با حذف یارانه ۳ دهک ثروتمند جامعه در ۸ سال گذشته چه کار‌هایی می‌شد کرد؟

اگر دولت ۱۰۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۳۸ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک بالا را در اختیار داشت می‌توانست اقدامات زیادی برای توسعه اقتصادی کشور انجام دهد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سه دهک پردرآمد جامعه حدود ۲۴ میلیون نفر هستند که با یک حساب ساده می‌توان گفت این سه دهک در هشت سال گذشته حدود ۱۰۵ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی دریافت کرده‌اند، اگر یارانه این ۲۴ میلیون نفر در سال جاری حذف شود، هر ماه حدود هزار میلیارد تومان به نفع دولت می‌شود که با این پول می‌توان ده‌ها کار مهم کرد.

با وجود این اگر بخواهیم به طور دقیق و بر مبنای تغییر ارزش پول، میزان یارانه‌ای که سه دهک پولدار در هشت سال گذشته دریافت کرده‌اند را به نرخ روز محاسبه کنیم به عدد ۲۳۸ هزار میلیارد تومان می‌رسیم. یارانه ۱۳/۱۰۴/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومانی که سه دهک پردرآمد در سال ۱۳۹۰ دریافت کردند، معادل ۵۳/۶۰۹/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان (بیش از ۵۳ هزار میلیارد تومان) در سال جاری است.

با حذف یارانه ۳ دهک ثروتمند جامعه در ۸ سال گذشته چه کار‌هایی می‌شد کرد؟

اگر دولت ۱۰۵ هزار میلیارد تومان یا ۲۳۸ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از حذف یارانه سه دهک بالا را در اختیار داشت می‌توانست اقدامات زیادی برای توسعه اقتصادی کشور انجام دهد که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

پرداخت حقوق ۲ سال و ۶ ماه بازنشستگان
در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان حقوق پرداخت می‌کند، به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی مشخص می‌شود با صد هزار میلیارد تومان می‌توان حقوق دو سال و شش ماه از بازنشستگان را پرداخت کرد، این در حالی است که می‌توان با ۲۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه پرداخت حقوق بازنشستگان به مدت شش سال را فراهم کرد.

اسقاط همه خودرو‌های فرسوده
انجمن صنفی مراکز اسقاط خودروی کشور میانگین هزینه هر گواهی اسقاط را طبق تورم سال جاری شش تا هفت میلیون تومان اعلام کرده است که با این حساب می‌شد به ازای ۱۰۵ هزار میلیارد تومان تمامی خودرو‌های فرسوده کشور را اسقاط کرد. در حال حاضر، درمجموع هشت کلانشهر دو میلیون و ۱۰۸ هزار دستگاه خودروی سبک (شامل سواری، وانت و تاکسی) و ۱۲۱ هزار دستگاه خودروی سنگین (شامل اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت و کشنده) فرسوده وجود دارد.

افزایش خطوط ریلی در کشور
برای احداث هر کیلومتر خط ریلی به حدود ۱۲۰ تن ریل نیاز است و در حال حاضر، هزینه واردات هر تن ریل تقریبا هزار دلار برآورد می‌شود، بنابراین اگر نرخ دلار در بازار را ۱۲ هزار تومان در نظر بگیریم برای احداث هر کیلومتر خط ریلی بالغ بر ۵/۱ میلیارد تومان سرمایه نیاز است.
با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان می‌توان نزدیک به ۷۰ هزار کیلومتر خط ریلی به خطوط ریلی کشور اضافه کرد، این در حالی است که می‌توان با ۲۳۸ هزار میلیارد تومان نزدیک به ۱۶۶ هزار کیلومتر خط ریلی به خطوط ریلی کشور اضافه کرد.

ساخت ۷۰۰ ورزشگاه مشابه فولاد آره‌نا
ورزشگاه فولاد آره‌نا تیم فوتبال فولاد خوزستان یکی از بهترین ورزشگاه‌های آسیاست که در نظرسنجی سال ۲۰۱۸ به عنوان ششمین ورزشگاه زیبای جهان لقب گرفت. ساخت این ورزشگاه هزینه‌ای ۱۵۰ میلیارد تومانی در بر داشته است. با این حال با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان می‌توان ۷۰۰ ورزشگاه مثل فولاد آره نا ساخت.

اعطای کمک‌هزینه ۲۰ میلیونی به ۵ میلیون جوان
طبق اعلام دفتر آمار و اطلاعات جمعیت سازمان ثبت‌احوال حدود ۲۵ درصد از جمعیت کشور (۲۰ میلیون نفر) را جوانان با بازه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال تشکیل می‌دهند که می‌شد با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از حذف یارانه پولدار‌ها به بیش از پنج میلیون نفر از زوج‌های جوان در هشت سال گذشته، ۲۰ میلیون تومان کمک‌هزینه ازدواج به طور بلاعوض پرداخت کرد.

افزایش خط مترو در تهران
طبق اعلام شرکت متروی تهران و حومه تا سال گذشته برای ساخت هر کیلومتر مترو ۲۳۰ تا ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه صرف می‌شد؛ اما در حال حاضر برای ساخت هر کیلومتر بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان باید هزینه شود. به این ترتیب با یک حساب سرانگشتی متوجه می‌شویم با منابع حاصل از حذف یارانه پولدار‌ها فقط در شهر تهران در هشت سال گذشته می‌شد خطوط متروی تهران را به حد بی‌سابقه‌ای افزایش داد.

اضافه شدن تخت بیمارستانی
طبق اعلام معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی ایران هزینه اضافه کردن هر تخت بیمارستانی ۸۰۰ میلیون تومان است؛ بنابراین با اختصاص ۱۰۵ هزار میلیارد تومان می‌شد ۱۳۱ هزار تخت بیمارستانی به سرانه بیمارستان‌های کشور اضافه کرد تا ایران برای سال‌ها از لحاظ توسعه بیمارستانی خودکفا شود!

اعطای وام برای کسب‌وکار
راه‌اندازی کسب‌وکار‌های خرد یکی از کم‌هزینه‌ترین راهکار‌ها برای اشتغال‌زایی در اقتصاد ایران محسوب می‌شود، اما همه افراد جویای کار توان مالی برای تأمین سرمایه اولیه این مشاغل را ندارند. اگر در هشت سال گذشته یارانه سه دهک پولدار حذف‌شده و منابع آن در جهت راه‌اندازی کسب‌وکار‌های خرد اختصاص یافته بود، می‌شد با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به بیش از دو میلیون افراد جویای شغل، نفری ۵۰ میلیون تومان کمک‌هزینه راه‌اندازی کسب‌وکار پرداخت کرد. لازم به ذکر است تعداد بیکاران کشور هم‌اکنون حدود سه میلیون نفر است.

ساخت ۱۳ هزار کیلومتر آزادراه در کشور
ساخت هر کیلومتر آزادراه در کشور به‌طور متوسط حدود هشت میلیارد تومان هزینه در بر دارد، بنابراین با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان می‌توان ۱۳‌هزار کیلومتر آزادراه در کشور ساخت.

ساخت ۲۶ هزار واگن برای توسعه خطوط ریلی
برای ساخت هر واگن قطار در کشور چیزی حدود چهار میلیارد تومان سرمایه نیاز است، بنابراین با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان می‌توان ۲۶‌هزار واگن برای توسعه خطوط ریلی کشور ساخت.

ساخت ۴ میلیون واحد مسکن مهر
۱۰۵ هزار میلیارد تومان دو برابر کل وام‌هایی است که به مسکن مهر اعطا شده است. به عبارتی با یارانه پولدار‌ها در هشت سال گذشته می‌شد چهار میلیون واحد مسکن مهر دیگر احداث و مشکل مسکن را در کشور ریشه کن کرد، این در حالی است که با ۲۳۸ هزار میلیارد تومان می‌توان ۹ میلیون واحد مسکن مهر در کشور ساخت.

افزایش یارانه کم‌درآمد‌ها

اگر یارانه ۳ دهک افراد پولدار حذف شده و پول آن به ۳ دهک کم‌درآمد داده می‌شد، به راحتی یارانه نقدی افراد کم‌درآمد به دو برابر افزایش می‌یافت.

برق‌رسانی به مناطق روستایی
هزینه هر کیلومتر برق‌رسانی به مناطق روستایی بالغ بر ۴۰ میلیون تومان است، بنابراین با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان می‌توان دو میلیون و ۶۲۵ هزار کیلومتر برق‌رسانی به مناطق روستایی را پوشش داد.

ساخت ۱۰۵ هزار مدرسه روستایی در کشور
اگر فرض کنیم برای ساخت هر مدرسه روستایی یک میلیارد تومان هزینه لازم باشد، با ۱۰۵ هزار میلیارد تومان می‌توان ۱۰۵ هزار مدرسه روستایی در مناطق محروم ساخت!

منبع: خراسان

انتهای پیام/

کار‌هایی که می‌شد با حذف یارانه ۳ دهک پولدار انجام داد

برچسب ها: یارانه ، هیئت دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
با اختلاس ها چه کار ها میشد کرد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۳۶ ۰۲ مرداد ۱۳۹۸
بااین حساب که پول یارانه دارد
بایارانه پنهان بنزین
باارز۴۲۰۰
باپول نفت
باوامهای ۱۰۰۰میلیادی که برگرداننده نمی شه
و..‌.
آخرین اخبار