تولید یک تن پیله کرم ابریشم در همدان

معاون مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از تولید یک تن پیله کرم ابریشم در این استان خبر داد.

تولید یک تن پیله کرم ابریشم در همدانبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، علی‌اصغر خرازی، معاون مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه از اواخر سال ۹۴ موضوع نوغانداری یا پرورش کرم ابریشم در استان همدان کار خود را آغاز کرد اظهار داشت: کار در حوزه نوغانداری در استان همدان با حضور معاون مرکز نوغانداری کشور کلید خورد.

وی با اشاره به اینکه استان همدان یکی از مناطق مستعد برای پرورش کرم ابریشم است ادامه داد: پرورش کرم ابریشم پیشینه ۴ هزار و ۵۰۰ ساله در جهان دارد.

معاون مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه کار پرورش کرم ابریشم در چند مرحله در استان انجام شده است افزود: تاکنون ۱۴ هزار اصله نهال توت اصلاح شده و به صورت رایگان بین بهره‌برداران توزیع شده است.

خرازی با اشاره به اینکه نهال درختان توت بعد از سه سال بازدهی کامل دارند و می‌توانند برای پرورش کرم ابریشم از درختان استفاده شود بیان کرد: چندین دوره آموزشی برگزار شده که با حضور بهره‌برداران، کارشناسان و کارشناسان پهنه بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۶۵۰ جعبه تخم نوغان در بین بهره‌برداران توزیع شده است افزود: نیاز سالانه کشور به ابریشم حدود ۷۰۰ تا ۷۵۰ تن است، اما حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن ابریشم در کشور تولید می‌شود.

معاون مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه طول دوره نوغانداری در استان همدان ۴۵ روز است افزود: اگر شرایط لازم از جمله شرایط حرارتی، رطوبتی و تهویه مناسب باشد از هر جعبه تخم نوغان بین ۲۰ تا ۳۰ کیلوگرم پیله برداشت می‌شود.

خرازی با بیان اینکه امسال هر کیلوگرم پیله خشک به قیمت ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خریداری شد تصریح کرد: نوغانداری منبع درآمدزایی برای بانوان روستایی به عنوان شغل جانبی ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تعداد از پرورش‌دهندگان کرم ابریشم خانم‌ها هستند که موفق هم بوده‌اند افزود: شناسایی بهره‌برداران نوغانداری در استان، ساماندهی پرورش کرم ابریشم، ارتقای بهداشتی جایگاه کرم ابریشم و ... از اهداف توسعه این صنعت در جهاد کشاورزی است.

معاون مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه نهال درخت توت در اسفندماه هر سال توزیع می‌شود افزود: توزیع تخم نوغان نیز هر سال در اردیبهشت‌ماه انجام می‌شود.

خرازی با بیان اینکه ۷۰ نفر کار پرورش کرم ابریشم را در استان انجام دادند و حدود یک تن پیله کرم ابریشم تولید کردند افزود: در حال برنامه‌ریزی برای انعقاد قرارداد با کمیته امداد هستیم تا این کار را در استان گسترش دهیم.

انتهای پیام/ب


۷۰ نفر کار پرورش کرم ابریشم در همدان انجام می‌دهند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.