عطوان: شمارش معکوس برای سقوط آمریکا به عنوان ابرقدرت آغاز شد

سردبیر روزنامه رای الیوم در مطلبی با اشاره به رسوایی‌هایی پی‌درپی نظامی آمریکا نوشت شمارش معکوس برای سقوط این کشور از قله ابرقدرت‌ها آغاز شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه رای الیوم، در سرمقاله خود در این روزنامه نوشت: صنایع نظامی آمریکا با مجموعه رسوایی‌هایی پی‌درپی دست به گریبان است که نه تنها صد‌ها میلیارد دلار زیان در پی دارد بلکه عظمت و قدرت این کشور را برای رقابت در بازار‌های جهانی به نفع دشمنان یعنی روسیه، چین و اروپا کاهش می‌دهد.

در این مطلب امده است: مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، دو روز قبل با صراحت گفت تلاش کشورش برای خرید سامانه‌های روسی «اس چهارصد» به علت توانمندی، دقت اصابت به هدف و ارزانی آن در مقایسه با موشک‌های «پاتریوت» آمریکاست که قابلیت نظامی آن در سال‌های اخیر بطور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.

نکته جالب این است که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، هیچ یک از تهدیداتش را درباره اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ترکیه در پی اقدام این کشور به خرید موشک‌های روسی اجرا نکرد و فقط به تهدید توقف مشارکت ترکیه در برنامه ساخت هواپیمای «اف ۳۵» و ساخت برخی از قطعات آن در صنایع نظامی ترکیه بسنده کرد.

پس از رسوایی بروز اختلال یا نقص در تولید هواپیما‌های مسافربری ۷۳۷ ماکس هشت و ۷۸۷ دریم لاینر، شرکت هواپیمایی «بوئینگ» آمریکا سه روز قبل اعلام کرد عیب‌های ساخت هواپیمای حمل و نقل نظامی و هواپیمای سوخت رسان ۴۶‌ای -کی سی را شناسایی کرده است که بر اثر آن سبب شد ارتش آمریکا با بکارگیری این هواپیما مخالفت و ساخت هواپیمای باری نظامی در کارخانه‌های سیاتل غربی را آغاز کند. این هواپیما‌ها از سری هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ دویست است که در سال ۱۹۸۲ بکارگیری شد و موسسه نظامی «ابزار عجیبی» را در بخش‌هایی از هواپیما شناسایی کرد که ممکن است مشکلات بزرگی در هواپیما ایجاد کند و تحقیقاتی که اخیرا اجرا شد نشان می‌دهد «فرهنگ عجیبی» در ساخت هواپیما‌های بوئینگ در حال شکل‌گیری است که «سرعت در تولید صرف نظر از کیفیت» نام دارد. در این شتابزدگی نباید سقوط دو فروند هواپیمای «بوئینگ» ۷۳۳ ماکس را به سبب مشکل فنی و کشته شدن بیش از سیصد نفر از مسافرانش یکی در اتیوپی و دیگری در مالزی فراموش کنیم.

به سبب این اشتباهات که نتیجه آن زیان ده‌ها میلیارد دلاری شرکت بوئینگ و دیگر شرکت‌های مشابه بود ترامپ تصمیم گرفت سه مصوبه کنگره درباره توقف معاملات جنجال‌برانگیز فروش سلاح به عربستان و امارات را «وتو» کند. این دو کشور تقریبا از پنج سال قبل وارد جنگ در یمن شدند و جنایات جنگی بر ضد غیرنظامیان مرتکب می‌شوند. این مصوبات در اعتراض به ترور فجیع خاشقجی وضع شد. ترامپ در این زمینه گفت «چنین مصوباتی قدرت رقابت آمریکا را در عرصه بین‌المللی کاهش می‌دهد و به روابط مهم با متحدان زیان می‌رساند و پیامی را می‌فرستد با این محتوا که ما آماده‌ایم دست از حمایت از شرکاء و متحدانمان در زمانی که تهدید‌ها علیه آن‌ها افزایش می‌یابد، برداریم».

در ادامه این مطلب آمده است: ترامپ یک تاجر است و آنچه برایش بیش از همه چیز اهمیت دارد معاملات سلاح و درآمد‌های آن است که شاید مبلغ آن صد‌ها میلیارد دلار باشد تا صنایع نظامی آمریکا که بطور فزاینده‌ای توان رقابتی‌اش را از دست می‌دهد، تقویت و درآمد‌هایی را به خزانه آمریکا اضافه و شغل ایجاد کند به ویژه اینکه زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز نزدیک است. ترامپ به خوبی می‌داند مشتریان عربش نمی‌توانند به فرامین وی نه بگویند.

فکر نمی‌کنیم مقامات ترکیه از توقف مشارکت آنکارا در تولید هواپیما‌های یاد شده چندان ناراحت شوند با اینکه زیان مادی آن دست کم دو میلیارد دلار خواهد بود، زیرا ترکیه از زیر بار انحصار آمریکا رها خواهد شد و هواپیما‌های جنگی روسیه مثل «سو ۳۵» را که قابلیت خوبی دارد و از توانمندی‌های جنگی بالایی در مقایسه با همتای آمریکایی برخوردار است، خریداری می‌کند. بیشتر کارشناسان نظامی که برخی از آن‌ها غربی هستند، درباره توانمندی‌های هواپیما‌های روسی چنین نظری دارند.

ترامپ در تبلیغات انتخاباتی‌اش در چهار سال قبل متعهد شد عظمت آمریکا را احیا کند و فاصله برتری آن را با دشمنانش در عرصه‌های صنایع اسلحه‌سازی افزایش دهد، اما آنچه اتفاق می‌افتد کاملا برعکس است. آمریکا در تغییر نظام سوریه، ونزوئلا و ایران شکست خورد و تنها موفقیتی که محقق کرد حمله نژادپرستانه به چهار نماینده زن عربی و آفریقایی الاصل کنگره و استفاده از الفاظ رکیک و فحش‌های نژاد پرستانه علیه آنان و درخواست برای بازگشتشان به کشورشان است. با این فحش‌های رکیک کدام عظمت را باز خواهد گرداند.

عقب‌ماندگی صنایع نظامی آمریکا که یکی از ارکان بسیار مهم اقتصاد و عظمت آمریکاست به معنای آغاز شمارش معکوس سقوط از قله به عنوان ابرقدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی در مقابل رقبای دیگر مثل چین و روسیه است.

عطوان در ادامه افزود: نمی‌خواهیم در توانمندی‌های موشکی (محور مقاومت) که شاهد دستاوردی در بدنه این صنعت و قابلیت‌های آن بوده است و جنبه افسانه‌ای بودن «پاتریوت» را از بین برد و گنبد آهنین رژیم اسرائیل را به چالش کشید و از رادار‌هایی عبور کرد که ده‌ها میلیارد دلار برای عربستان سعودی و دیگر کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس) هزینه داشته است، مبالغه کنیم. اما باید اعتراف کرد این موشک‌ها و پهپاد‌ها و مغز‌های متفکری که در پشت تولید آن‌ها در ایران، یمن، جنوب لبنان و نوار غزه قرار دارد، تنها چند هزار دلار در ساخت هر یک از آن‌ها هزینه شده است و توانسته در معادلات سابق تغییرات فراوانی ایجاد کند.

در انتهای این مطلب آمده است: نافرمانی و سرکشی ترکیه در برابر متحد آمریکایی و صنایع نظامی رو به تنزل آن در حالی که این کشور تقریبا هفتاد سال عضو ناتو است، رویکردی است که نباید آن را کم‌اهمیت دانست، زیرا مقدمه‌ای برای «سرکشی‌ها و نافرمانی‌های» مشابه کشور‌های دیگر است. کافی است یادآور شویم که برخی از براداران ما در کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس) هند را مسخره می‌کردند و آن را مزدور می‌دانستند. اما اکنون هند نه تنها صاحب بازدارندگی هسته‌ای است بلکه سفینه به فضا ارسال می‌کند. ما عرب‌ها در کجای این داستان قرار داریم؟ پاسخ را به شما واگذار می‌کنیم و فکر نمی‌کنیم به تفکر و تامل زیادی نیاز داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار