چرا ظریف وزیر خارجه ایران تحریم شد؟

وزارت خزانه‌داری آمریکا شب گذشته نام وزیر امورخارجه کشورمان را در فهرست افراد تحریم‌شده قرار داد.

چرا ظریف وزیر خارجه ایران تحریم شد؟به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  ۳۸ روز پیش بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان را در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار خواهد داد؛ اما دیشب بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا در اقدامی مغایر با اصول دیپلماتیک، ظریف را در فهرست افراد تحریم شده قرار داد.

قرارگیری نام اشخاص در فهرست افراد تحریم‌شده، دارایی‌های احتمالی آنها در آمریکا را مسدود کرده و اتباع آمریکا را از داد و ستد مالی با آنها منع می‌کند.


بیشتر بخوانید: واکنش ظریف به تحریم شدن از سوی آمریکا

واکنش‌های خارجی به تحریم ظریف از سوی آمریکا


اگرچه نام ظریف شب گذشته در لیست تحریمی آمریکا قرار گرفت اما  این تنها اقدام توهین آمیز مدعیان دموکراسی نبود و آمریکایی‌ها در سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل محدودیت‌هایی را برای تردد او وضع کرده بودند، تا جایی که او فقط می‌توانست به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، ساختمان سازمان ملل و همچنین محل اقامت خود در نیویورک تردد داشته باشد.

ظریف وزیر امور خارجه کشورمان بلافاصله پس از اعلام این خبر، با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود به این اقدام آمریکا واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: «ایالات متحده می‌گوید مرا به عنوان «سخنگوی اصلی ایران در سرتاسر جهان» تحریم کرده است. آیا واقعیت آنقدر دردناک است؟ این تحریم برروی من یا خانواده من هیچ اثری ندارد، چراکه من خارج از ایران، هیچ دارایی یا منافعی ندارم. متشکرم که مرا چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان می‌پندارید.»

پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پس از اعلام خبر تحریم ظریف هم با انتشار توئیتی، از این اقدام استقبال کرد و با اشاره به اعمال تحریم‌های چندی پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا علیه رهبر معظم انقلاب، ظریف را مدافع مهم رهبری دانست.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، ظریف «سخنگوی اصلی حکومت ایران در سرتاسر جهان» توصیف شده است. این بیانیه همچنین وزیر امور خارجه کشورمان را به استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای «پروپاگاندا و نشر اطلاعات غلط» متهم کرده است.

یک مقام رسمی آمریکایی که نامش فاش نشده است، تحریم ظریف را در چارچوب فشار حداکثری علیه ایران ارزیابی کرده و بر این باور است که واشنگتن به اعمال فشار علیه ایران ادامه خواهد داد.

هرچند کارشناسان  معتقدند تحریم ظریف به دلیل وزیر خارجه بودن ایران نیست، بلکه نفوذ کلامی او در میان سیاستمداران جهان و توجه جامعه جهانی به اظهاراتش است که آمریکایی‌ها را به هراس انداخته تا او را تحریم کنند.

وندی شرمن، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد پیشین این کشور در جریان مذاکرات هسته‌ای اعلام کرد: «تحریم کردن ظریف نشان می‌دهد که درخواست دونالد ترامپ برای مذاکره بدون پیش‌شرط، دروغ است، تحریم ظریف هیچ‌گاه به دیپلماسی کمکی نمی‌کند».

همچنین «کریس مورفی» سناتور ایالت کنتیکت در کنگره آمریکا نیز در واکنش به اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا نوشت: «اگر موضع ما واقعا این است که می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم، آنگاه شاید نباید مذاکره‌کننده ارشد آن کشور را تحریم کنیم. خود دانید».

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۴:۰۶ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
باسلام وخسته نباشید ماایرانیان به شما افتخار میکنیم که یک کشور که خودراابرقدرت دنیا میداند ازشما هراس داردپس باعث ایران وشهر شهیدان اصفهان است انشاالله همیشه موفق باشیدوتندرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۲ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
این نتیجه گوش نکردن به توصیه های مقام معظم رهبریه
هر چی آقا قبل برجام توصیه کردند تیم مذاکره کننده برعکس عمل کرد. اینم نتیجه اش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
چي بگم والا
Iran (Islamic Republic of)
رشیدی ازاستان ولایت مدارکهگیلویه وبویراحمد
۱۳:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
افسوس وقتی امیرکبیرقربانی حسادت٬کینه ورزی ٬بیسوادی ٬منافقین٬ومزدوران اجنبی شدآنگاه بدنبال بدلش میگشتندافسوس که بااین همه ظلم ودادن این همه جوان رعنا ازگذشته درس نگرفته ایم دست قاسم سلیمانیا ومحمدجوادظریف هارابایدبوسیدومیبوسیم وباافتخاری که درجنگ دارم آماده اشاره ای از سوی رهبرم بازهم مرگ برامریکا واسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
افسوس که از برجام درس نگرفتید...افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
دوست داریم دکتر ظریف
Iran (Islamic Republic of)
امیر بوجاری
۰۸:۳۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
این تحریم نتیجه همان دیپلماسی لبخند بود ای کاش مسئولین تذکرات رهبر انقلاب رو جدی میگرفتند وشش سال کشور رو معطل این برجام نمیکردند افسوس که شش سال طلایی رو از دست دادند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
آفرین حقا که حق گفتی آخه ای دشمنان خبیث ما امتیازشان بدرد اجداد فسیل شده شان هم نمیخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
باسلام:من میدونم چرااقای ظریف تحریم شد بخاطر اینکه پمپئو چند بار درخواست داد منو دعوت کنید بیام ایران کسی اهمیت نداد امریکائیها هم لج کردند وزیر امورخارجه ماراتحریم کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
اون ملعون خبیث بیاد ایران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
برجام همه اش خسارت محض بود و این همه مشکلات صرفا نتیجه اعتماد به کدخدا(شیطان)است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
هرچی میگشیم از برجامه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
۶ سال ملت رو معطل برجام کردن که بله تعامل کنیم اقتصاد برونگرا ، کاسبای تحریم ، دلواپسای لرزان . آخرش امضا کردن همین جناب ظریف گفت کل تحریمها برداشته شد . الان خودش تحریم شده
Iran (Islamic Republic of)
ggg
۰۳:۱۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
حتما صهیونیست ها گفتن ترامپ هم گفته این هم باشه
France
ناشناس
۰۰:۱۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
خوب شد گشت گذار ظریف کنسل ..کارش فقط گشتن کشورههای خارجی بود با پول بیت المال هیچ کار مثبتی برای کشور انجام نداد ...تمام کارهای دپلماسی تمام شد .
Iran (Islamic Republic of)
مالک رئوف
۱۱:۱۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
ای کاش یکم خرد رو چاشنیه حرفامون کنیم... این چه حرفیه بزرگوار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
چی بگم والا
Iran (Islamic Republic of)
فانی
۰۰:۰۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
به نظر تحریم ظریف یک جنگ زرگری است. چون ساده تر از ظریف در قبول برجام کسی دیگر را سراغ ندارند و غرب می خواهد از ظریف قهرمان بسازد تا در دولتهای بعدی هم جایگاه ظریف حفط شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
سیاست آمریکایی یه سیاست شناخته شده ای است .وقتی که همه ی تصمیمات یه کشور با نظر یک نفر وتو میشود یعنی اینکه هر گونه توافقات فیمابین به یک تار مویی وصل است.مطمئن باشید تمام کسانی که قادر به رویارویی با آنها هستند یه روزی تحریم ها مسخره آنها قرار خواهند گرفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
سلام
امیدوارم این به اصطلاح تحریم، سکوی پرش برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ نباشد.
Canada
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
تنها صدای وطن در خارج مرزها را میخواهند ساکت کنند .چونکه یک عمر مردم کشورشان را دورع بارشون کردند .نمیخواهند حقیقیت را بشنوند .و نمیخواهند مظلومیت وطن به گوش کسی برسد .همین و بس
Latvia
علی اخوان
۲۲:۴۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
وقتی که مصاحبه ایشون رو در کنفرانس امنیتی مونیخ دیدم دو تا نکته خیلی مشخص بود :
۱- منطق ایران قویترین منطق حال حاضر در جهان هست.
۲- دیپلماتی توی دنیا از پس مذاکره با جواد ظریف بر نمیاد.

الان به خیال خودشون تحریمش کردن که مثلا توییتر و بقیه کانالهای ارتباطیش رو محدود کنن ، ولی نمیدونن هرچقدر بیشتر محدود کنن دنیا بیشتر میخواد صدای ایران رو گوش کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
ظریف :امضای کری تضمین است .اکر به گذشته برگردیم باز هم برجام را امضا میکنم .
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۲۲:۱۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
نتیجه اعتماد به آمریکا این است خنجر از پشت ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
ایکاش مسئولین در این شرایط حساس بهترین تصمیمات را برای اداره کشور بگیرند
Netherlands
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
هیچ غلطی نمی تونن بکنن اینهاازاینگه ظریف سخنگوی خوبیست وخوب می تونه جامعه امریکاروبرعلیه خوده زمامداران کاخ سفید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
گفتند شاید بهش برخوره ول کنه این برجاما
Canada
XYProfile
۲۱:۱۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
داشتم فکر می کردم چرا نمیایم نظارت و کنترل بر سازمان ها بیشتر کنیم و یا از نیروهای سپاه پاسداران کمک نمی گیریم وقتی این عزیزان داوطلب کمک به مردم هستند و کارنامه اشون جز درخشش چیزی نداره به طوریکه یه وقتایی می گی مگه میشه ؟

شک نکنید هم نخبه های زیادی در سپاه پاسداران هست که اگر وارد هر حوزه ای بشن او نحوزه رو با جدیت به حد اعلی می رسونن مثلا دلار رو می تونن اینا بیارن روی 1000 تومن یا یه خودرو بسازن رو دست نداشته باشه از نظر کمترین میزان آلایندگی توسط خودروها ، مصرف سوخت ، مقاومت خودرو و قیمت

علاوه بر این اگر اجازه بدن این عزیزان نخبه های زیادی رو می تونن پرورش بدن کسانی که با عشق حاضرند گام مثبتی بردارند و ضمن کشف استعدادهای زیاد داخلی اشتغال زایی بسیاری می شد چرا که سپاه پاسداران اصولی مشخص داره و وارد هر حوزه ای بشه بیشتری بهره بری رو می کنه و هم مردم به بهترین درآمد ها می رسند هم ایران مستقل تر از همیشه و ارزش تومان ایران بسیار رشد خواهد داشت

خدا قوت به همه نیروهای با اخلاص نروی انتظامی ، ارتش ، سپاه پاسداران و عزیزان مسئولی که بار مسئولیتی شغل و قدر مسئولیتشون رو می دونن
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۱:۰۷ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
من با نظر شما موافقم واقعا گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
گشتاسب
۲۰:۱۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
اقدامات امریکا در رابطه برجام بی وجه بی منطق و دلیل موجه بوده است معلومه کم اوردند و از سوی دیکر اونها به دام سیاستهای تنظیمی افتادند. علاوه براینها بیان ماهیت پلید سیاستهای امریکا دخیل در تحریم اعمال شده است والا شق القمری صورت نگرفته است.سیاستها امروزه نخ نما شده است ماهیت اشخاص و سیاست کشورها و حکومتها بر همگان روشن است اینها بازی سیاسی سرگرم کننده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
وزیر خارجه فقط جلیلی مقتدر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
عجب!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
لایکککککککک
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۳۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
خداوند به ایران و ایرانی عزت دهد و آمریکای جهانخوار را خار و ذلیل گرداند .ان الله مع الصابرین
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۹:۲۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
آمریکا هیچ غلطی نمی تواندبکنداگردولتمردان مادرخط رهبری باشند.
Greece
مخلص منصور
۱۹:۲۴ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
چرا ؟!!!

ندیده اند نماینده ای، وزیری را ، در کل تاریخشون که اینقدر خالص و مخلص باشد. این همه روی چشم مردم جا داشته باشد. این همه مردم دوستش داشته باشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۳ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرمود: کسی که به هنگام یاری ولیّ (رهبر) خود، بخوابد با لگد دشمن از خواب بیدار خواهد شد.

متن حدیث از کتاب «عيون الحكم و المواعظ»
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
امیرکبیر زمانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸
منصور جان حالا درسته که در قضیه برجام آقای ظریف ضعیف کار کرد و به قول جان کری اعتماد کرد ولی این دلیل نمیشه بهش همچین حرف سنگینی بیندازی
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۹:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
من از دولت و وزراش دلخوشی ندارم ولی از آقای ظریف حمایت میکنم و بهشون میگم معلومه کارتون درست بوده که تحرمیتون کردن پس از شما بخاطر زحماتتون ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۰ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
صبحت بخیر!!
بالاخره تحریم خوبه یا بد؟
قبلا تحریم را نشانه ندانستن زبان دنیا و قوانین آن نمی دانستید؟
ضرری که با این توافق بدون پشتوانه زده اند را چگونه جبران می کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
تحریم ظریف محصول برجام

معنی توافق خوب را فهمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
کدام توافق خوب این فقط ضرر بود و بس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
کلافه شدن یه جوری میخوان خودشون رو تخلیه کنن
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۸:۴۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
مدافع مهم رهبری افتخار ماست خون میدهیم برای مقام معظم رهبری
این اقای ظریف درمورد امریکا دیر متوجه شد اما عاقبت بخیری ظریف زیر سایه رهنمود های رهبری افتخار است .اول خدا بعد ائمه اطهار بعد هم مهربان ترین مرد جهان مقام معظم رهبری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
قرار بود تحریم رو برداری . بهتره سکه های رو که گرفته بودی پس بدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
تحریم نتیجه منافع برجام هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
چقدر رهبری فرمودند اعتماد نکنید؟ چقدر فرمودند به مذاکره خوش بین نیستم! چرا به سخنان آقا توجهی نشد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
مرگ همیشگی بر آمریکا باد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۷:۳۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
بنام خداوند جان و خرد : آقای ظریف در برابر تحریمها و مشکلات ضخیم باش . ننگ و مرگ بر آمریکا و همپیمانانش . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
درود بر خادمین ملت
بارها رهبری ظریف را پرتلاش معرفی نمودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
والبته فرمودن به غرب اعتماد نکنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۴ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
رهبری عزیز است و امرش لازم الاجرا.
پرتلاش به معنی مفید و موثر است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
یعنی برای گریز از عدم پاسخگویی نیست؟
خسارت به بار آمده را چه کسی جبران می کند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
به قول خود ایشون ما الان اگه داریم اینطوری زندگی میکنیم زیر این همه فشار، انتخابی بود که خودمون کردیم......
Canada
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
فشار مهم و اصلی فشار اقتصادی و فساد داخلی و رانت درون سازمانی است که بیشتر از تحریم ها به خودمون بر می گرده
وگرنه ایرانیان همیشه از فشار فرصت می سازن چرا که مستعد هستند

به لطف خدا این مشکلات اقتصادی با ایجاد سازمانی دلسوز تلاشگر و تماما بر اساس لیاقت انتخاب شدگان و نه با رانت ، رفع شه

سازمانی مثل سپاه پاسداران که هر جا رفت سیاهی ها فرار کردند
کاش صنایع و مشاغل داخل و فساد زدایی رو به صورت کامل به سپاه مسپردیم یا یه سازمان با نام جدید اما افراد سپاه ایجاد می کردیم ،
این همه آزمایش کردیم با تعوبض دولت ها یکسال هم با سپاه پاسدارن پیش برویم مثل روز روشنه که بالاترین درصد پیشرفت ممکن تنها در دست این افراد پاک زیست و مخلص هست ، چه گلستانی می شد اگر سپاه وارد عرصه ساخت مسکن دولتی ، وام های اشتغال بانک های دولتی ، کنترل و مدیریت قیمت ارز ، صنعت خودرو ، فقر زدایی ، حتی شهرداری ها هم یه سازمان تحت نظارت سپاه پاسداران بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۶ ۱۱ مرداد ۱۳۹۸
از ماست که برماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
تحریمهای ایران که برنداشته شد تازه خود ظریف هم تحریم شد .
از باغ برجام هر لحظه بری میرسد
برجام خسارت بار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
جالبه خیلی هم به برجام افتخار هم می کنند. خیلی ننگینه برای ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۱۰ مرداد ۱۳۹۸
چون امضای کری تضمین کرده بود.
آخرین اخبار