واکاوی یک پدیده ناخوشایند در فضای مجازی/ کودکان؛ ابر ستاره‌های شبکه های اجتماعی!

تخمین زده می‌شود که تا سال آینده یعنی ۲۰۲۰، بازار تجاری شخصیت‌های تأثیرگذار (اینفلوئنسرها)‌ی شبکه‌های اجتماعی، ارزشی بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار پیدا کنند و در این میان، جمعیت کودکان اینفلوئنسر رو به رشد است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه کودکان بدون پا گذاشتن در استودیو‌های هالیوود، برنامه‌های تلویزیونی پر بیننده و یا برنده شدن در مسابقه‌های خاص می‌توانند یک شبه پله‌های ثروت و شهرت را طی کنند چرا که شبکه‌های اجتماعی چنین فرصتی را در اختیار آن‌ها قرار داده است. تخمین زده می‌شود که تا سال آینده یعنی ۲۰۲۰، بازار تجاری شخصیت‌های تأثیرگذار (اینفلوئنسرها)‌ی شبکه‌های اجتماعی، ارزشی بین ۵ تا ۱۰ میلیارد دلار پیدا کنند و در این میان، جمعیت کودکان اینفلوئنسر رو به رشد است و می‌توانند نقشی تعیین‌کننده در این عرصه پرسود داشته باشند.

کودکان؛ ابر ستاره های شبکه های اجتماعی!

درآمد تبلیغاتی ۱.۷ میلیاردی اینستاگرام
اگر بخواهیم به درآمدزایی اینفلوئنسر‌ها نگاهی کلی داشته باشیم باید گفت صاحبان حساب کاربری یا کانال در اینستاگرام و یوتیوب گوی سبقت را از سایر عرصه‌ها ربوده‌اند. به صورتی که طبق گزارش مؤسسه Viral Nation که حداقل با ۱۰ هزار اینفلوئنسر ارتباط دارد و بزرگ‌ترین مؤسسه در این زمینه محسوب می‌شود، حالا دیگر ۹۰ درصد برند‌ها در شبکه‌های اجتماعی بویژه یوتیوب و اینستاگرام حضور دارند. این مؤسسه که اینفلوئنسر‌ها را برای فعالیت موفق‌تر و ارائه ایده‌های جدید، تولید محتوا و... آماده می‌کند، تخمین می‌زند که اینفلوئنسر‌های اینستاگرام تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی درآمدی ۱.۷ میلیارد دلاری داشته باشند.

این مؤسسه که سال گذشته ۲۰ میلیون دلار از محل قرارداد با اینفلوئنسر‌ها درآمد داشته است، اعتقاد دارد آینده تبلیغات شبکه‌های اجتماعی در دست کودکان قرار دارد؛ کودکانی که با چهره‌های معصوم و دوست داشتنی، با اسباب بازی هایشان بازی می‌کنند، آواز می‌خوانند و شما را دعوت به حضور در کانال یوتیوب، صفحات اینستاگرام و... خود می‌کنند.

حالا دیگر برند‌ها هم متوجه ظرفیت بالای کودکان اینفلوئنسر شده‌اند. درواقع در اقتصاد جدیدی که شبکه‌های اجتماعی پایه‌گذاری کرده‌اند، کودکان اینفلوئنسر از همان سنین پایین می‌توانند ماهانه هزاران دلار درآمدزایی داشته باشند.

«زو مارانز» دبیر مؤسسه بازاریابی MediaKix که در زمینه فعالیت اینفلوئنسر‌ها تحقیق می‌کند نیز می‌گوید: بیشتر مردم به کودکان اینفلوئنسر توجه خاص دارند و همین موضوع سبب می‌شود شرکت‌ها به‌دنبال چنین اینفلوئنسر‌هایی باشند البته والدین جوان هم از این موضوع استقبال می‌کنند، چون شغلی بسیار پردرآمد است.

کودکانی با درآمدزایی میلیونی
طبق گزارش شرکت God and Beauty بنیانگذار مدیریت اینفلوئنسر‌ها این کودکان که حداقل ۲ ساله هستند به ازای هر ۱۰۰۰ دنبال‌کننده (فالوئر)، برای تبلیغ یک پست، ۱۰۰ دلار دریافت می‌کنند و اگر تعداد فالوئر‌های آن‌ها به ۵۰۰ هزار نفر برسد درآمد آن‌ها برای هر پست، ۵ هزار دلار خواهد بود و البته در صورتی که برند مربوطه، یک کمپین را خریداری کند که شامل پست‌های چندگانه، آپدیت‌های استوری اینستاگرام و... می‌شود رقم، بسیار بالاتر می‌رود و اگر هم تعداد فالوئر‌های این کودکان، میلیونی شود برای هر پست، ۱۵ هزار دلار دریافت می‌کنند.

این میزان درآمدزایی تاکنون شگفتی‌های زیادی در دنیای تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به نمایش گذاشته است که یکی از آن‌ها یک کودک ۶ ساله کره‌ای است.

این دختر که «بورا» نام دارد طی فعالیت در یوتیوب و نمایش اسباب بازی هایش، حالا موفق شده به اقتصاد خانواده کمک کند و یک آپارتمان ۶.۴ میلیون پوندی در سئول پایتخت کره جنوبی برای آن‌ها خریداری کند.

وی میلیون‌ها فالوئر دارد و به همین دلیل هم از محل تبلیغات، به درآمدزایی بالایی دست یافته است. البته همه برند‌ها پول نقد به اینفلوئنسر‌ها پرداخت نمی‌کنند و گاه تنها به ارسال محصول آن‌ها و رونمایی از آن در صفحه‌شان ختم می‌شود.

«تایتوم» و «اوکلی» هم دوقلو‌هایی هستند که با بیش از ۳ میلیون فالوئر برای تبلیغ هر پست در اینستاگرام، رقمی معادل ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار دلار طلب می‌کنند که شاید برای بسیاری تعجب آور باشد.

وقتی این پول با درآمد حاصل از مدلینگ سنتی، فیلم و... ترکیب شود می‌توان این کودکان را نسل آینده ستاره‌ها دانست.

جالب اینجاست که «فیشر» مادر این دوقلوی چهارساله در انتظار تولد فرزند دیگری است و اکانتی در اینستاگرام برای وی ساخته است که هنوز هیچ عکسی ندارد، ولی موفق به جذب ۵۰ هزار فالوئر شده ودرواقع این کودک قبل از تولد، یک اینفلوئنسر است. این کودکان بیشتر در زمینه لباس کودک و اسباب بازی فعالیت دارند، اما به این معنی نیست که سایر برند‌ها از ظرفیت آنان استفاده نمی‌کنند.

حالا دیگر بیش از ۸۰ درصد یک میلیارد کاربر اینستاگرام آن‌ها حداقل یک برند تجاری را دنبال می‌کنند و بیش از ۶۰ درصد آن‌ها عنوان می‌کنند که محصولات جدید را از این پلتفرم پیدا می‌کنند. به همین دلیل هم بیشتر برند‌ها معتقدند که باید راهی برای خرید مردم از اینستاگرام پیدا کنند پس محصولات شان را روی این پلتفرم ارائه می‌دهند.

با اینکه تأثیرگذاری اینستاگرام و حضور اینفلوئنسر‌ها در اینستاگرام ۵ سال است که رونق گرفته، ولی محققان معتقدند بزرگ‌ترین کودکان ستاره این پلتفرم در یکی، دوسال گذشته ظهور کرده‌اند. به‌عنوان مثال «میلا» و «اما» دوقلوی موفقی که حالا بیش از ۴.۵ میلیون فالوئر دارند، در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵۰ هزار دنبال‌کننده داشتند و این جهش جلب فالوئر در مدتی کوتاه جالب توجه است.

بیشتر کودکان ستاره اینستاگرام پیش از این در یوتیوب محبوب بوده‌اند یا حتی به‌عنوان مدل فعالیت داشته‌اند و حالا والدین آن‌ها با آماده کردن پس زمینه‌های عکس یا ویدئو به درآمدزایی بیشتر آن‌ها کمک می‌کنند.

قوانینی برای کودکان اینفلوئنسر
از آنجا که اینستاگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی تنها به افراد بالای ۱۳ سال اجازه می‌دهند که اکانت داشته باشند کودکان کم سن عملاً با اکانت والدین خود پا به این عرصه می‌گذارند. با توجه به این موضوع بسیاری از فعالان حقوق کودک معتقدند کودکان اینفلوئنسر مصداق کودکان کار هستند و باید از فعالیت آن‌ها ممانعت کرد چرا که کودکان هیچ آگاهی از اینستاگرام ندارند و حتی برخی هنوز نمی‌توانند حرف بزنند. این کودکان گمان می‌کنند در حال تفریح هستند، عکس می‌گیرند و با اسباب بازی هایشان بازی می‌کنند و ژست می‌گیرند درحالی که عملاً درحال کار اجباری هستند.

حتی برخی مردم عادی هم در کامنت‌های مختلف این والدین را متهم می‌کنند که اجازه نمی‌دهند فرزندان‌شان کودکی کنند. اما والدین کودکان اینفلوئنسر می‌گویند فرزندان شان از معروف بودن خوشحال هستند و از کاری که انجام می‌دهند لذت می‌برند. درست مثل کودکانی که ورزش را دوست دارند این کودکان هم مدلینگ یا تبلیغ کالا‌ها را در اختیار دارند.

کودکان اینفلوئنسر میلیارد‌ها دلار روی شبکه‌های اجتماعی درآمدزایی دارند، ولی این پول به چه کسی می‌رسد؟ سخنگوی اینستاگرام گفت: بازار اینفلوئنسر‌ها رو به رشد است و ما متعهد هستیم که به قوانین شبکه‌های اجتماعی و تجاری احترام بگذاریم. ما هرگز کودکان را به‌کار نمی‌گیریم و اگر کودکانی هم درحال فعالیت هستند زیر نظر والدین خود قرار دارند.

وی افزود: در کشور‌ها و شهر‌های مختلف قوانینی مشخص وجود دارد به‌عنوان مثال در کالیفرنیا اگر والدین از درآمد کودک سوء استفاده کنند کودک می‌تواند از آن‌ها شکایت کند تا پول برای وی پس‌انداز شود.

ازسوی دیگر کودکان کالیفرنیایی نمی‌توانند در یوتیوب به تبلیغ هر نوع کالایی بپردازند وگرنه حساب آن‌ها مسدود می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین قانون کوگان که از سال ۱۹۳۹ برای جلوگیری از سوء‌استفاده مالی از کودکان در کالیفرنیا اجرا می‌شد حالا تغییراتی یافته و این قانون کار کودکان، از سال ۲۰۱۸ تاکنون تبلیغات و کار کودکان در شبکه‌های اجتماعی را نیز شامل می‌شود.

منبع: روزنامه ایران

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.