توصیه های بهداشتی به حجاج

حجاج توصیه‌ های بهداشتی را در سفر حج و در بازگشت جدی بگیرند تا سلامت آنان تهدید نشود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سهیلا کشاورز مسوول واحد مبارزه با بیماری های واگیر مرکز بهداشت شهدای انقلاب گفت: در ایام حج، یکی از دغدغه‌ های زائران خانه خدا، جلوگیری از ابتلا به بیماری ست، گرمای سرزمین عربستان و حضور میلیون‌ ها زائر از سراسر دنیا و قرار گرفتن در کنار هم، خطرات ابتلا به بیماری ‌های مختلف را افزایش می‌دهد.

شیوع سرماخوردگی در گرما

 یکی از شایع ‌ترین بیماری ها در ایام حج، ابتلا به سرما خوردگی و یکی از راه های سرایت از حاجیان به علت تراکم جمعیت است که راهکار این امر، استفاده از ماسک‌ های فیلتردار موثر(نه ماسک‌ های پارچه ‌ای معمولی) است؛ استفاده از این ماسک‌ ها برای کسانی که زمینه بیماری ‌هایی مانند آسم و بیماری قلبی دارند به علت پایین بودن سیستم دفاعی بدنشان، واجب است.

توصیه دیگری که در رابطه با بیماری سرماخوردگی در ایام حج وجود دارد این است که افراد در صورت تب، آبریزش بینی، سرفه و نشانه های سرماخوردگی خیلی زود به سراغ پزشک رفته و از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنند؛ مصرف مواد غذایی دارای ویتامین C، قرقره و استنشاق آب نمک(یک بسته در یک بطری کوچک)، مصرف سیب و خوردن سوپ بدون ادویه و فلفل نیز در بهبود بیماری سرماخوردگی بسیار موثر است.

یبوست را جدی بگیریم

به دلیل تغییرات آب ‌و ‌هوایی و همچنین عادت های فردی و تغذیه‌ ای، یبوست یکی از بیماری ‌های شایع در سفر حج است؛ از دیگر علت های یبوست در این ایام می توان به تعرق زیاد، کاهش آب بدن، مصرف غذا‌های بدون سلولز، مصرف زیاد نوشابه، نوشیدن چای پررنگ و مصرف زیاد گوشت اشاره کرد.

نوشیدن مایعات گرم، مصرف مواد غذایی با فیبر بالا مانند انواع حبوبات، سیب، گلابی، سبزی های پخته و تخم کتان، از جمله راهکارهای پیشگیری از یبوست است.

مراقب گرمازدگی باشیم

گرمازدگی یکی از معضلات حج تمتع در ایام گرم سال است و توصیه می شود، حجاج به ویژه افراد مسن، در ساعت های ابتدایی صبح یا پس از غروب آفتاب، اعمال خود را انجام دهند.

یکی از نکات ضروری که باید در ایام حج به آن توجه شود، کنترل حجم غذای مصرفی است؛ افزایش مقدار غذای دریافتی می‌تواند منجر به گرمازدگی و افزایش احتمال ابتلا به بیماری ‌های مختلف شود.

توصیه می شود برای پیشگیری از گرمازدگی، زائران از لباس های مناسب، کلاه و چتر استفاده کنند؛ همراه خود آب داشته باشند و از قرار گرفتن در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنند؛ مصرف تخم شربتی یا خاکشیر در رفع عطش و جلوگیری از گرمازدگی بسیار مفید است.

نکاتی برای بیماران مبتلا به دیابت

عده‌ای از حجاج به دلیل ابتلا به دیابت، باید انسولین مصرف کنند که به بیمارن توصیه می شود انسولین کافی در مدت زمان حج خود، به همراه داشته باشند.

با توجه به اینکه داروی انسولین به ‌طور معمول در هوای معتدل آسیب نمی ‌بیند، توصیه می ‌شود زائران انسولین را در کیف دستی‌ خود گذاشته و از قرار دادن آن در چمدان پرهیز کنند؛ همچنین انسولین را در مقابل تابش مستقیم خورشید قرار ندهند، زیرا باعث تخریب آن می شود.
انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار