موسیقی در هفته‌ای که گذشت؛

صدای سینما در تالار وحدت / «نگار» سالار عقیلی به بازار می آید

مهمترین اتفاقات موسیقی از ۲۹ تیر تا ۴ مرداد را با یک کلیک مشاهده کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش به مهمترین اخبار هفته اخیر در حوزه موسیقی کشور اشاره می‌کنیم.

نشست خبری جشنواره موسیقی جوان برگزار شد

نشست خبری سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان در دفتر موسیقی برگزار شد. ثابت نیا مدیر انجمن موسیقی جوان با بیان اینکه در این دوره ما آیتم به آیتم جلو رفتیم و برای بخش‌های مختلف تعیین هزینه کردیم، گفت: ما هدفمان معرفی استعداد درخشان است، اما طبیعتا باید به آینده برگزیدگان و استعداد‌ها توجه شود. بعد از محرم و صفر و در آبان‌ها آزمونی برای نوازندگی نی برگزار می‌شود و برای برگزیدگان موسیقی مقامی در شهرستان‌ها ابلاغیه‌ای به شعب برای اختصاص بودجه خواهیم داشت البته این موضوع نیاز به تامین بودجه است.

در ادامه هومان اسعدی دبیر این دوره از جشنواره بیان کرد: ما با افزایش شرکت کنندگان شاهد افزایش هزینه‌ها هم هستیم و باید وزارت ارشاد در زمینه تامین بودجه به ما کمک کند.

صدای سینما در تالار وحدت / آخرین اخبار از جشنواره موسیقی فجر

حسین علیزاده عضو هیئت داوران در بخش موسیقی دستگاهی گفت: شما دوستان ما هستید که به سبب شما اصحاب رسانه اتفاقات خوب موسیقی را مشاهده می‌کنیم.

صدای سینما در تالار وحدت / آخرین اخبار از جشنواره موسیقی فجر

وی افزود: ما ثمرات این کار شما را با حضور شرکت کنندگان مختلف از سراسر ایران دریافت می‌کنیم. وقتی یک نوجوان به بهترین شکل یک ساز را می‌نوازد، از خودمان سوال می‌کنیم، وی چه زمانی این موضوعات را یاد گرفته است. هومان اسعدی کسی است که واقعا عاشقانه کار می‌کند، و جشنواره و موسیقی به وی مدیون است.

صدای سینما در تالار وحدت / آخرین اخبار از جشنواره موسیقی فجر

علیزاده بیان کرد: انجمن موسیقی جوان با وجود تغییر مدیریت‌ها همچنان سیاست‌های درست را ادامه می‌دهد و اکثر مدیران که شاید وابسته به ارگان دولتی هستند، سعی می‌کنند بهتر از مدیر قبلی کار را پیش ببرند. گاهی اوقات یادمان می‌رود کجا زندگی می‌کنیم و سعی در تقلید از دیگر کشور‌ها داریم. علیزاده بیان کرد: باید همیشه مطالبه از جشنواره حول آینده برگزیدگان جشنواره باشد؛ جشنواره باید یک سازمان شود که فرزندانی را برای آینده تربیت کند و از سیزده سالگی به شکل هدفمند استعداد یابی کند و باید مالیات‌ها صرف فرهنگ شود. باید بودجه عظیم به این فستیوال اختصاص یابد و آنقدر با کمبود بودجه دست و پنجه نرم نکنیم البته من از بسیاری از خانواده‌ها تشکر می‌کنم که فرزندانشان را با وجود کمبود‌های مالی در آکادمیک‌های خوب گذاشتند و استعداد‌هایشان شکوفا شده است. ما استعداد‌های مختلفی داریم که در زمینه موسیقی استعداد ندارند و باید فضا‌های نخبه گرایی را از جامعه حذف و به استعدادیابی بپردازیم.

پیام معاون هنری وزیر ارشاد به جشنواره جوان

در پیام سیدمحمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان چنین آمده است:

هو الجمیل

فرزندان عزیز ایران؛ هنرمندان نامدار فردا

موسیقی، مواجهۀ با خویش و گفتگوی با دیگران است. رنج کریمانه‌ای که به گنج دانایی ره می‌سپارد و خلوت خیال‌انگیزی که جان و جهانِ جامعه را به خونِ آوا‌ها و آوازها، جویا و گویا می‌دارد. موسیقی، حماسۀ «شنیدن» و حادثۀ «شنیده‌شدن» است. ملاقات دیگرگونه‌ای که بی‌رخصت زبان، خالق هم‌زبانی‌هاست. روزگار ما، بیش از هر روزگاری، به خلق این گفتگو و ترویج آن محتاج است که به مَرهم موسیقی می‌توان روح مجروحِ انسان را علاج بخشید و خدشۀ خشم را از خاطرۀ جهان زدود.

صدای سینما در تالار وحدت / آخرین اخبار از جشنواره موسیقی فجر

نهال نازک جشنوارۀ ملّی موسیقی جوان به پویایی فرزندان ایران‌زمین که کلاه سروَری هنر بر سر و هُمای همت بر شانه دارند، درخت بالنده‌ای شده است که امید ثمر‌ها و سَمر‌ها به دنبال خواهد داشت. خرسندم که به فروتنی می‌توانم آفرین‌گوی هنرمندان این دوره از جشنواره باشم و آرزومندم آموزه‌های استادانِ نیک‌منشِ این روزگار، به‌شایستگی در سرزمین هنر به بار نشیند.

برادر شما/ سیدمجتبی حسینی

پیام مدیرکل موسیقی ارشاد به جشنواره موسیقی جوان

محمد اله یاری فومنی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پیامی را منتشر کرد.

در متن پیام محمد اله یاری فومنی آمده است:

«باسمه تعالی

جشنواره ملی موسیقی جوان با هدف شناسایی استعداد‌های درخشان از نسل نو و معرفی ایشان به عرصه موسیقی کشور در سه حوزه موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران برگزار می‌شود. جای بسی خرسندی است که می‌بینیم جوانان هنرمندنسل جدیدانقلاب، با آمادگی و انگیزه‌ای ستودنی دارای این ظرفیت هستند که بار مسئولیت معرفی فرهنگ و هنر ایران‌زمین را پذیرفته و طرحی نو در هنر این مرز و بوم دراندازند.

صدای سینما در تالار وحدت / آخرین اخبار از جشنواره موسیقی فجر

از دیگر اهداف و قابلیت‌های این جشنواره احیای دیپلماسی موسیقی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از دیپلماسی فرهنگی کشور است که بر پایه موسیقی نواحی و دستگاهی ایران که منبعث از فرهنگی غنی و برخوردار از قدمتی طولانی است می‌تواند با وسعت‌بخشی به نقش هنر ایرانی هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه فرهنگی بین‌المللی و با تکیه بر توان جوانان ایران‌زمین آوردگاه مهمی در رقابت با سایر کشور‌های مدعی فرهنگ و هنر در جهان باشد. موسیقی زبان مشترک ملت‌هاست و مخابره پیام صلح از سوی نوجوانان و جوانان ایران در قالب جشنواره ملی موسیقی جوان، هم راهگشای شکل‌گیری یک گفتمان جامع وچندوجهی در حوزه فرهنگی و هم ضامن معرفی سفیران هنری از نسل جدید کشور به سایر ملل جهان است.

امید است سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با کارکردی چندبعدی هم از منظر شناسایی استعداد‌های نسل جوان و هم معرفی این قشر به پیشکسوتان عرصه موسیقی و زمینه‌سازی ارتباط میان‌نسلی، همچنین تسهیل کسب‌وکار، خلق فرصت‌های شغلی و ارتقاء اقتصاد موسیقی و صادرات موسیقی ایرانی با بهره‌مندی از جوانان ایرانی گامی مؤثر و ماندگار باشد.

دفترموسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان کنشگر دولتی با نقش و دیدگاه حمایتی خود در جشنواره ملی موسیقی جوان در تحقق اهداف فوق‌الذکر می‌کوشد و با تمرکز بر رهنمود‌های رهبر معظم انقلاب درخصوص اجرایی‌شدن گام دوم انقلاب از طریق دخالت و حضور جوانان در عرصه‌های تصمیم‌سازی و اجرا، در عملیاتی‌شدن این نقشه راه، به دور از شعارزدگی اهتمام ویژه‌ای دارد.

فرصت را مغتنم شمرده و مراتب تقدیر و تحسین خویش را تقدیم دبیر ارجمند و فرهیخته، داوران گرانمایه و نامدار این رویداد شریف و دست‌اندرکاران اجرایی این جشنواره می‌دارم.

محمد اله‌یاری فومنی»

آلبوم «نگار» با صدای سالار عقیلی منتشر می‌شود

آلبوم «نگار» با صدای سالار عقیلی و موسیقی «شایان کریمی» جدیدترین مجموعه برای مخاطبان موسیقی است که تهیه و تولید شده است و نخستین تک قطعه از این آلبوم به نام «نگار» برای انتشار در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته که در ادامه می‌توانید آن را دانلود کنید.

آلبوم «نگار» در ۸ قطعه تولید شده که تمامی اشعار از سروده‌های «سعید رمضانی» است. سالار عقیلی در این اثر فضا‌هایی جدید را تجربه کرده و موسیقی و تنظیم‌های این آلبوم در فضای موسیقی ایرانی نیست بلکه یک موسیقی ارکسترالِ مدرن در آن جاری است.

صدای سینما در تالار وحدت / آخرین اخبار از جشنواره موسیقی فجر

عقیلی برای اولین بار در این آلبوم قطعه‌ای به نام «برگ ریزان» را با گیتار الکتریک اجرا کرده است که تجربه‌ای جدید و متفاوت برای این خواننده سرشناس خواهد بود و باید منتظر ماند و دید که دوستداران این خواننده و جامعه موسیقی چه واکنشی به این سبک جدید فعالیت عقیلی خواهند داشت.

موسیقی این آلبوم را «شایان کریمی» ساخته و تنظیم کرده است که به گفته سالار عقیلی از متفاوت‌ترین آثار او در دوران هنری اش محسوب می‌شود. فرید سعادتمند نیز با آهنگسازی یک قطعه در این آلبوم حضور دارد. آلبوم «نگار» طی مراسمی در تاریخ ۷ مرداد ماه در تهران رونمایی و در اختیار دوستداران موسیقی قرار خواهد گرفت.

این آلبوم به همت انتشارات «شمع و مه» و انتشارات «آماج هنر» تهیه و تولید شده و جزئیات بیشتر این آلبوم به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

نشست تخصصی برای بررسی وضعیت موسیقی کشور

به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حجت الاسلام فلاحتی پژوهشگر حوزه و موسیقی دین و وحید یامین پور پژوهشگر و مدرس دانشگاه در نشست تخصصی مسئولان واحد موسیقی مراکز استانی حوزه هنری از باید‌ها و نباید‌های موسیقی در جریان انقلاب اسلامی ایران سخن گفتند.

وحید یامین‌پور در نشست تخصصی سالانه مسئولان واحد موسیقی مراکز استانی حوزه هنری در مورد زاویه دید از گام دوم انقلاب با اشاره به آرمان‌های امام خمینی (ره) گفت: آرمان‌های امام خمینی، نفی هر دو ادعای شرقی و غربی به معنای استقلال و تحقق دستیابی به دنیای اسلامی واقعی است. خیلی‌ها معتقد بودند امام شاعرانه ادعای «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» دارد و حالا که در حال شکل‌گیری است آن را در قالب سازمان یافته اسلامی ارائه می‌کند. نه شرقی نه غربی در دهه ۷۰ میلادی واقعا به شعر و رویا شبیه بود، اما امام به آن ایمان داشت و مردم نیز در یک کلیت موافق و میان ذهنیتی، امام را شعبه‌ای از نبوت می‌دانستند که مبعوث شده تا آینده‌ای متفاوت را رقم بزند. انقلاب اسلامی سال ۵۷ تازه آغاز انقلاب بوده و پیروزی آن همچنان در حال تحقق است. انقلاب اسلامی ایران هر روز به پیروزی بیشتر نزدیک می‌شود. به این ترتیب پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حال تکمیل است.

صدای سینما در تالار وحدت / آخرین اخبار از جشنواره موسیقی فجر

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فلاحتی، پژوهشگر حوزه موسیقی و دین، نیز در این نشست به برخی مسائل مربوط به موسیقی اشاره کرد و گفت: واقعیت تلخی که ما با آن در مواجهه با موسیقی روبه‌رو هستیم، نگاه خوشگذرانی عموم جامعه به موسیقی است. در حالی که موسیقی ایده ال این نیست. به عنوان مثال در میان عرفا فیثاغورس موسیقی را وام گرفته از عالم معنا می‌داند. همچنین فارابی دیدگاه ملکوتی به موسیقی داشته است. در حالی که عموم مردم برای اوقات فراغت و خوشگذرانی به موسیقی گوش می‌دهند. به این ترتیب مسیر موسیقی از درست به غلط حرکت می‌کند. وی با اشاره به تعریف و دیدگاه عموم مردمی از شادی و کارکرد موسیقی گفت: با موسیقی می‌شود جامعه‌ای را تغذیه فکری کرد. اما مشکل این است که ملاک درستی از شادی نداریم. تعریف ما از شادی چیست؟

ارکستر فلارمونیک تهران در برج میلاد آغاز به کار می‌کند

به نقل از روابط عمومی برج میلاد، مجتبی توسل مدیر عامل برج میلاد تهران در توضیح راه اندازی ارکستر فیلارمونیک شهر تهران بیان کرد: راه اندازی نخستین ارکستر فیلارمونیک شهر تهران با نماد و پشتیبانی برج میلاد به دستور و تاکید آقای حناچی شهردار تهران بود که با توجه به ظرفیت‌های موسیقی فاخر ایرانی، برج میلاد تاسیس این ارکستر را در اولویت‌های کاری خود در سال ۹۸ گذاشت. در این راه جلسات مختلفی هم برای این موضوع با همفکری و همیاری چند ماهه گروهی از هنرمندان عرصه موسیقی، برگزار شد.

وی ادامه داد: اولین ارکستر فیلارمونیک شهر تهران با محوریت برج میلاد به عنوان نماد و یادمان ملی ایرانیان، ۱۲ مرداد ماه با حضور چهره‌های فاخر و برجسته عرصه موسیقی کشور در مرکز همایش‌های برج میلاد روی صحنه می‌رود. به هر ترتیب برج میلاد ششمین برج مخابراتی دنیاست که هم اکنون به یکی از مراکز مهم گردشگری پایتخت و همچنین برگزاری مهمترین رویداد‌های فرهنگی و هنری تهران تبدیل شده است، ما با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که برج میلاد همان گونه که در بحث سازه‌ای و مهندسی به یکی از دستاورد‌های نوین کشور تبدیل شده است، باید در عرصه فرهنگی نیز، تولید کننده آثار فاخر هنری باشد.

توسل تصریح کرد: با بررسی گروه‌های هنری و دریافت نظرات مختلف هنرمندان، به این نتیجه رسیدیم که ارکستر فیلارمونیک شهر تهران را با محوریت برج میلاد راه اندازی کنیم که مهم‌ترین اولویت آن، ترویج موسیقی علمی و فاخر با اجرای آثار آهنگسازان بزرگ ایرانی و همچنین آهنگسازان جوان، دعوت از تکنوازان و خوانندگان مناطق مختلف کشور با توجه به موسیقی ملی ایران و احتراز از اجرای آثار موسیقی کلاسیکی است که تاکنون بار‌ها در کشور اجرا شده اند. ساختار این ارکستر مبتنی بر دانش مدیریتی به روز ارکستر‌های فیلارمونیک معتبر، از ۲ بخش اداری و هنری تشکیل شده است. بخش اداری از یک شورای عالی و یک هیات امنا متشکل از چهره‌های فرهنگی و هنری بوده و در بخش هنری، ارکستر زیر نظر مدیر هنری و رهبر ارکستر اداره خواهد شد.

اولین برنامه ارکستر فیلارمونیک شهر تهران، شنبه ۱۲ مرداد ماه با حضور لوریس چکنواریان، فواد حجازی و آرش امینی با اجرای آثار مفاخر شهر تهران، چون فرهاد فخرالدینی، حسین دهلوی و آثاری اجرا نشده از موسیقی کلاسیک ایرانی در مرکز همایش‌های برج میلاد به صحنه خواهد رفت و علاقه‌مندان به حضور در این ارکستر می‌توانند بلیت‌های آن را از تاریخ ۲۹ تیرماه از سایت ایران کنسرت و سایت برج میلاد تهران تهیه کنند.

ارکستر سمفونیک تهران موسیقی سینما را به تالار وحدت آورد

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی چهارشنبه و پنجشنبه ۲ و ۳ مرداد در تالار وحدت روی صحنه رفت. این کنسرت به اجرای چند قطعه از فیلم‌های سینمایی مشهور جهان اختصاص داشت. در میان اجرای هر قطعه روحانی توضیحاتی ارائه می‌کرد.

روحانی در ابتدای کنسرت گفت: ارکستر‌های مشهور دنیا برخی کنسرت‌های خود را به اجرای موسیقی فیلم اختصاص می‌دهند. ارکستر سمفونیک تهران در طول سال برنامه‌های متعددی دارد که حالا سراغ اجرای موسیقی فیلم رفته است و تصمیم داریم در نخستین قطعه فضای تالار وحدت کمی سینمایی شود. به این ترتیب قطعات «فانفار» و «بر باد رفته» اجرا شد.

صدای سینما در تالار وحدت / آخرین اخبار از جشنواره موسیقی فجر

سپس روحانی بیان کرد: قطعه بعدی «روانی» نام دارد. این قطعه فقط برای ارکستر زهی نوشته شده است.

در ادامه قطعه «روانی»، «ای. تی» و «کنسرتو گیتار رودریگو» اجرا شد؛ اما اوج کنسرت ارکستر سمفونیک با اجرای قطعه فیلم سینمایی «گلادیاتور» رقم خورد و بسیاری از حضار با موبایل اجرای زنده این قطعه را ضبط کردند.

پیش از اجرای قطعه، روحانی یک نوازنده نوجوان گیتار را معرفی کرد و گفت: از زمانی که مدیریت ارکستر سمفونیک تهران را بر عهده گرفتم، تمرکزم روی کشف استعداد‌های نوجوان و جوان و بهره بردن از آن‌ها در ارکستر بوده است. امروز می‌خواهم یک نوازنده ۱۰ ساله را معرفی کنم که اهل خراسان جنوبی شهرستان قائنات است. من هم ۱۰ سالم بود که به هنرستان موسیقی رفتم. این نوجوان نشان می‌دهد چقدر استعداد نوازندگی در ایرانیان وجود دارد. استاد هومن بهزادی پدر اوست. پدر هومن می‌گوید، فرزند نوجوانش در روز نزدیک ۱۲ ساعت تمرین می‌کند.

با تشویق حضار این نوجوان روی صحنه آمد. بخش‌هایی از اجرای قطعه گلادیاتور با تک نوازی گیتار انجام شد. بعد از اجرای قطعه «گلادیاتور» حضار بیش از هر قطعه‌ای ارکستر را تشویق کردند.

«بن هور» آغازگر نیمه دوم کنسرت ارکستر سمفونیک بود که پس از استراحتی ۱۰ دقیقه‌ای اجرا شد. اجرای موسیقی فیلم قدیمی «دور دنیا در ۸۰ روز» بخش بعدی کنسرت بود. پیش از اجرای این قطعه روحانی گفت: این قطعه اثر خاطره انگیز دوران کودکی من است.

قطعه نوستالژیک «محمد (ص) پیامبر خدا» دهمین قطعه‌ای بود که اجرا شد. این قطعه ساخته موریسین موسیقیدان فیلم محمد رسول الله (ص) است.

پس از اجرای این قطعه، روحانی گفت: هر زمانی داخل آب می‌روم، به یاد این اثر می‌افتم و پشت سرم را نگاه می‌کنم و ترس بر من غلبه می‌کند. قطعه «آرواره» واقعا رعب آور است.

سپس این قطعه اجرا شد. در ادامه یکی از حضار از روحانی خواست که قطعات خودش را در یک کنسرت اجرا کند. روحانی در پاسخ به این طرفدارش گفت: قطعاتی که من اجرا می‌کنم بسیار زیباست. اگر فرصتی پیش آمد شاید قطعات خودم را اجرا کردم.

در ادامه قطعه «بیرون از آفریقا» اجرا شد و قطعه نوستالژیک «آثار نینو روتا» پایان بخش این اجرای ارکستر سمفونیک تهران بود.

انتهای پیام/

جدیدترین اخبار موسیقی در مرداد ۹۸ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.