باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

آتشی که میراث فرهنگی و تاریخی را می‌بلعد

مسئول بافت تاریخی بازار‌های اصفهان گفت: تیم نظارتی هفت نفره، متشکل از نمایندگان ارگان‌های مختلف، مشکلات و سطح ایمنی بازار‌های تاریخی اصفهان را رصد می‌کند.

 به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، ساختمان پلاسکو فرو ریخت، بازار تاریخی تبریز در آتش سوخت... خبر‌های ناگواری که هر کدام داغی بر دلمان گذاشت و حسرتی فراموش نشدنی برایمان به همراه داشت، اما در کنار غم و اندوه این اخبار تلخ، یادگرفتیم قدری به خودمان بیاییم، قدری زودتر دست بجنبانیم، زودتر از آنکه آتش، جان و مال و میراث تاریخی شهرمان را نابود کند!

جبران برخی خسارت‌های حاصل از رویداد‌های تلخ امکانپذیر نیست، شاید بخشی از مال از دست رفته را بتوان با دردسر و سختی بسیار جبران کرد، اما خلا از دست دادن جان عزیزانمان با هیچ چیز قابل جایگزینی نیست، میراث هزارساله‌ای که در آتش بی توجهی خاکستر می‌شود را نمی‌توان با ساخت و ساز‌های به ظاهر مدرن و پوشالی امروز جایگزین کرد.

اصفهان، شهری که نام بازار‌های تاریخی اش همواره در کنار سایر آثار تاریخی می‌درخشد، از بازار قیصریه و عطار‌ها گرفته تا بازار زرگرها، کفاش ها، مسگر‌ها، بازار‌هایی که هرکدام ناگفته‌هایی از میراث چندصد ساله فرهنگ و تاریخ و مردم شناسیِ این دیار دارند و گشت گذار در میان بافت تاریخی و معماری شگفت انگیزشان، روح هر بیننده‌ای را نوازش می‌کند.
 
هماهنگی ارگان‌ها برای ارتقا سطح ایمنی بازار‌های تاریخی/ لزوم همکاری کسبه برای پیشگیری از حوادث

اینک موضوع مهم این جاست که چقدر برای حفظ و حراست این میراث گرانبها تلاش کرده ایم، وظیفه سازمان‌های مختلف برای جلوگیری از ورود آسیب به این بخش از بافت تارخی شهر چیست؟



تجهیزات آتش نشانی در دل بازار‌های نقش جهان

 
کاوه آهنگران، سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان درگفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: برخی گمان می‌کنند که ما بعد از اتفاق تلخ آتش سوزی بازار تبریز به فکر ایجاد ایستگاه‌های اطفا حریق و فراهم کردن امکانات مختلف برای بازار‌های تاریخی شهر افتادیم، درحالی که اینگونه نیست و موضوع تامین امنیت جانی و مالی و حراست از بازار‌های تاریخی شهر موضوعی است که سال هاست روی آن برنامه ریزی کرده ایم.

او ادامه داد: هم اکنون برای بازار‌های تاریخی میدان نقش جهان دو ایستگاه پیشرفته آتش نشانی داریم که ایستگاه شماره دو در جوار بازار و ایستگاه شماره ۱۷ در دل بازار میدان امام قرار دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان ادامه داد: در این ایستگاه‌ها انواع موتور سیکت‌ها و ماشین‌های سبک که مناسب عبور از بافت تاریخی و صعب العبور بازار است تدارک دیده شده که در صورت نیاز بتوانیم با سرعت بالا و در کمترین زمان ممکن، عملیات امداد ونجات را انجام دهیم.

آهنگران بیان کرد: انواع شیر‌های هیدرانت آتش نشانی، کپسول‌های اطفا حریق و بیش از ۱۳۰ جعبه پیشرفته فایرباکس در نقاط مختلف بازار جایگذاری شد که در صورت نیاز به راحتی قابل استفاده خواهند بود و کارایی آن‌ها به طور مرتب بررسی می‌شود.

هماهنگی ارگان‌ها برای ارتقا سطح ایمنی بازار‌های تاریخی/ لزوم همکاری کسبه برای پیشگیری از حوادث



همکاری کسبه، گامی مهم در پیشگیری از حوادث

 
سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان گفت: بافت تاریخی بازار، باریک بودن گذرها، قدیمی بودن ساختمان‌ها و برخی تجهیزات مورد استفاده در مغازه‌ها از دلایلی است که در صورت بروز حادثه، امکان عملیات امداد و نجات را مشکل می‌کند که این امر وجود همکاری کسبه با سازمان‌های مختلف برای کاهش آسیب‌ها را بیش از پیش نمایان می کند.

آهنگران برخی از مهم‌ترین دلایل آسیب زا در بافت تاریخی بازار را اینطور برشمرد، متاسفانه برخی کسبه پیشخوان‌های مغازه خود را روی جعبه‌های فایرباکس آتش نشانی دایر می‌کنند و روی شیر‌های هیدرانت اطفا حریق، تابلو نصب می‌کنند، زیر زمین‌ها و خانه‌های خالی از سکنه در دل بازار که به انبار تبدیل شده و از امکانات اطفا حریق برخوردار نیست، بسیاری از کسبه اقدام به بستن موتور سیکلت‌ها در ورودی‌های بازار کرده و ماشین خود را در مسیر‌هایی پارک می‌کنند که با ایجاد سد معبر، امکان ورد ماشین‌های اطفا حریق آتش نشانی را غیر ممکن می‌سازند.

او با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای پیشگیری و کاهش حوادث باید انجام شود فرهنگ سازی است ادامه داد: جدا از بحث وارد شدن خسارت مالی، در خطر بودن جان مردم موضوعی است که باید برای حفظ آن، سازمان‌های مختلف و کسبه بازار دست به دست یکدیگر بدهند و با همکاری برای ایجاد محیط امن تلاش کنیم.

سخنگوی سازمان آتش نشانی اصفهان بیان کرد: کلاس‌های آموزشی متعدد برای کسبه برگزار شده و به همین منظور مکاتبه با شهرداران مناطق و جلسه مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان در جلسه با مسئولان دادگستری، صورت گرفته است، اما هنوز ایمنی بازار در حد خیلی خوب نیست و همکاری کسبه به طور کامل انجام نشده است.
 
هماهنگی ارگان‌ها برای ارتقا سطح ایمنی بازار‌های تاریخی/ لزوم همکاری کسبه برای پیشگیری از حوادث



تشکیل تیم نظارتیِ هفت ارگان مختلف برای بررسی مشکلات ایمنی بازار

 
مجید کاظمی، مسئول بافت تاریخی بازار‌های اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی برای جلوگیری از بروز حوادث مختلف در بافت تاریخی بازار‌های میدان تاریخی نقش جهان انجام شده و برای هرچه بهتر پیش رفتن این موضوع باید ارگان‌های مختلف با یکدیگر همکاری کنند.

او افزود: برای بررسی مشکلات بازار، تیمی متشکل از نماینده‌های انجمن اسلامی بازار، آتش نشانی، اتاق اصناف، اداره برق، یگان حفاظت میراث فرهنگی و شهرداری منطقه، به صورت حضوری به بازار رفته تا از نزدیک مشکلات مختلف را رصد کنند و هر سازمان بنا به حیطه کاری خود برای رفع مشکلات اقدام نماید.

کاظمی ادامه داد: در این بازرسیِ میدانی، نکات و موانعی که برای اطفا حریق مشکل ایجاد می‌کند، مواردی که تخلف محسوب می‌شود و مواردی که باعث بروز حادثه می‌شود را بررسی کردیم که از عمده‌ترین مشکلات فعلی بازار می‌توان به سد معبر، کابل‌ها و سیم کشی‌های برق غیر مجاز اشاره کرد.
 
هماهنگی ارگان‌ها برای ارتقا سطح ایمنی بازار‌های تاریخی/ لزوم همکاری کسبه برای پیشگیری از حوادث



آتشی که میراثِ فرهنگی و تاریخی را می‌بلعد

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: میراث فرهنگی درزمینه ارتقا ایمنی گام‌هایی برداشته و بجز این سازمان، ارگان‌های دیگری هم باید وظایفشان را انجام دهند تا ایمنی بازار به سطح مطلوب تری ارتقا پیدا کند و باید ساماندهی جدی و آموزش و ایمن سازی انجام شود.

او با اشاره به اینکه در صورت بروز حادثه، ابعاد فرهنگی بیش از ابعاد مالی گریبانگیر خواهد بود افزود: اگر قصد داشته باشیم که به سطح ایمنی در بازار‌ها برسیم باید بازنگری کلی در تاسیسات برق و الکترونیک در این زمینه داشته باشیم. آموزش‌ها گسترده باشد تا کسبه و مالکین آشنایی کامل در این مورد پیدا کنند، یک بخش آگاهی رسانی و فرهنگ‌سازی و بخش دیگر همکاری آن‌ها است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان بیان کرد: کپسول‌های آتش نشانی باید مرتب شارژ و کنترل شوند، سیم کشی‌های غیر اصولی باید اصلاح شوند، آموزش کسبه و فرهنگ سازی موضوعیست که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد چراکه ایمنی و حفاظت یک بحث عمومی است و همه باید در این زمینه مشارکت کنند، میراث فرهنگی نیز باید کنترل و نظارت‌هایش را افزایش دهد.

گزارش از سولماز محمدی
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.