این روزها کمد بسیاری از خانه‌ها به مکانی برای نگهداری انواع و اقسام گیاهان دارویی تبدیل‌شده است. اگر تب کنند، از دم‌کرده یک گیاه دارویی استفاده می‌کنند و اگر دندان‌درد داشته باشند، از گیاهی دیگر.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، مدت‌هاست از معده درد رنج می‌برد، مادر برایش چای بابونه دم می‌کند و می‌گوید اگر روزی یکی، دو بار از آن بخورد، خوب می‌شود اما مادربزرگش اعتقاد دارد ریختن تخم گشنیز در غذا برایش بهتر است. هرکدام یک گیاه را تجویز می‌کنند، یکی دوز آن را زیاد و دیگری کم می‌کند و هر دو معتقدند مصرف زیاد این گیاهان هیچ مشکلی به وجود نمی‌آورد و از داروهای شیمیایی بهتر است.

این روزها کمد بسیاری از خانه‌ها به مکانی برای نگهداری انواع و اقسام گیاهان دارویی تبدیل‌شده است. اگر تب کنند، از دم‌کرده یک گیاه دارویی استفاده می‌کنند و اگر دندان‌درد داشته باشند، از گیاهی دیگر.

دوای هر دردی در کمد خانه!/ ندانستن هایی که جبران ندارد/ مصرف بی رویه گیاهان دارویی آیا کار بدی است؟

مصرف خودسرانه

این روزها برخی افراد خودسرانه امراض و دردهایشان را با استفاده از انواع گیاهان دارویی درمان می‌کنند و از این غافل هستند که مصرف مداوم یا توأم برخی گیاهان دارویی با یکدیگر می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری را داشته باشد. چنان‌که می‌گویند افرادی که آویشن می‌خورند یا از روغن آویشن به‌طور مداوم استفاده می‌کنند، از ناراحتی‌های شدیدی مانند تنفسی، تشنج و قلبی رنج می‌برند و حتی به کما می‌روند. همچنین افرادی که داروهای تیروئید و جایگزین تیروئید مصرف می‌کنند باید از استفاده از آویشن اجتناب کنند چون گفته می‌شود این داروها واکنش معکوس دارند و عملکرد آن‌ها مختل می‌شود. خوددرمانی با استفاده از گیاهان دارویی خطایی شاید جبران‌ناپذیر باشد که متأسفانه در جامعه ما بسیار رایج شده است.

برخی مردم بر این باور هستند که مصرف گیاهان دارویی به‌طور خودسرانه هیچ ضرری برای آن‌ها ندارد ازاین‌رو هرزمانی که اراده کنند این گیاهان را مصرف می‌کنند و حتی آن‌ها را به کودکانشان هم می‌دهند درحالی‌که برخی گیاهان دارویی برای کودکان دارای عارضه هستند. تصور بی‌عارضه بودن گیاهان دارویی از جانب مردم ممکن است دردسرساز شود چنان‌که مصرف گیاهان دارویی همچون شمشیری دو لبه و مصرف نا به‌جای آن ممکن است عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

هرچند صاحب یک عطاری معتقد است که گیاهان دارویی هرکدام در جای خود می‌تواند از بروز بیماری پیشگیری و آن را درمان کند اما او نیز زیاده‌روی در مصرف آن‌ها را مناسب نمی‌داند. وی کاربردهای جدید گیاهان به‌عنوان داروهای کمکی در درمان‌های شیمیایی یا آنتی‌بیوتیکی را یادآور می‌شود.

دوای هر دردی در کمد خانه!/ ندانستن هایی که جبران ندارد/ مصرف بی رویه گیاهان دارویی آیا کار بدی است؟

وی که خودش سال‌هاست در این حرفه فعالیت دارد، بیان می‌کند: داروهای گیاهی که برای خریداران توصیه می‌شود بیشتر برای درمان دردهای معمولی است اما اگر برای بیماری‌های مزمن و خاص باشد باید به‌طور حتم با نظر پزشک مصرف شود، علاوه بر آن افرادی که از داروهای شیمیایی به‌طور روزانه استفاده می‌کنند باید گیاهان دارویی را با نظر پزشک مصرف کنند تا تداخل دارویی پیش نیاید.

یک عطار دیگر که سال‌هاست در این حرفه فعالیت دارد، از درست مصرف نکردن گیاهان دارویی توسط مشتریان گلایه و ذکر می‌کند: موارد بسیار زیادی پیش‌آمده که به‌طور کامل درباره چگونگی مصرف و میزان آن به مشتریان توضیح‌های لازم داده و تأکید شده است دوز آن را برای زود نتیجه گرفتن بیشتر نکنند اما پس از چند روز مراجعه و از بروز عوارض جانبی گلایه می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: این‌گونه افراد بیشتر اوقات اظهار می‌کنند گیاهان دارویی ضرری برای افراد ندارد و اگر دوز مصرف آن‌ها بیشتر شود مشکلی ایجاد نمی‌شود.

مصرف بی‌رویه

یک کارشناس گیاهان دارویی بابیان اینکه یکی از معضلات در خصوص گیاهان دارویی، وجود شباهت‌های زیاد بین این گیاهان است، اظهارمی کند: گاهی اوقات در جمع‌آوری گیاهان دارویی اشتباه‌هایی رخ می‌دهد به‌خصوص در این فصل بیشتر افراد آویشن را با آنخ (کاکوتی) اشتباه می‌گیرند.

البته «مسعود معماریانی» چگونگی جمع‌آوری و زمان آن را مهم ذکر می‌کند و به عقیده او برخی گیاهان باید قبل از طلوع آفتاب، برخی ظهر و برخی دیگر عصر جمع‌آوری شوند و شناخت کامل از گیاه داشت و متأسفانه در خراسان شمالی گونه‌هایی هستند که خیلی به هم شباهت دارند و سمی هستند به‌عنوان نمونه گونه‌هایی را به‌جای «مامیران کویر» جمع‌آوری و استفاده کرده‌اند که مسمومیت شدید را به دنبال داشته است.

وی بر رعایت مقدار مصرف گیاهان دارویی هم تأکید می‌کند و به گفته او گیاهانی که مصرف عام دارند بهتر است فقط هفته‌ای ۲ تا ۳ مرتبه استفاده شوند و البته دقت شود در هر فصل گیاهانی با طبع مناسب آن فصل مصرف شود.

این کارشناس گیاهان دارویی بیان می‌کند: این روزها «قله چای» یا چای پشمی بسیار جمع‌آوری می‌شود که طبع بسیار گرم دارد درحالی‌که در فصل گرما باید از گیاهان دارای طبع سرد استفاده کرد و در صورت مصرف ناراحتی‌های پوستی ایجاد می‌کند و به کبد فشار می‌آورد.

به گفته او، در فصل گرم اگر بناست گیاهی با طبع گرم مصرف شود باید با نظر کارشناس باشد یا در کنار آن گیاهی که دارای طبع سرد و معتدل است، مصرف شود. به گفته وی، به‌طورمعمول از گیاهان دارویی به مقدار ۲، ۳ یا ۴ گرم مصرف و اگر دوز آن‌ها بیشتر شود ناراحتی‌های زیادی را به دنبال دارد، به‌عنوان‌مثال اگر مقدار مصرف آویشن زیاد باشد، خون‌ریزی گوارشی را به همراه دارد.

این کارشناس خاطرنشان می‌کند: به‌عنوان‌مثال افراد دیابتی که هم داروی شیمیایی و هم گیاهی استفاده می‌کنند، به کبد خود آسیب می‌رسانند و مصرف گیاهان دارویی توسط این افراد باید با نظر پزشک باشد.

منبع: روزنامه خراسان شمالی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.