آن داشته باشیم.

فتحی بیرانوند به بحث تخریب و تجاوز حرائم رودخانه‌ها، تخریب منابع‌طبیعی که باعث ایجاد سیلاب و روان‌آب‌ها در سطح استان لرستان شده، اشاره و اظهار داشت: با ورود ریاست قوه قضاییه امیدواریم با نظارت‌های بیش‌تری دستگاه‌های اجرایی که متولی این کار هستند انجام شود، ما هم خودمان، چون یک دستگاه نظارتی هستیم عنوان می‌کنیم در راستای وظایفی که دارند بیش‌تر دقت کنند.

وی با بیان اینکه امیدواریم در آینده شاهد تخریب در حوزه بارندگی نباشیم، بلکه از این بارندگی‌ها به نفع استان لرستان استفاده شود، افزود: بحث سیستم فاضلاب، سلامت مردم و زیست‌بوم خط قرمز ماست.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان عنوان کرد: بخشی از فاضلاب شهرستان دورود باعث آلودگی شده و شهروندان و سلامتی آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد، ان‌شاءالله تسطیح شود؛ ۲ سال گذشته همکاران در دستگاه قضایی اعلام جرمی علیه یکی از مسئولان اصلی وزارت نیرو داشتند که باعث شد بخشی از اعتبارات را اعلام کنند و این بحث‌ها را داریم پیگیری می‌کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود به بحث واژگونی واگن سود سوزآور به رودخانه سزار دورود اشاره و بیان کرد: این واژگونی منجر به تلفات شدید آبزیان شد که با همکاری دستگاه قضایی اعلام جرم علیه مسئولین سازمان راه‌آهن کردیم که باعث شد در بحث خطوط ریلی تسطیح کنند.

فتحی بیرانوند با تأکید بر اینکه بر اثر این اتفاق آبزیان از بین رفتند، گفت: خطوط ریلی که ۱۰ سال فرسوده بودند و باعث می‌شد مرتب واژگونی قطار‌ها را داشته باشیم خوش‌بختانه بخش عمده آن از منابعی که بود، اصلاح شد.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان با بیان اینکه سال رونق تولید است و مقام معظم رهبری در این خصوص تأکید خاصی کردند، خاطرنشان کرد: باید با واحد‌های صنعتی که مثل کارخانه سیمان آلایندگی دارند برخورد شود، اما جزو سیاست‌های ما نبوده و معمولاً همکاری با واحد‌های صنعتی داریم، اما باید این همراهی دوطرفه باشد.

فتحی بیرانوند اظهار داشت: سلامتی جوامع انسانی خط قرمز است تا حدی کمک می‌کنیم. همه دستگاه‌های اجرایی کمک کنند که مباحث را ساماندهی کنیم و بحث فاز ۴ کارخانه سیمان دورود نیز تسطیح شود.

وی افزود: کارخانه سیمان شهرستان دورود که سلامتی مردم را مورد تهدید قرار می‌دهد ان‌شاءالله بتوانیم مدیریت کنیم؛ طرح پسماند هم متأسفانه در شهرداری‌ها زیاد توجه و دقتی ندارند، براساس قانون بند ۵ همه شهرداری‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر موظف هستند در بحث تفکیک زباله، انتقال فنی و هم‌چنین دفن آن‌ها به‌صورت بهداشتی در دستور کار خود قرار دهند، بازرسی استان لرستان در این خصوص حمایت کند.

انتهای پیام/ب

‌دریاچه گهر دورود ساماندهی می‌شود

برچسب ها: محیط زیست ، ساماندهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار